افزایش کم‌سابقه نرخ تورم در بازار جهانی اجاره

1
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ماه گذشته جدیدترین آمار از تورم مسکن در دنیا نشان داد میانگین این نرخ به بیش از 20 درصد رسیده است. می‌توان از این بحران به عنوان فاز اول بحران مسکن جهانی یاد کرد. اکنون دو رسانه معتبر انگلیسی و آمریکایی از وقوع فاز دوم بحران مسکن، این‌بار در بخش اجاره‌‌بها خبر داده‌‌اند.
وام مسکن

همزمان با ایام کرونا، سیاست‌های انبساطی دولت‌ها به شکل اعطای تسهیلات و مشوق‌‌هایی برای خرید مسکن، عملا به افزایش تقاضای غیرمصرفی در این بازار منجر شد. تورم در بازار مسکن جهان امری اجتناب‌ناپذیر است که همه سیاست‌مداران دنیا به آن اذعان دارند.

به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای اقتصاد، مجموعه این شرایط به افزایش بی‌‌سابقه تورم مسکن در آمریکا در پایان سال گذشته میلادی انجامید. طوری که این نرخ حتی از مقداری که در سال‌های 2007 و 2008 که بحران جهش مسکن در این کشور بازار مسکن را متلاطم کرده بود، بیشتر شد.

نحوه نوشتن قولنامه

تورم در بازار مسکن جهان ادامه دارد

یکی از عوامل رشد هزینه اجاره‌‌نشینی در جهان، مداخله‌های دولتی برای حمایت از مستاجران بوده که در طول حدود سه سال اخیر در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا و انگلیس اعمال شده است. دولت‌ها با استفاده از سیاست‌های انبساطی و اجرای معافیت‌‌های کرونایی از پرداخت اجاره‌‌بها در برخی مقاطع عملا به شکل مستقیم در بازار اجاره‌‌بها مداخله کردند و این موضوع سبب شد تورم اجاره مانند یک فنر جمع‌شده عمل کند که اکنون به یکباره باز شده است.

اکنون مجموعه این عوامل موجب شده تقاضا در بازار اجاره کشورهای آمریکا و انگلیس سه برابر میزان عرضه فایل‌‌های اجاری باشد.

به ویژه با توجه به اینکه مستاجران نیز هیچ تمایلی برای جابه‌‌جایی ندارند و می‌‌دانند در این صورت باید وارد یک بازار ملتهب شوند که کار یافتن خانه اجاری جدید برای آنها دشوارتر می‌شود. عدم جابه‌‌جایی مستاجران از یک‌‌سو و بازگشت ساکنان حومه به شهرهای بزرگ از سوی دیگر بر میزان تقاضای اجاره افزوده است و به این ترتیب دولت‌ها برای مهار بحران اجاره‌‌نشینی تصمیم به لغو مداخلاتی که در این بازار انجام داده بودند، گرفته‌‌اند.

پیش‌‌بینی می‌شود با لغو سیاست‌های مخصوص شرایط کرونا در بازار اجاره انگلیس و آمریکا، به تدریج تورم در این بخش از بازار مسکن کاهش پیدا کند و بازار اجاره به شرایط عادی بازگردد. آخرین گزارش‌ها از تغییرات اجاره‌بها در انگلستان حاکی از افزایش سالانه 14 درصدی اجاره‌بها در لندن و 19 درصدی در مناطقی چون منچستر است، که سبب وارد آمدن فشار بیشتر بر بودجه خانوارهای انگلیسی شده است.

مطلب پیشنهادی:  اخذ مالیات از خانه های خالی به کجا رسید؟

اگر به این دست از مطالب علاقه‌مندید مطلب « علت سرمایه‌گذاری ایرانیان در ترکیه » را در دلتا مگ بخوانید.

قوانین معاملاتی زمین

افزایش صعودی مبلغ اجاره‌بها در جهان

داده‌های اداره ملی آمار انگلستان نشان می‌دهند میانگین قیمت مسکن این کشور در طول 12 ماه منتهی به فوریه 2022 حدود 11 درصد افزایش داشته است. به‌طوری‌که متوسط قیمت با 27 هزار پوند افزایش نسبت به سال گذشته، به 277 هزار پوند رسیده است.

خبرها همچنین گویای افزایش متوسط اجاره‌بها در آمریکا هستند. به‌ طوری‌‌ که طبق گزارشی از یک خبرگزاری معتبر، میانگین اجاره با 7/ 16 درصد افزایش نسبت به سال گذشته در ماه آوریل به هزار و 827 دلار رسیده است.

براساس این گزارش، نرخ اجاره‌بها از اوایل سال گذشته به‌طور مداوم در حال رشد بوده است. کارشناسان بخش مسکن معتقد هستند این تورم به دنبال عدم تعادل میان عرضه و تقاضا، عمدتا از سوی خریداران بالقوه مسکن، ایجاد شده است. به طوری‌‌که برخی از خریداران بالقوه مسکن که از افزایش هزینه‌های خرید خانه سرخورده شده‌‌اند، ترجیح داده‌‌اند همچنان اجاره‌‌نشین باقی بمانند.

مطالعه بیشتر: برای آشنایی با مطالب بیشتر و بروز در حوزه ملک و آشنایی با انواع تسهیلات در کشور، مطلب ” انواع وام‌ های مسکن و شرایط دریافت تسهیلات” را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. […] اطلاع بیشتر اخبار پیرامون بازار اجاره مسکن مطلب «افزایش کم‌سابقه نرخ تورم در بازار جهانی اجاره» را […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …