بزرگ ترین تلسکوپ های جهان که تمام کیهان را رصد می‌کنند!

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آسمان از روز اول یک زیبای هیجان‌انگیز پر رمز و راز برای انسان بوده است. این زیبای سحرآمیز مملو از رازهایی است که بشر همیشه به دنبال کشف آن بوده و برایش عجیب‌ترین وسایل را نیز اختراع کرده است.
بزرگ ترین تلسکوپ های جهان

قوی ترین و بزرگ ترین تلسکوپ های جهان ساخته شده‌اند تا بشر پر آرزو را به یکی دیگر از خواسته‌هایش که کشف کهکشان‌های بی‌انتهاست، برسانند. همین تلسکوپ‌ها هستند که سیاره‌های مختلف را رصد می‌کنند و به دنبال زندگی در سیارات دیگر می‌گردند. این مقاله جالب دلتامگ را از دست ندهید.

تلسکوپ VLT از قوی ترین و بزرگ ترین تلسکوپ های جهان

VLT یک تلسکوپ فوق‌العاده بزرگ است که از چهار تلسکوپ نوری تشکیل شده ودر صحرای آتاکامی شیلی قرار دارد. اداره این تلسکوپ به دست رصدخانه جنوبی اروپا است. وی‌ال‌تی پیشرفته‌ترین تلسکوپ نور مرئی جهان است و می‌تواند کم‌نورترین و دورترین اجرام کیهانی را رصد کند.هر کدام از آینه‌های این تلسکوپ عظیم و غول‌پیکر 2/8 متر قطر دارند. این تلسکوپ قدرت تشخیص و تفکیک سیاره‌های فراخورشیدی در نزدیکی ستاره‌های میزبانشان را دارد.

تلسکوپ VLT از قوی ترین و بزرگ ترین تلسکوپ های جهان

تلسکوپ کروی با دیافراگم پانصد متری

یکی از قوی ترین و بزرگ ترین تلسکوپ های جهان که رازهای بسیاری را برای ما کشف کرده است، تلسکوپ فست است که با نام چشم آسمان نیز شناخته می‌شود. این تلسکوپ را کشور اژدها یعنی چین که رکورددار بزرگ‌ترین‌ها در جهان است ساخته است. ساخت این تلسکوپ در استان گوئیژو چین پنج سال به طول کشیده و سه سال هم صرف تحقیقات عملیاتی برای صحت داده‌های آن شده است. این تلسکوپ بالاخره در سال 2020 کار خود را شروع کرد.

تلسکوپ ELT از قوی ترین و بزرگ ترین تلسکوپ های جهان

تلسکوپ ELT از قوی ترین و بزرگ ترین تلسکوپ های جهان

تلسکوپ ELT یک تلسکوپ فوق‌العاده بزرگ اروپایی است هنوز ساختش به پایان نرسیده و سازندگان آن مدعی هستند در سال 2027 بالاخره این تلسکوپ به راه خواهد افتاد. 16 کشور در ساخت این تلسکوپ که قطر آینه اصلی آن 40 متر است، مشارکت داشته‌اند. در واقع این تلسکوپ 100 میلیون برابر بیشتر از چشم انسان نور را جمع آوری می‌کند. از این تلسکوپ برای مطالعه سیاره‌های فراخورشیدی، کهکشان‌ها، سیاه‌چاله‌ها و تشکیل ستارگان استفاده خواهد شد.

مطلب پیشنهادی:  ارزان و طبیعی خوشگل شوید

تلسکوپ فضایی جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمز وب

یکی دیگر از قوی ترین و بزرگ ترین تلسکوپ های جهان که برخلاف بقیه به جای زمین در آسمان‎‌ها سرگردان است، تلسکوپ جیمز وب است. این تلسکوپ در حال حاضر یکی از مهم‌ترین تلسکوپ‌های موجود در فضاست. جیمز وب در دسامبر 2021 به فضا پرتاب شد و در تابستان 2022 اولین مجموعه تصاویر حیرت‌انگیزی که از کهکشان‌ها برای ما گرفته بود را به زمین ارسال کرد. جیمز وب پروژه‌ی مشترک ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا است. این تلسکوپ در حال حاضر یک و نیم میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

طرز تهیه شکلات صبحانه با مغز فندق

شکلات صبحانه یکی از خوراکی‌های پرطرفدار برای صبحانه است که انرژی زیادی دارد و بیشتر افراد …