آیا در سال 1403 خانه ارزان می‌شود؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دولت برای کاهش قیمت خانه در سال 1403 ترفند جدیدی را پیش گرفته است که از تنش و افزایش ناگهانی قیمت مسکن جلوگیری کند، در این بخش از دلتامگ همراه ما باشید.

دولت با جمع‌آوری اطلاعات از املاکی‌ها و سامانه‌های آنلاین، قصد شناسایی و عرضه خانه‌های خالی به بازار مسکن را دارد تا از افزایش بی‌رویه قیمت مسکن جلوگیری کند. اما با این حال، سازمان ثبت و توانیر هنوز برای اتصال به سامانه‌ها تلاشی نکرده‌ است.

دولت و مجلس در تلاش هستند که هر چه زودتر بازار مسکن را رونق و بهبود بخشند. بخاطر همین موضوع از سال 1394 قانونی به اسم مالیات بر خانه‌های خالی تدوین شد اما متأسفانه این قانون توسط مسئولان مربوطه عملی نشد ولی حالا با گذشت 9 سال دولت قصد عملی کردن قانون مالیات برخانه‌های خالی را دارد؛ تا از افزایش قیمت مسکن جلوگیری کند.

استنکاف برخی دستگاه‌ها از اجرای قانون

ابوالفضل نوروزی مدیر کل دفتر مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت تا کنون اطلاعات 75 میلیون ایرانی به سامانه املاک متصل شده است. وی ادامه داد: در مرحله اولیه 500 هزار واحد به صورت برخط در سامانه شناسایی شدند. استراتژی اصلی ما این است که این خانه‌ها را در بازار مسکن به متقاضیان و خریداران عرضه کنیم تا بتواند تاثیر مستقیمی بر کاهش قیمت خانه در سال 1403 داشته باشد. از این تعداد ذکر شده 180 هزار واحد مسکونی به بازار عرضه شده است. لازم به ذکر است که 120 هزار ملک به صورت نامشخص به سازمان امور مالیاتی معرفی شده است. 

مطلب پیشنهادی:  اعلام شرایط جدید برای دریافت وام مسکن

آیا سامانه املاک تکمیل شده است؟

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: اجرا نشدن قانون مالیات بر خانه‌های خالی نشان از ضعف و کم کاری ارگان و نهادهای مربوطه است. وی افزود تمام ارگان‌های دولتی مربوطه باید وظیفه‌ای که بر عهده‌شان است را به خوبی انجام دهند. سازمان ثبت اسناد باید از کاری که تا الان از انجام آن سرباز کرده به سرانجام برساند و اطلاعات را برخط سامانه املاک قرار دهد. همچنین وزارت نیرو هم باید اطلاعات انرژی مسکن‌ها را در اختیار سامانه قرار دهد.

لازم به ذکر است که 90 درصد خانه‌های بدون سکنه تشخیص و شناسایی شده است و برای تکمیل کردن این موضوع باید سازمان ثبت و توانیر همکاری خوبی را با هم داشته باشند. کارشکنی هر کدام یک از نهاد‌ها در حوزه مربوط به اطلاعاتی که باید در اختیار یکدیگر بگذارند ممکن است باعث افزایش قیمت مسکن بشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…