مشکل بازار اجاره‌بها عدم همخوانی عرضه و تقاضاست

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مدیر معاملات آژانس املاک دلتا 5 عنوان کرد: یکی از دلایل افزایش نرخ اجاره‌بها این است که عرضه و تقاضا با هم همخوانی ندارد.
عرضه و تقاضا در بازار اجاره‌بها

کهنسال مدیر معاملات آژانس املاک دلتا 5 در گفتگو با «مجله ملکی دلتا» در خصوص چرایی افزایش اجاره‌بها عنوان کرد: بازار خرید و فروش ملک کاملا با بازار اجاره تضاد است. به این ترتیب که هر زمان بازار خرید و فروش ملک رونق بگیرد بازار اجاره کساد می‌شود. از سوی دیگر هر زمان که بازار خرید و فروش کساد باشد، بازار اجاره رونق دارد.

وی در ادامه افزود: در یکی دو سال اخیر به ویژه در سال 99، به دلیل اینکه بازار خرید و فروش ملک در رکود بود بازار اجاره رونق بیشتری داشت.

کهنسال خاطرنشان کرد: متأسفانه برای هر کالایی که تقاضا زیاد باشد، سبب افزایش قیمت می‌شود. از همین رو بسیاری از مالکان، زمانی که می‌بینند از چند آژانس مختلف مشتری زیادی دارند به طبع ترجیح می‌دهد خودش را قیمت را بالا ببرند. یا در خوش‌بینانه حالت تخفیفی به موجران نمی‌دهند.

عرضه و تقاضا در بازار اجاره‌بها

سقف اجاره‌بها رعایت نمی‌شود

او با بیان اینکه عرضه و تقاضا در بازار اجاره‌بها با هم همخوانی ندارد، ابراز کرد: در راستای کاهش و کنترل قیمت اجاره‌بها دولت تصویب کرد که مالکان بیشتر از 25 درصد حق افزایش اجاره‌بها ندارند. اما با این حال بسیاری این سقف را رعایت نکردند.

مطلب پیشنهادی:  نقش فراموش شده خدمات شهری در کنار ساخت مسکن

این کارشناس بازار مسکن با تاکید بر اینکه بازار خصوصی نمی‌تواند دستوری کار کند، بیان کرد: تنها زمانی امکان پایین آوردن قیمت در بازار مسکن امکان‌پذیر است که عرضه و رقبا افزایش پیدا کنند.

کهنسال اظهار داشت: در حوزه ساخت و ساز تا حد زیادی مجوزهای گریبان گیر وجود دارد. از سمت دیگر تهیه مصالح با توجه به قیمت بالای مصالح ساختمانی، سخت شده است. بسیاری از سازنده‌ها که ما از قدیم می‌شناختم از این صنف بیرون رفته‌اند. همین موضوع باعث شده عرضه کم و به طبع تقاضا زیادتر شده است. این موضوع افزایش اجاره‌بها را در پی داشته است.

برای مشاهده قیمت اجاره و رهن به مجله ملکی دلتا سر بزنید و خانه مورد نظر خودتان را پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…