تمام جاذبه‌های گردشگری ایران را در یک مکان ببینید!

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با سفری یک روزه به این باغ شگفت‌انگیز، قدیمی‌ترین آثار تاریخی تمام کشور را یکجا و در کنار هم ببینید!
باغ موزه مینیاتوری تهران

باغ موزه مینیاتوری تهران بوستانی به مساحت سه هکتار است که در شرق پایتخت واقع شده‌است. این باغ موزه مینیاتوری سال 1392 افتتاح شد. در این مجموعه 13 جاذبه تاریخی در کل کشور که به ثبت جهانی رسیده‌اند در مقیاس یک بیست‌وپنجم کوچک‌تر از اندازه واقعی درست شده‌اند. از نکات جالب در قرارگرفتن این ماکت‌ها توجه به موقعیت جغرافیایی واقعی آن‌هاست؛ مثلا میدان نقش جهان در مرکز بوستان قرار دارد، بیستون در غرب مجموعه است و کلیسای ارامنه نیز در شمال باغ است. با دلتامگ همراه باشید تا به این باغ اعجاب‌انگیز سفر کنیم.

جاذبه‌های باغ موزه مینیاتوری تهران

جاذبه‌های استان فارس در باغ موزه مینیاتوری تهران

تخت جمشید: این اثر در استان فارس و ۱۰ کیلومتری شهرستان مرودشت است. تخت جمشید در سال ۱۳۵۸ در فهرست میراث جهانی ثبت شده‌است.

 پاسارگاد (پارسه): پاسارگاد یا پارسه با شباهتی بی‌نظیر به نمونه واقعی در باغ موزه مینیاتوری تهران قرار دارد. این اثر در دشت مرغاب در استان فارس است. این مجموعه در سال ۱۳۸۳ ثبت میراث جهانی شده‌است.

باغ موزه مینیاتوری

جاذبه‌های استان‌های آذربایجان غربی و شرقی

 تخت سلیمان: مجموعه تاریخی تخت سلیمان در فاصله ۴۹ کیلومتری شهر تکاب استان آذربایجان غربی قرار دارد و جزو  وسیع‌ترین و شاخص‌ترین تاسیسات مذهبی و اجتماعی دوره ساسانیان است. این مکان تاریخی در سال ۱۳۸۲ در فهرست میراث جهانی ثبت شده‌است.

 کلیساهای ارامنه: کلیساهای ارامنه شامل سه کلیسای مهم آذربایجان غربی و شرقی است که در سال ۱۳۸۷ در فهرست میراث جهانی ثبت شده‌اند.

 بازار تبریز: بازار تاریخی تبریز مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان است که در سال ۱۳۸۹ در فهرست میراث جهانی ثبت شده‌است.

جاذبه گردشگری

ارگ بم: اولین اثر مینیاتوری در مسیر بازدید ارگ بم است. ارگ بم در شهر بم استان کرمان قرار دارد و در سال ۱۳۸۳ در فهرست میراث جهانی ثبت شده‌است.

 گنبد سلطانیه: گنبد سلطانیه، بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان است که در فاصله 39 کیلومتری زنجان قرار دارد و در سال ۱۳۸۴ در فهرست میراث جهانی ثبت شده‌است.

مطلب پیشنهادی:  پارک ملی کرواسی بهشت جادویی روی زمین + ویدیو

 گنبد قابوس: گنبد قابوس بلندترین برج آجری دنیا مربوط به سده چهارم هجری است که در شهر گنبدکاووس استان گلستان است. این بنا در سی و ششمین همایش یونسکو جزو میراث جهانی به ثبت رسیده‌است.

 مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی: شیخ صفی الدین اردبیلی از شیخ‌های خوش‌نام قرن هفتم هجری‌ قمری بوده است. کنار آرامگاه او، قندیل‌خانه، گنبدداری، چینی‌خانه و بناهای دیگری قرار دارند که مجموعه این بناها به مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی شهرت پیدا کرده. این مجموعه در سال ۱۳۸۹ در میراث جهانی ثبت شده‌است.

 میدان نقش جهان: عناصر شاخص میدان نقش جهان شامل عمارت عالی‌قاپو، مسجد جامع عباسی و… به‌زیبایی در نمونه مینیاتوری آن دیده می‌شوند. این مجموعه در سال ۱۳۵۸ در فهرست میراث جهانی ثبت شده‌است.

 بیستون: مجموعه بیستون کرمانشاه منطقه‌ای تاریخی است که کتیبه‌های داریوش بزرگ را در خود جای داده. این مجموعه در سال ۱۳۸۵ در فهرست میراث جهانی ثبت شده‌است.

جاذبه‌های استان خوزستان در باغ موزه مینیاتوری

 چغازنبیل: زیگورات چغازنبیل در فاصله 35 کیلومتری شهر شوش استان خوزستان قرار دارد. زیگورات چغازنبیل معبدی‌ است که به‌شکل مربع ساخته شده. این جاذبه تاریخی در سال ۱۳۸۵ در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده‌است.

سازه‌های آبی شوشتر: در پایان مسیر بازدید، به جالب‌ترین سازه این باغ می‌رسیم. سازه‌های آبی شوشتر در شهر شوشتر استان خوزستان قرار دارند. این مجموعه در سال ۱۳۸۵ در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

دلتامگ

پیشنهاد مطالعه: ساکنان این روستا زیرِ زمین زندگی می‌کردند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

ست کردن شلوار مام استایل با مانتوی مناسب آن

ست کردن شلوار مام استایل با مانتوی مناسب آن برای داشتن یک استایل زیبا و شیک بسیار مهم و ضر…