نکات حقوقی مهمی که قبل از خرید خانه باید بدانید!

1
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برای پیشگیری از مشکلات و دردسرهای احتمالی، قبل از هر معامله‌ای لازم است تا از نکات قانونی مربوط به آن معامله، مطلع باشیم.
نکات حقوقی خرید خانه

یکی از مهم‌ترین قراردادهایی که هرکدام از ما در طول عمر ممکن است بار‌ها با آن روبه‌رو شویم، قرارداد‌های مربوط به خرید و فروش ملک، اعم از خرید و فورش خانه و… است. هر فردی که اقدام به خرید خانه می‌کند، باید با نکات حقوقی خرید خانه آشنا باشد تا بعد از معامله با مشکلات احتمالی مواجه نشود. همان‌طور که اطلاع دارید، معامله ملک کار راحتی نیست و بسیاری از افراد نمی‌دانند که در هنگام خرید و فروش ملک باید چه نکاتی را رعایت کنند. همین ناآشنایی افراد با نکات حقوقی در معاملات املاک باعث بسیاری از پرونده‌هایی است که در مراجع قضایی جریان دارند.

خرید خانه

نکات حقوقی خرید خانه

در ادامه با دلتامگ همراه باشید تا با مهم‌ترین نکات حقوقی خرید خانه آشنا شوید:

فروشنده را کامل بشناسید

در گام نخست باید مدارک شناسایی فروشنده را دقیق بررسی کنید. اگر خود مالک هنگام امضای قرارداد حاضر نباشد؛ ولی وکیل، ولی یا قیم مالک به جای او حاضر باشد، خریدار باید مدارکی که نشان دهنده سمت آن‌هاست، بررسی کند و مشخص شود آیا وکیل حق فروش و دریافت مبلغ معامله را دارد یا خیر.
اگر چند خانه چند مالک دارد، همه آن‌ها باید قرارداد را به نسبت سهم خود امضاء کنند، مگر اینکه یکی یا برخی وکیل برخی دیگر باشند. این موضوع بیشتر در مورد خانه‌های وراثتی وجود دارد. همچنین درباره املاک وراثتی خریدار باید گواهی انحصار وراثت را مشاهده کرده و هویت وراث را هم احراز کند.
نکته دیگری که اهمیت دارد، ممنوع‌المعامله نبودن طرفین معامله است. فرد ممنوع‌المعامله به فردی گفته می‌شود که قانون‌گذار او را از انجام معامله، منع کرده است. شما برای آگاهی از ممنوع‌المعامله بودن طرف مقابل می‌توانید از طریق دفترهای ثبت اسناد کشور و معاونت قضائی دادستانی کل کشور و اداره‌های ثبت اسناد و املاک، استعلام بگیرید.
مسائل حقوقی خرید خانه

قبل از خرید خانه سند ملک را بررسی کنید

سندهای ملکی دارای انواع مختلف با قوانین ثبتی مربوط به خود هستند؛ بنابراین خریدار باید از وضعیت سند مطلع شود. بهتر است با استفاده از کد رهگیری املاک از طریق سامانه دفتر اسناد و املاک کشور استعلامات لازم را به عمل آورید. خانه‌ای که به فروش می‌رسد، نباید در رهن یا وثیقه باشد و اصطلاحاً ملک باید آزاد باشد. اگر خانه در وثیقه یا رهن جایی باشد، در سند قید می‌شود؛ در نتیجه حتما هنگام خرید ملک به آزاد بودن سند توجه کنید.  معامله خانه‌ای که به عنوان ضمانت در رهن بانک قرار دارد یا اینکه از جانب مراجع قضائی توقیف شده، منع قانونی دارد.

مطلب پیشنهادی:  همه چیز درباره ابطال معامله صوری

مشخصات ثبت شده در سند را با مشخصات واقعی خانه تطبیق دهید

یکی از مهم‌ترین نکات حقوقی خرید خانه این است که، قبل از انجام معامله، مشخصات خانه مثل نشانی، پلاک ثبتی، حدود اربعه، کد پستی و… را با مشخصات میدانی خانه مورد معامله تطبیق دهید. مشخصات ثبتی و مشخصات میدانی خانه‌ای که قصد خرید آن را دارید، باید مثل هم باشد.

در مطلب بعدی به بررسی سه نکته مهم دیگر درباره خرید خانه خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید!

پیشنهاد مطالعه: همه چیز در مورد پیش خرید آپارتمان

یک نظر

  1. ناشناس

    28 آذر 1402 در 4:08 ب.ظ

    با تشکر مطالب کامل بسیار خوب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا با گرفتن اسکرین شات مجازات می‌شوید؟

همان‌طور که می‌دانید جرایمی که در دنیای تکنولوژی انجام می‌شود اغلب با موبایل و کامپیوتر و …