این وسایل را با خود به هواپیما نبرید

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
آیا تابه‌حال سفری با هواپیما داشته‌اید؟ آیا با این چالش که اجازه حمل چه وسایلی را در هواپیما دارید روبه‌رو شده‌اید؟ آیا از لیست وسایل ممنوعه در هواپیما آگاهی دارید؟ درهرصورت این مقاله را از دست ندهید.
لیست وسایل ممنوعه در هواپیما

چه اولین باری باشد که با هواپیما به سفر می‌روید چه چندمین بار باشد احتمالا با این چالش که چه وسایلی را می‌توان به هواپیما وارد کرد روبه‌رو شده‌اید. در هر پروازی چه داخلی و چه خارجی لیست وسایل ممنوعه در هواپیما وجود دارد که در صورت رعایت نکردن آن طبق قوانین با شما برخورد خواهد شد. دلتامگ در این مقاله به معرفی و بررسی این لیست پرداخته است، تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

چرا بعضی از وسایل را نمی‌توان به هواپیما وارد کرد؟

در هر کشوری و در هر شهری برای پروازهای داخلی یا خارجی وسایلی وجود دارد که حمل یا ورود آن به هواپیما موجب پیگرد قانونی می‌شود. ممکن است لیست وسایل ممنوعه در هواپیما برای شهر و کشور متفاوت باشد؛ اما بعضی موارد آن بین‌المللی است و تمامی کشورهای موظف به رعایت آن هستند.

ممنوعیت ورود بعضی از وسایل به هواپیما به دلایل امنیتی و قوانین بین‌المللی است. هدف اصلی از این محدودیت‌ها، حفاظت از امنیت و سلامت مسافران و پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار است. در ادامه به برخی از دلایل اصلی این کار اشاره خواهیم کرد.

امنیت هواپیما

مقررات امنیتی هواپیماها، ورود وسایلی را که ممکن است به‌عنوان سلاح استفاده شوند یا خطر ایجاد کنند، محدود می‌کند. به‌عنوان مثال در لیست وسایل ممنوعه در هواپیما ورود اسلحه‌ها، ابزارهای تیز و قابل اشتعال، مواد انفجاری و مواد خطرناک کاملا ممنوع است.

امنیت مسافران

حفظ امنیت مسافران یکی از اهداف اصلی شرکت‌های هواپیمایی است؛ بنابراین، ورود وسایلی که می‌توانند به مسافران آسیب برسانند یا خطر ایجاد کنند، ممنوع است. این شامل مواد سمی، مواد مخدر، آتش‌زاها، مواد شیمیایی خطرناک و موارد مشابه است.

قوانین و مقررات محلی

هر کشور قوانین و مقررات خاص خود را در خصوص ورود و حمل‌ونقل وسایل به هواپیما دارد و همه شرکت‌های هواپیمایی نیز باید این قوانین را رعایت کنند. برخی از وسایل ممکن است بر اساس قوانین محلی هر کشور مجاز یا ممنوع باشند. این شامل مواردی مانند ورود حیوانات زنده، محصولات کشاورزی، مواد آرایشی بهداشتی، مواد غذایی و مواردی از این دست می‌شود.

وسایل ممنوعه در هواپیما در هر کشوری متفاوت

لیست وسایل ممنوعه در هواپیما چیست؟

هنگام سفر با هواپیما، به دلایل امنیتی و قوانین بین‌المللی برخی از وسایل و مواد را نمی‌توانید با خود حمل کنید. برخی از مواردی که معمولا ممنوع است و در لیست وسایل ممنوعه در هواپیما قرار می‌گیرند، عبارت‌اند از:

  • مواد قابل اشتعال: مانند گازهای قابل اشتعال و قلم آتش‌زا، کبریت، فندک و…
  • مواد ناسالم: مانند مواد مخدر، مواد روان‌گردان، مواد محرک، مواد سمی و مواد منفجره و…
  • اسلحه‌ها: اسلحه شامل اسلحه گرم و سرد می‌شود از چاقو و قمه تا تفنگ و انواع سلاح‌های شلیکی و غیر شلیکی.
  • موارد محرمانه: مانند اسناد دولتی یا محرمانه و مواردی که باعث تهدید امنیت ملی یک کشور می‌شوند.
  • مایعات برنده: مانند الکل با درجه بالا و مواد مشابه.
  • مواد انفجاری: انواع مواد منفجره مایع یا جامد شامل انواع اکسیدکننده‌ها، دینامیت، تی‌ان‌تی، سی 4 و…
  • حیوانات زنده: در برخی موارد، ورود حیوانات زنده می‌تواند تحت محدودیت‌هایی قرار بگیرد و نیاز به مجوز خاص داشته باشد.
مطلب پیشنهادی:  در این مقاصد گردشگری به آرزوی پرواز خود تحقق ببخشید!

