ساکنان این روستا زیرِ زمین زندگی می‌کردند!

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کاریزِ کیش، که به شهر زیرزمینی معروف است با وسعت 10000 متر در عمق 16 متری در زیرِ زمین قرار دارد. این شهر با سقفی پوشیده شده از صدف و مرجان‌هایی با قدمت 270 میلیون سال، از شگفتی‌های جزیره کیش به حساب می‌آید.
کاریز شهر زیر زمینی

سفر به جزیره زیبای کیش در هر فصلی از سال برای گردشگران جذاب است. تابستان و زمستان هم ندارد. جالب است بدانید که این جزیره زیبا به غیر از پاساژها و مراکز خرید بزرگ و تفریحات دریایی، مناطق گردشگری‎ زیبایی نیز دارد. یکی از این مناطق تاریخی و دیدنی کاریز شهر زیر زمینی است. این شهر با عجایبی که دارد، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. در ادامه با دلتامگ همراه باشید تا سفری کوتاه به این شهر اعجاب‌انگیز داشته باشیم.

کاریز کیش

 

همه چیز درباره کاریز شهر زیر زمینی

کاریز به چه معناست؟

کاریز در واقع شبکه‌ای از قنات‌هاست که در زیر زمین قرار دارد. ایرانیان در گذشته اولین مردمانی بودند که این چرخه‌ پرکاربرد را برای نگهداری و هدایت آب به وجود آوردند. کاریز در مناطق گرم و خشک که نور آفتاب شدید است و باعث تبخیر آب می‌شود، کاربرد بالایی داشته. درواقع کاریز سازه‌ای است که آب را بدون صرف هزینه و تنها با کمک گرفتن از نیروی جاذبه زمین به مکان درست هدایت می‌کند. معماری کاریز تشکیل‌شده از یک دهانه روباز و یک مجرای تونل مانند زیرزمینی و چندین چاه عمودی است؛ که این مجرا یا تونل زیر زمینی را با سطح زمین مرتبط می‌کند. کاریز شهر زیر زمینی، قسمت‌های مختلفی دارد و  چاه‌ها باعث تهویه هوای قنات می‌شوند.

مطلب پیشنهادی:  چشم ساهارا، عجیب‌ترین پدیده دنیا در صحرای آفریقا!

شهر زیر زمینی کیش

کاریز شهر زیر زمینی کیش

این شهر که با نام کاریز شهر زیر زمینی، نیز شناخته می‌شود با وسعت ۱۰۰۰۰ متر در عمق ۱۴ تا ۱۶ متری زیر زمین، قرار دارد. ویژگی منحصر به فرد این شهر، سقف پوشیده از صدف و مرجان‌هایی است که عمرِ ۲۷۰ میلیون ساله دارند، حتی در برخی قسمت‎‌ها قدمت این مرجان ‎ها به ۵۷۰ میلیون سال نیز می‌رسد.

همانطور که گفتیم، این شهر زیر زمینی مجموعه‎‌ای از قنات‎‌ها است که با شبکه‌‎ای از مسیرهای اصلیِ هدایت آب شیرین، مورد استفاده مردم در آن زمان، قرار می‌گرفته‌است. (کاریز معادلِ کلمه قنات در زبانِ عربی است.) کاریز کیش تنها قناتی در جهان است که سقف آن را مرجان‌ها پوشانده‌اند. هوای خنک و عبور آب، این مکان را به یکی از بی‌نظیرترین جاذبه‌های گردشگری در خلیج همیشه فارس تبدیل کرده‌است.

جزیره زیبای کیش علاوه بر جاذبه‌های گردشگری و طبیعت زیبا، مکانی مناسب و پربازده برای سرمایه‌گذاری است. خرید خانه در کیش می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

پیشنهاد مطالعه: آیا به بام ایران سفر کرده‌ اید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

این مدل‌ کراپ‌ و نیم‌تنه زنانه امسال مد هستند

یکی از مدهایی که امسال مشاهده می‌کنید استفاده از مدل‌ کراپ‌ و نیم‌تنه زنانه است. لباس کراپ…