علت گرانی مسکن چیست؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مشکل مسکن تنها به اوضاع اقتصادی مربوط نمی‌شود بلکه عمدتا دو گروه از متقاضیان بالقوه و موثر مسکن نیز به نوبه خود بر افزایش قیمت واحدهای مسکونی تاثیر می‌گذارند.
مشکل مسکن
به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای‌ اقتصاد، سه دهه سیاست‌گذاری در قسمت مشکل مسکن قطعا یک نتیجه مشترک برای همه دولت‌ها داشته است. عدم موفقیت در فراهم‌سازی مسکن اقشار هدف یکی از این نتایج به شمار می‌رود. این نتایج نشان می‌دهد که مسئولان در برابر مشکلات بازار مسکن غالبا دچار تشخیص اشتباه می‌شوند.
در صورتی که با فرض (کمبود واحد آپارتمانی در برابر تقاضای مسکن) سیاستگذاران به دنبال طرح‌های ساخت مسکن می‌روند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که مشکل اصلی نه (کمبود مسکن)  و نه ( شرایط اقتصادی حاکم بر بازار مسکن) است. حل مسئله موجود نیازمند تفکیک شرایط برای سه گروه از متقاضیان مسکن است. برای دریافت گزارشات بیشتر پیرامون وضعیت بازار مسکن جهت اجاره آپارتمان تا پایان این خبر با دلتا مگ همراه باشید.
مشکل مسکن

 منشا مشکلات بازار مسکن

به لحاظ اقتصادی، مشکل  گران بودن مسکن است. به عبارتی دیگر، مشکل از جایی نشات می‌گیرد که خانوارها استطاعت مالی برای پرداخت قیمت تعاونی مسکن را ندارند. در این خصوص باید بین تقاضای بالقوه برای مسکن که به فاکتورهایی مانند جمعیت، وضعیت ازدواج، تعداد افراد خانوار، فرهنگ خانواده و دامنه ارتباطات اجتماعی در جامعه بستگی دارد و تقاضای موثر  که به میزان درآمد خانوارها، توزیع درآمد در جامعه، نرخ خانه و سیاست‌های‌ اقتصادی و رفاهی حاکم بر جامعه مربوط می‌شود، تفاوت گذاشت.

مطلب پیشنهادی:  کاهش تورم سالیانه در بازار مسکن

دولت‌ها معضل مسکن را مربوط به کمبود خانه از طریق عدم رضایت تقاضای بالقوه در جامعه می‌دانند. همچنین عوامل ایجاد تقاضای بالقوه مانند جمعیت، فرهنگ حاکم بر روابط خانوادگی و اجتماعی می‌تواند منجر به تشدید بیشتر مشکل مسکن در شهرها شود.

 

کاهش ساخت‌و‌ساز مسکن از سال 1375 تا 1395

برای بررسی معضل بازار مسکن از دیدگاه تقاضای بالقوه(هر خانوار یک واحد آپارتمانی) جدول شاخص‌های کمی مسکن فراهم شده است. همان‌طور که می‌دانید، شاخص‌های عددی بیانگر بهبود وضعیت مسکن در شهرهای کوچک و بزرگ ایران است. کمبود مسکن از یک میلیون واحد در سال 1375 به 634000 واحد در سال 1395 کاهش پیدا کرده است. همچنین شاخص خانوار در واحد مسکونی از 1/15 در سال 1375 به 1/036 در سال 1395 سیری نزولی را نشان می‌دهد.مشکل مسکن

نتیجه‌گیری

با توجه به اینکه اقتصاددانان مشکل مسکن را مربوط به گرانی و تورم می‌دانند، اما جدول‌های آماری خبر از کاهش تولید مسکن در بازه زمانی 20 ساله را می‌دهند.

مطالعه بیشتر:عامل گرانی مسکن در ایران چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟

دولت با جمع‌آوری اطلاعات از املاکی‌ها و سامانه‌های آنلاین، قصد شناسایی و عرضه خانه‌های خال…