بهشت عاشقان کیف و کفش، خیابان سپهسالار تهران

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اکثر ما با شنیدن نام سپهسالار به یاد خیابانی مملو از مغازه‌‌های کیف و کفش می‌افتیم، خیابانی که بورس انواع کیف و کفش چرم طبیعی و مصنوعی است. اما خیابان سپهسالار (خیابان صف) تنها بورس کیف و کفش نیست بلکه این خیابان هویت تاریخی-فرهنگی پایتخت است. این خیابان تنها قسمتی از باغ سپهسالار دوره قاجار است که باقی مانده.
خیابان سپهسالار تهران

همه ما به شیک پوشی علاقه داریم. برخی‌ها اعتقاد دارند که کفش‌ها مهمترین عناصر در تعیین تیپ و آراستگی ظاهری ما هستند، به طوری که در اولین برخوردها ابتدا به کفش‌های طرف مقابل نگاه می‌کنند. در این مطلب از دلتامگ قصد داریم تا شما را با خیابان سپهسالار تهران، بهشت عشاق کیف و کفش آشنا کنیم.

تاریخچه خیابان سپهسالار تهران

باغ سپهسالار تهران در حوالی میدان بهارستان و در بافت تاریخی تهران قرار گرفته‌است. نام کامل این خیابان، میرزا حسین خان سپهسالار قزوینی است که وی صدراعظم ناصرالدین شاه بود. خیابان سپهسالار از ابتدا بورس فروش کیف و کفش نبوده‌است. اماداستان از چه قرار بوده‌است؟

قبل از رایج شدن کفش فروشی در محله سپهسالار تنها دو مغازه کفاشی در آنجا وجود داشتند. بقیه مغازه‌ها مانند هر محله مسکونی، دیگر مایحتاج عمومی مردم را تامین میکردند. سپس بانکی در محله سپهسالار ملک خود را به شخصی فروخت و خریدار نیز ملک خود را تبدیل به یک فروشگاه کفش فروشی بزرگ کرد. این کفش فروشی در میان مردم محل و محله‌های اطراف خیلی معروف شد. همین معروفیت و رونق کسب‌وکار این مغازه سبب شد تا دیگر مغازه‌داران نیز تصمیم بگیرند تا پیشه خود را تغییر دهند و به کفش‌ فروشی  روی آورند. پس از چندسال و با رونق گرفتن مغازه‌ها و کارگاه‌های تولیدی کفش در این محله، آن محل دیگر جای مناسبی برای زندگی کردن نبود و به منطقه‌ای تجاری تبدیل شده‌بود، به همین خاطر نیز اکثر خانه‌ها تخلیه شدند، تا اینجایی که امروزه دیگر هیچ خانه‌ مسکونی در این محل وجود ندارد.

جاذبه‌های دیدنی نزدیک باغ سپهسالار

باغ سپهسالار تنها خیابانی برای خرید کیف و کفش نیست و در نزدیکی آن اماکن تاریخی و دیدنی نیز وجود دارد:

مطلب پیشنهادی:  بزرگ ترین تلسکوپ های جهان که تمام کیهان را رصد می‌کنند!

خیابان سپهسالار تهران

مدرسه قدیم سپهسالار

مسجد، مدرسه سپهسالار یکی از مهم‌ترین و بزرگترین آثار تاریخی دوره قاجار است، که در کوچه مروی قرار گرفته‌است. در سمت غرب این مدرسه، مدرسه خان مروی قرار دارد. این مجموعه در ابتدا مسجد، مدرسه میرزا محمدخان سپهسالار نام داشت، اما با ساخت مسجد میرزا حسین خان مشیرالدوله به عنوان مسجد سپهسالار، سپهسالار قدیم نام گرفت. این مجموعه در مقایسه با مساجد مدرسه ای دیگر در این دوره کمترین تغییرات و دگرگونی را داشته است، به همین دلیل میتوان آن را نمونه شاخص و اصیل معماری دوره قاجار در شهر تهران دانست. نام مسجد، مدرسه سپهسالار بعد از انقلاب سال ۵۷ به نام شهید مطهری تغییر یافت.

مدرسه دهخدا

یکی دیگر از بناهای تاریخی حوالی سپهسالار، مدرسه دهخدا است. این مکان قبل از آنکه مدرسه باشد اولین کارگاه ساخت دکمه در ایران بوده‌است.
از دیگر اماکن تاریخی اطراف این خیابان می‌توان موزه استاد صبا، موزه نقاشی پشت شیشه، سر در باغ ملی، موزه ملک، موزه جواهرات، موزه ایران باستان را نام برد.

عمارت مسعودیه خیابان سپهسالار تهران

یکی از بناهای تاریخی که نزدیک سپهسالار است، عمارت مسعودیه است که در ضلع جنوب غربی میدان بهارستان قرار دارد. این عمارت به دلیل معماری و رویدادهای تاریخی مهمی که در آن رخ داده‌اند اهمیت بسیاری دارد. همین مسئله باعث شده تا این عمارت تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران شود که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

عمارت مسعودیه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

برای از بین بردن جای جوش به دکتر مراجعه نکنید

همه افراد قطعا این موضوع مهم را به خوبی می‌دانند که برای از بین بردن جای جوش به طور همزمان…