کناره‌گیری انبوه‌سازان عامل کاهش ساخت مسکن

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با توجه به بررسی آمارهای نقطه‌ای و تورم سالیانه که رقمی پایین‌تر از تورم عمومی را نشان می‌دهد، امیدواریم با مشارکت انبوه‌سازان در ساخت مسکن، قیمت در بازار مسکن تا پایان سال جاری به رقمی پایین‌تر از نرخ تورم کاهش یابد.
انعقاد قرارداد خودمالکی

به گزارش دلتامگ به نقل از تجارت نیوز، در حالی که قیمت مسکن افزایش قابل توجهی داشته است، بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که ساخت و ساز در کشور 20 درصد کاهش یافته است. با وجود اینکه قیمت مسکن همچنان پایین‌تر از نرخ تورم است، اما خرید خانه برای بسیاری از اقشار جامعه به رویا تبدیل شده است. عوامل مختلفی مانند تولید، عرضه و تقاضا و همچنین رفتار سرمایه‌گذاران سبب می‌شود که قیمت مسکن افزایش یابد.

برخی از کارشناسان مسکن عقیده دارند که قیمت ملک بیشتر از این روند صعودی نخواهد داشت. چنانچه امیدوار باشیم که نظریه کارشناسان درباره افزایش قیمت ملک صحیح باشد، اما آنچه که واقعیت دارد کاهش تقاضا به دلیل کناره‌گیری متقاضیان مصرفی از بازار ملک است.

ساخت و ساز

تاثیر افزایش قیمت بر کاهش ساخت و ساز

با توجه به آمار منتشر شده از سازمان آمار ایران، نیاز است که سالانه 900 هزار خانه در کشور ساخته شود. اما شاهد آن هستیم که سالانه به طور متوسط حدود 47 هزار واحد مسکونی ساخته می‌شود. این تفاوت در تعداد ساخت حاکی از آن است که بازار مسکن، نمی‌تواند تعداد خانه‌های مورد نیاز را تامین کند.

چنانچه جذابیتی برای سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت و ساز وجود نداشته باشد، انبوه‌سازان نیز از ساخت و ساز کناره‌گیری می‌کنند. به طوری که شاهد آن هستیم انبوه‌سازان به ساخت و ساز در سایر کشورها دیگر ترغیب می‌شوند. همین امر سبب می‌شود تا ضربه مهلکی به ساخت و ساز در ایران وارد شود.

مطلب پیشنهادی:  مقاومت نهادها برای واگذاری زمین‌‌های دولتی

مقاله مرتبط:

«جزئیات بسته جدید دولت برای حمایت از بازار مسکن»

ساخت و ساز

با توجه به وضعیت کنونی و رکود عمیقی که در معاملات بازار مسکن اتفاق افتاده است، بسیاری از فروشندگان برای اینکه کمتر متضرر شوند از بازار کناره‌گیری کرده‌اند. در نتیجه ترجیح می‌دهند از دور شاهد داد و ستد ملکی باشند. از سوی دیگر گزارشات اعلام شده از رکود معاملات در حوزه مسکن، باعث شد تا رشد ماهیانه قیمت در بازار مسکن پایتخت دچار افت شده و از 8 درصد به 6 درصد رسیده است.

نتیجه‌گیری: کناره‌گیری انبوه‎‌سازان از ساخت و ساز در بازار مسکن منجر به رکود بازار می‌شود.

پیشنهاد مطالعه:

«چاره‌اندیشی برای تامین منابع مالی احداث مسکن»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

مقایسه میزان تقاضای خرید ملک در اولین ماه سال

تحقیقات اخیر نشان داده است که وضعیت ریسک‌های غیراقتصادی، انتظارات تورمی و نوسانات قیمت دلا…