توصیه می‌شود قبل از سفر با هواپیما، قوانین و محدودیت‌های مربوط به محل مقصد و شرکت هواپیمایی را بررسی کنید و مطمئن شوید که وسایلی که می‌خواهید ببرید، قابل‌قبول است و از لیست وسایل ممنوعه در هواپیما اطلاع حاصل کنید.

همراه ‌داشتن شکلات در هواپیما

خوراکی‌های جامد مانند آدامس، شکلات، آب‌نبات، کیک، کلوچه، ساندویچ و … می‌توان به هواپیما وارد کرد و در لیست وسایل ممنوعه در هواپیما نیستند.

چه وسایلی در هواپیما ممنوع هستند

آیا حمل سیگار هم در لیست وسایل ممنوعه در پرواز به شمار می‌آید؟

حمل حداکثر 200 نخ سیگار (10 بسته) یا 1 باکس داخل قسمت بار هواپیما طبق قوانین مشکلی ندارد؛ با این وجود استعمال دخانیات در تمام پروازهای داخلی ممنوع است.

ورود لوازم آرایشی و بهداشتی به هواپیما

  • بر اساس قوانین هواپیمایی، حجم اقلامی که به شکل مایع هستند در پروازها، نباید بیش از ۱۰۰ میلی‌لیتر (نیم لیوان) باشد.
  • همچنین لوازم آرایشی و بهداشتی همانند ریمل، شامپو، عطر و ادکلن نیز باید در ظروف کمتر از ۱۰۰ میلی‌لیتر بسته‌بندی شوند.
  • همراه داشتن قطره چشمی، مایع لنز و مانند آن‌ها، در حجم کمتر از 100 میلی‌گرم، مشکلی به وجود نمی‌آورد.

ردکردن مشروب در فرودگاه چه حکمی دارد؟

تابه‌حال به مجازات حمل مشروبات الکلی در فرودگاه فکر کرده‌اید؟ می‌دانید وارد کردن مشروبات الکی به فرودگاه و هواپیما در ایران جرم است و طبق قانون با فرد مجرم برخورد می‌شود؟ 74 ضربه شلاق، 6 ماه تا یک سال حبس و تعیین جزای نقدی باتوجه‌به میزان مشروبی که از فرد ضبط شده است، مجازاتی است که برای فرد در نظر گرفته می‌شود.

سخن پایانی

بازرسی و ممنوعیت ورود بعضی از وسایل به هواپیما، مرتبط با مقررات بین‌المللی و قوانین هواپیمایی هر کشور است. این ممنوعیت‌ها باهدف حفاظت از امنیت و سلامت مسافران و پیشگیری از وقوع حوادث و مشکلات ناگوار اعمال می‌شود.

همچنین، لازم به ذکر است که لیست وسایل ممنوعه در هواپیما، به تصمیمات هر شرکت هواپیمایی و قوانین مربوطه بستگی دارد و ممکن است در هر شرکت یا هر کشوری متفاوت باشد. به‌عنوان مثال حمل مشروبات الکی در پروازهای ایرانی جرم محسوب می‌شود؛ اما حمل این کالا در پروازهای خارجی بلامانع است؛ بنابراین، قبل از سفر با هواپیما، بهتر است قوانین مربوطه را بررسی کنید و وسایلی که قصد دارید ببرید، با مقررات و محدودیت‌های مربوطه تطبیق دهید. همچنین، در صورت ابهام، بهتر است با شرکت هواپیمایی یا مقامات مربوطه تماس بگیرید تا اطلاعات دقیق‌تری دریافت کنید.

اشیا ممنوعه در پرواز

پیشنهاد مطالعه: چه نکاتی درباره انتخاب هتل پنج ستاره وجود دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

با رویایی‌ترین مناطق جهان آشنا شوید

زیباترین مکان‌های جهان را بشناسید. این مکان‌های زیبا شما را حیرت‌زده خواهد کرد.این مکان‌ها…