مقاومت نهادها برای واگذاری زمین‌‌های دولتی

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
از فرصت دو ماهه‌ای که قانون در اختیار دستگاه های دولتی برای واگذاری زمین‌های خود به طرح جهش تولید و تامین مسکن گذاشته حدود یک ماه می‌گذرد و بنا به گفته مشاور وزیر راه و شهرسازی، دستگا هها فقط یک ماه دیگر زمان دارند، در غیر این صورت اراضی آنها به نام وزارت راه و شهرسازی می‌شود.
بخش خصوصی در تولید مسکن

به گزارش «مجله ملکی دلتا»، اراضی وزارت راه و شهرسازی فعلا کفاف تولید حدود یک میلیون واحد مسکونی را می‌دهد. این صحبت را مشاور وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده و گفته است: دستگاه‌های دولتی مکلف هستند ظرف دو ماه اراضی خود را به نام دولت به وزارت راه و شهرسازی کنند که یک ماه فرصت باقی مانده است. هم اکنون اراضی در برخی استانها شناسایی شده و شخص رییس جمهور پیگیر تولید مسکن هستند.

به گفته ابوالفضل نوروزی، چنانچه بعد از دو ماه، همکاری مناسب نبود، سازمان ثبت مکلف شده در بازه زمانی یک ماهه، اراضی را به نام وزارت راه و شهرسازی کند.

اشاره نوروزی به تبصره ۱ از ماده ۱۰ قانون جهش تولید و تامین مسکن است که در عنوان شده: «چنانچه دستگاه‌های موضوع این ماده ظرف دو ماه از تاریخ درخواست وزارت راه و شهرسازی نسبت به واگذاری و تحویل زمین و تسلیم اسناد و مدارک آن اقدام نکنند، ادارات ثبت اسناد و املاک موظفند به درخواست وزارت راه و شهرسازی، ظرف یک ماه به ترتیب یاد شده، اقدام و سند مالکیت را به نام دولت با نمایدنگی وزارت راه و شهرسازی صادر نمایند.»

تامین مسکن

فرصت یک ماهه برای تامین مسکن

با این اوصاف دستگاه‌های دولتی فقط یک ماه فرصت دارند تا نسبت به معرفی زمین‌های مازاد خود اقدام کنند. البته تجربه نشان داده دستگاه‌ها معمولا نسبت به واگذاری زمین‌های خود مقاومت نشان می‌دهند؛ موضوعی که وزیر سابق راه و شهرسازی نیز نسبت به آن گلایه داشت.

مطلب پیشنهادی:  ریسک های پیش فروش مسکن کدام است؟

محمد اسلامی اواسط تیرماه امسال گفته بود: سالها وزارت راه و شهرسازی موفق نمی‌شد اراضی خودش را برای تولید مسکن دریافت کند و با فقر زمین مواجه بودیم، اما خوشبختانه در یک سال اخیر با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها ۲۴۰ هزار هکتار زمین متعلق به خودمان در اختیار طرح اقدام ملی مسکن قرار گرفت.

هم‌اکنون نیز بنا به گفته مشاور وزیر راه و شهرسازی، در بسیاری از شهرها، اراضی معرفی شده است و در حال رایزنی هستیم تا اراضی معرفی شده را با اراضی بزرگتر، تهاتر کنیم.

مطالعه بیشتر: مطلب «زمان سرمایه‌گذاری روی ملک است؟» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …