این خانه عابران شهر را می‌رقصاند

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در اواخر قرن بیستم میلادی و پس از جنگ جهانی دوم به پیشنهاد واکلاو هاول آخرین رئیس جمهور چکسلواکی و اولین رئیس جمهور چک، پیشنهاد طراحی خانه‌ی رقصان مطرح شد. اکنون این ساختمان به معماری شگفت‌انگیزی در دنیا تبدیل شده است.
ساختمان رقصان

در گوشه‌وکنار دنیا خانه‌های زیادی را می‌توان دید که معماری خاص و منحصر به فرد آن‌ها هوش از سر هر آدمی می‌برند؛ اما یکی از عجیب‌ترین این ساختمان‌ها، ساختمان رقصان یا ساختمان مست است. دلتامگ در این مقاله به معرفی یکی از زیباترین خانه‌های دنیا با معماری شگفت‌انگیزش پرداخته است، تا آخر این مطلب همراه ما بمانید.

ساختمان رقص شهر پراگ

ساختمان رقصان (Dancing House)، که در شهر پراگ پایتخت جمهوری چک قرار دارد، یکی از برجسته‌ترین آثار معماری مدرن در این شهر و حتی در سطح جهان است. این ساختمان با طراحی منحصر به فرد و خلاقانه‌اش، جاذبه‌ای برای بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به هنر معماری است.

ساختمان مست

تاریخچه ساختمان رقصان

با پایان جنگ جهانی دوم از خانه‌های جمهوری چک تنها یک ویرانه باقی‌مانده بود. رئیس‌جمهور چک که اوضاع را بسیار اسف‌بار می‌دید تصمیم گرفت با یک ترفند ساده شور و نشاط را به زندگی مردم برگرداند. چاره او برای این کار به‌روز کردن معماری ساختمان‌ها بود. او از بسیاری از معماران مشهور دعوت کرد که ایده‌های ناب خود را برای وی بفرستند و در نهایت یک طرح عجیب با نام ساختمان رقصان انتخاب شد.

سرانجام در سال ۱۹۹۰ شرکت‌های بین‌المللی هلندی شروع به خریداری زمین برای ساخت بنا کردند. بسیاری از شرکت‌های هلندی با ایده ولادو مخالف بودند، چرا که عقیده داشتند این شهر نیاز به یک ساختمان مدرن دارد؛ بنابراین از فرانک گری خواستند تا با ولادو همکاری کند.

ولادو ایده طراحی این ساختمان را از یک زوج جوان رقصنده به نام جینجر و فرد گرفت و با فرانک بر روی طرح آن کار کرد. در نهایت این ساختمان که در منطقه‌ای تاریخی در حاشیه رودخانه ولتاوا ساخته شد. ساختمان رقصان از طراحی منحصربه‌فردی برخوردار است که با استفاده از خطوط منحنی و اشکال غیرمعمول ساخته شده است.

جینجر و فرد

اکنون این ساختمان جزو ارزشمند‌ترین معماری‌ در جهان است. بسیاری از افراد با شنیدن نام ساختمان رقصان فکر می‌کنند که این نام برای یک ساختمان است؛ اما در واقع ساختمان رقصان از دو ساختمان مجزا تشکیل شده است.

بخش‌های مختلف ساختمان رقصان

ساختمان رقصان دارای دو بخش است. بخش اول که به‌صورت استوانه‌ای طراحی شده است و شبیه به یک زن با لباس رقص است، از طبقات مختلفی تشکیل شده است که از نظر ویترین و نمای خارجی آن تفاوت قابل مشاهده‌ای با ساختمان‌های دیگر دارد.

مطلب پیشنهادی:  گوا حیرت‌انگیزترین شهر بندری هندوستان

بخش دوم ساختمان که به‌صورت مستطیلی طراحی شده است و به‌عنوان بخش معماری معمولی کار می‌کند، با بخش استوانه‌ای از طریق یک پل ارتباط برقرار می‌کند.

ساختمان رقصان با ظاهر خاص و خلاقانه‌اش، توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند و به‌عنوان یک اثر هنری مدرن و شگفت‌انگیز شناخته می‌شود. این ساختمان نشانگر تلاش معماران برای شکل دادن به ایده‌های خلاقانه و هنری در محیط شهری است و جاذبه‌ای برای گردشگران و علاقه‌مندان به معماری شهر پراگ محسوب می‌شود.

نمای داخلی ساختمان

نام دیگری که برای ساختمان رقصان در نظر گرفته‌اند، ساختمان مست است. نمای اعجاب‌انگیز این ساختمان دو زوج مست در حال رقص را به نمایش می‌گذارد که به شکل عجیبی چشم‌ها را به خود خیره می‌کنند.

در فضای داخلی ساختمان رقصان چه می‌گذرد؟

ساختمان رقصان به‌گونه‌ای طراحی شده است که اگر شناختی از این ساختمان نداشته باشید هنگام ورود به آن حس می‌کنید که ساختمان در حال تکان‌خوردن است. تمام شیشه‌های این ساختمان سه‌بعدی طراحی شده است که جذابیت آن را دوچندان کرده است. درون ساختمان دفترهای اداری متعدد، رستوران، کافه و گالری‌های هنری قرار دارد. برای ورود به این ساختمان نیازی نیست مبلغی پرداخت کنید، اما اگر می‌خواهید از زیبایی‌های این ساختمان بهره‌مند شوید رستوران‌های مدرن این ساختمان انتخاب مناسبی هستند.

نکته جالب درباره ساختمان رقصان این است که تمام خانه‌های شهر پراگ دارای سبک باروک و سنتی هستند و این تنها ساختمانی است که با سبک متفاوتی و مدرن ساخته شده است. جالب اینجاست که بسیاری از مردم در حین ساخت این پروژه، از معماری متمایز آن ابراز نارضایتی می‌کردند و با ساخت آن به‌شدت مخالف بودند؛ اما در نهایت ساختمان رقصان ساخته شد تا مقصد بسیاری از گردشگران کنجکاو از سراسر دنیا شود.

نمای بیرونی ساختمان

پیشنهاد مطالعه: « با خانه‌های مکعبی در روتردام آشنا شوید»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

با رویایی‌ترین مناطق جهان آشنا شوید

زیباترین مکان‌های جهان را بشناسید. این مکان‌های زیبا شما را حیرت‌زده خواهد کرد.این مکان‌ها…