هنگام خرید ملک وراثتی به چه نکاتی توجه کنیم؟

0
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بعد از فوت هرکس، دارایی‌های او به وراث می‌رسد. وراث اجازه معامله املاک و دارایی‌ها را دارند، ولی قبل از انجام معامله ملک ورثه‌ای باید به یک سری نکات ضروری توجه کرد.
خرید ملک وراثتی

ملکی که صاحب آن فوت کرده و مالکیت آن به وراث او منتقل شده‌است ملک وراثتی است. ملک وراثتی به همه وراث تعلق دارد و در واقع مشاع محسوب می‌شود. خرید ملک وراثتی منع قانونی ندارد اما قبل از انجام معامله و خرید خانه باید به یکسری نکات توجه کنیم.

ملک وراثتی

نکاتی که هنگام خرید ملک وراثتی باید به آن توجه کنیم:

قبل از خرید ملک وراثتی لازم است برای جلوگیری از مشکل و دردسر به یکسری نکات توجه کنید. در ادامه با دلتامگ همراه باشید، تا این نکات را بررسی کنیم.

احراز مالکیت ملک

در هنگام معامله باید به این نکته توجه کنیم که ملک مورد معامله مربوط به خود فرد مالک باشد. اگر ملک مورد معامله مربوط به وارث یا وراث است باید سند به نام متوفی باشد. برای احراز مالکیت از فروشنده درخواست گواهی انحصار وراثت کنید. گواهی انحصار وراثت، از سمت شورای حل اختلاف صادر شده و نام وراث و میزان سهم هر یک در آن مشخص می‌شود.

در صورت تعدد وراث، همه آن‌ها باید موافق معامله باشند

در صورت تعدد وراث، ضروری است تا همه افراد زمان انجام معامله و تنظیم مبایعه نامه حاضر باشند و آن را امضاء کنند. اگر هم وراث وکیل داشته باشند، وکیل به نیابت از آن‌ها اجازه این کار را دارد. اگر بعضی از وراث سهم خودشان را بفروشند ولی یک یا چند نفر از آنان مبایعه نامه را امضاء نکرده باشند و حاضر به فروش نشوند، خریدار فقط از طریق دادگاه قادر است که سایر ورثه را ملزم به فروش کند. آن تعداد از وراث که مبایعه نامه را امضاء کرده‌اند فقط نسبت به سهم الارث خود حق فروش دارند.

مطلب پیشنهادی:  مرد تا چند سال می‌‌تواند همسر خود را طلاق ندهد؟

ورثه صغیر

اگر هنگام خرید ملک وراثتی، در بین وراث شخص زیر ١۵ سال وجود داشته‌باشد، بر اساس قانون از تصرف در اموال و حقوق مالی خود ممنوع است و حق معامله او به دست قیم اوست. البته خریدار باید از کسی که مدعی قیمومیت است علاوه بر قیم‌نامه، مجوز دادگاه سرپرستی مربوط مبنی بر اجازه فروش ملک صغیر را طلب کند.

هنگام خرید ملک وراثتی وصیت‌نامه متوفی را بررسی کنید

مطابق با قوانین ایران، هرکس می‌توانند تا سقف یک سوم اموال خود را وصیت نماید. وصیت‌نامه دو نوع دارد. وصیت عهدی و تملیکی. وصیت عهدی یعنی که متوفی یک یا چند نفر را برای انجام امر یا اموری یا تصرفات دیگری مأمور کند و وصیت تملیکی یعنی این که متوفی عین یا منفعتی از مالش را بعد از فوت خود به دیگری مجانا تملیک کند.

پیشنهاد مطالعه: چگونه حکم تخلیه مستاجر را فوری بگیریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

رفع توقیف کردن اموال مرد برای مهریه چگونه است؟

زنان معمولا برای بدست آوردن مهریه خود دست به هر کاری می‌زنند یکی از این کارها توقیف کردن ا…