مقایسه میزان تقاضای خرید ملک در اولین ماه سال

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در ماه فروردین دو عامل اصلی تأثیرگذار بر بازار مسکن بودند: افزایش تقاضا برای خرید آپارتمان و تغییر بهای فروش واحدهای مسکونی. در این بخش از دلتامگ قصد بررسی تقاضا خرید ملک از سال 93 تا 1402 داریم.
ملک در 1403

تحقیقات اخیر نشان داده است که وضعیت ریسک‌های غیراقتصادی، انتظارات تورمی و نوسانات قیمت دلار در بازار مسکن در حال تأثیر گذاری بر رفتار خریداران و فروشندگان است. در این شرایط بخش قابل توجهی از معاملات خرید و فروش مسکن در فروردین ماه با افزایش قابل توجهی روبه‌رو بود. به عبارت دیگر حجم معاملات خرید آپارتمان در بخش‌های خاص شهر به دو برابر یا حتی بیشتر افزایش یافت . این نکته جالب است که در بعضی مناطق، حجم قراردادهای منعقده تا سه برابر نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است. به طور کل بازار مسکن در فروردین 1402 نسبت به سال گذشته رونق بیشتری داشته است.

افزایش حجم معاملات مسکن در ابتدای سال جاری به دلیل نوسانات ارزی بوده است. تنش‌های سیاسی و نوسانات قیمت دلار در فروردین ماه باعث شده است که خریداران مصمم به خرید آپارتمان  شوند. این تغییرات نشان دهنده آن است که وضعیت بازار مسکن در بهار امسال به رفتار بازارها و تغییرات هزینه ساخت مسکن بستگی دارد.

تقاضا خرید ملک

تقاضا خرید ملک در جنوب تهران به چه صورت است؟

فعالان بازار مسکن در مناطق واقع در نیمه شمالی و مناطق مرز دو نیمه شمال و جنوب تهران از افزایش تعداد تقاضا برای خرید ملک در فروردین ماه خبر می‌دهند. اما واسطه‌های بازار مسکن مناطق جنوب  شهر هنوز با رکود روبرو هستند. علت این وضعیت، عدم تطابق قیمت‌ها با توان خریداران و از طرفی مناسب نبودن این محله‌‌‌ها برای سرمایه‌گذاری است.

مطلب پیشنهادی:  قیمت آپارتمان های مسکونی ۱۰ تا ۲۰ ساله در تهران

افزایش چند درصدی قیمت پیشنهادی فروش آپارتمان نشانگر حرکت در بازار است، حتی اگر خریداران مصمم هنوز حضور نداشته باشند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد بهای پیشنهادی برای فروش آپارتمان در مناطق 4 و 5 تهران در برخی فایل‌ها رشد 10 درصدی داشته‌اند. در مناطق 10 و 9 که تقاضا خرید ملک بیشتر از سایر مناطق است بهای فروش آپارتمان 5 تا 7 درصد نسبت به اسفند سال گذشته رشد داشته است.

وضعیت بازار مسکن در بهار 1403 به چه صورتی خواهد بود؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در صورت ثبات نسبی در بازار ارز و سایر بازارها، احتمال کاهش یا ثبات قیمت وجود دارد. تورم ساخت نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد اما با توجه به کاهش حجم سهم نوسازی‌ها در معاملات مسکن، تورم تولید مسکن در کوتاه مدت اثر چندانی بر تغییرات قیمت واحدهای مسکونی ندارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…