شاهد قرارداد شما چه شرایطی باید داشته باشد؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
لازم است از شرایط شاهد قرارداد آگاه باشیم، زیرا امضا شاهد، کمک می‌کند که اگر اختلافی در معامله پیش آمد،‌ فرآیند رسیدگی به شکایت سریع‌تر طی شود.
شرایط شاهد قرارداد

اجاره و خرید خانه و ملک جزو معاملاتی است که آگاهی از ابعاد حقوقی و قانونی آن برای طرفین معامله لازم و ضروری است. آگاهی از این موضوع باعث می‌شود تا اگر اختلافی بین خریدار و فروشنده یا موجر و مستاجر پیش آمد، آن‌ها بتوانند مسیر قانونی حل اختلاف را به آسانی طی کنند. از جمله مواردی که لازم است افراد با آن آشنا باشند، آگاهی از لزوم شاهد در قرارداد و شرایط شاهد قرارداد است. زیرا امضای شاهد در قولنامه به این امر کمک می‌کند که در صورت بروز اختلاف،‌ فرآیند رسیدگی به شکایت سریع‌تر طی شود، پس لازم است که شاهدی که واجد شرایط است، قرارداد را امضا کند.

شرایط شاهد قرارداد چیست؟

شاهد در زمان شهادت برای امضای قرارداد اجاره‌نامه یا خرید یک ملک، لازم است تا دارای شرایط خاصی باشد. زیرا هرکسی نمی‌تواند به عنوان شاهد انتخاب شود. شرایط لازم برای شهادت شاهد قرارداد در زمان بستن معامله باید به صورت کامل رعایت شود تا امضای شاهد در قولنامه معتبر باشد. در ادامه با دلتامگ همراه باشید تا شرایط شاهد قرارداد را با هم بررسی کنیم.

شرایط شاهد

  • شاهد باید بالغ باشد: بالغ بودن شاهد در ماده ۱۵۵ قانون آیین دادرسی کشوری ذکر شده‌است و براساس آن شاهد باید به سن بلوغ رسیده‌باشد و از نظر عقلی نیز صحیح و سالم باشد.
  • شاهد باید ایمان داشته‌باشد: لازم است تا شاهد مسلمان باشد و شهادت اقلیت‌‌های دینی برای مسلمین قابل قبول نیست و سندیت ندارد. البته گواهی او علیه هم دین خودش قابل قبول است.
  • شاهد باید عدالت را رعایت کند: عدالت شرط لازم دیگر برای شاهد قرارداد است و منظور از آن نداشتن فسق یا فساد و مواردی از این دسته است. در تشخیص این موضوع، موقعیت اجتماعی فرد شاهد تا حدی کمک‌کننده است.
  • شاهد نباید از معامله نفع شخصی ببرد: شاهد امضا کننده یک قرارداد نباید از آن قرارداد و معامله سود شخصی ببرد.
  • شاهد نباید با طرفین معامله دشمنی و دعوا داشته باشد: شاهد باید بی‌طرف باشد و با هیچ‌یک از طرفین معامله مشکلی نداشته باشد.
  • شاهد نباید ولگرد باشد یا تکدی‌گری کند
  • شاهد باید حلال‌زاده باشد
مطلب پیشنهادی:  آیا مدیریت ساختمان توسط مستاجر امکان پذیر است؟

پیشنهاد مطالعه: چگونه حکم تخلیه مستاجر را فوری بگیریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

رفع توقیف کردن اموال مرد برای مهریه چگونه است؟

زنان معمولا برای بدست آوردن مهریه خود دست به هر کاری می‌زنند یکی از این کارها توقیف کردن ا…