این 6 عامل خواب راحت را از شما می‌گیرد!

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خواب خوش آرزویی است که همه مردم سراسر دنیا دارند. برای اینکه خوابی با کیفیت راتجربه کنید، این مطلب رابخوانید.
خواب راحت

خواب راحت نیاز به مقدماتی دارد اما امروزه در این روزگار ماشینی دور از دسترس شده است. کیفیت خواب تاثیرات بسیاری بر انسان دارد. در واقع خواب بی کیفیت و بد می‌تواند به کلی شما را به هم بریزد! تاثیرات خواب بی کیفیت بسیار وسیع است. از اختلال در حافظه و مشکلات یادگیری، تکلم تا پایین آمدن سطح انرژی، زود رنجی و پایین آمدن خلق وخو. با دلتامگ همراه باشید تا با شناسایی عواملی که خواب راحت را از شما می‌گیرند، آشنا شوید و آن‌ها را از بین ببرید.

مصرف کربوهیدرات در وعده شام خواب راحت را از شما می‌گیرد

اگر عادت دارید تا برای شام همیشه غذاهایی مانند پاستا، پلو و نان‌های سنگین استفاده کنید،باید این کار را حذف کنید. کربوهیدرات‌ها به علت اینکه انرژی زیادی به بدن شما می‌دهند، باعث می‌شوند تا شما نتوانید به راحتی بخوابید. زیرا بدن انسان با آن انرژی زیادی که دارد تمایل به انجام فعالیت دارد نه خواب. پس سعی کنید با یک رژیم غذایی منعطف، کربوهیدرات‌ها را در وعده‌های صبحانه، ناهار و میان‌وعده خود قرار دهید تا در طول روز نیز انرژی بالاتری داشته باشید.

 

3 ساعت قبل از خواب ورزش نکنید

ورش کردن موجب ترشح هورمون‌های شادی آوری مانند سروتونین و دوپامین می‌شود. این هورمون‌ها وقتی ترشح می‌شود شما را خوشحال و پر انرژی می‌کنند به همین علت شما نخواهید توانست به راحتی بخواید. بهتر است در ساعاتی قبل از خواب به فعالیت‌هایی مانند مدیتیشن قبل از خوب و ذهن آگاهی بگذرانید تا با ذهن و بدنی ریلکس و آرام به خواب بروید.

خواب راحت

جلوی تلوزیون نخوابید

نوری که از تلوزیون ساتع می‌شود، برای مغزی که برای خواب آماده شده است مناسب نیست. این نور از خواب راحت شما جلوگیری می‌کند. وقتی که شما در حال تماشای تلوزیون هستید فعالیت‌های مغزی شما زیاد می‌شود و این فعالیت اجازه آرمیدگی را به مغز شما نخواهد داد. تحقیقات ثابت کرده‌اند که فعالیت‌های بصری مانند دیدن مخصوصا تلویزون، تلفن همراه، رایانه و بازی‌های هوشمند برای مغز مضر هستند.

مطلب پیشنهادی:  بهترین راه برای تقویت مهارت حل مسئله در کودکان چیست؟

خواب راحت

ساعتی قبل از خواب نور آبی را قطع کنید

نور آبی به نوری که در صفحه نمایش تلفن همراه، رایانه و ساعت‌های دیجیتالی به کار رفته است، گفته می‌شود. این نور برای خواب راحت مضر است. این نورها مانند اشعه نور خورشید هستند البته از نوع مضر! بدین معنی که سازندگان سعی کردند که نور آبی را به تقلید از نور خورشید بسازند. این نور وقتی به چشم انسان ساتع می‌شود، مغز انسان حس می‌کند باید شروع به فعالیت کند. اما شما به هنگام خواب نه تنها نیازی به انجام فعالیت ندارید بلکه نیاز دارید تا با به آرامش رساندن مغز خود، با آرامش به خواب بروید. پس سعی کنید حداقل یک ساعت قبل از خواب از این ابزار استفاده نکنید.

خواب راحت

هنگام خواب نوشیدن مایعات را کم کنید

نوشیدن مایعات در هر زمانی توصیه می‌شود و البته برای خواب راحت و با کیفیت نیز نیازی ضروری است اما اگر نمی‌خواهید تا نصف شب از خواب بیدار شوید بهتر است در ساعات پایانی شب مقدار کمتری آب مصرف کنید. هر بار که شما در نیمه شب بیدار می‌شوید به چرخ خواب خود لطمه وارد کرده‌اید و برای دوباره به خواب رفتن دچار مشکل خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

ست کردن شلوار مام استایل با مانتوی مناسب آن

ست کردن شلوار مام استایل با مانتوی مناسب آن برای داشتن یک استایل زیبا و شیک بسیار مهم و ضر…