رفع توقیف کردن اموال مرد برای مهریه چگونه است؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از حقوق مالی زن که با ازدواج بدست می‌آورد مهریه است. مهریه حق زن است و مرد موظف است که آن را پرداخت کند.
رفع توقیف کردن اموال مرد

زنان معمولا برای بدست آوردن مهریه خود دست به هر کاری می‌زنند یکی از این کارها توقیف کردن اموال مرد است. حالا نحوه رفع توقیف کردن اموال مرد از آن مواردی است که بسیاری از افراد پیرامون آن از ما سوال می‌پرسند. همراه دلتامگ باشید.

رفع توقیف کردن اموال مرد

رفع توقیف خانه اموال مرد برای مهریه: اگر خانم برای دریافت مهریه خود، اقدام به توقیف کردن تنها خانه مسکونی مرد اعم از ویلایی یا آپارتمان کند در این صورت شوهر می‌تواند تقاضای رفع توقیف آن را مطرح کند؛ زیرا این خانه جزو مستثنیات دین حساب شده و غیر قابل بازداشت است. البته در این مورد اثبات‌کردن سکونت شوهر در منزل کار ضروری و مهمی است.

رفع توقیف پول پیش‌ خانه برای مهریه: اگر شوهر برای اجاره یا رهن خانه رهن و ودیعه‌ای را به صاحب‌خانه پرداخت کرده باشد، زن می‌تواند برای دریافت مهریه تحت شرایطی پول پیش‌پرداخت را توقیف کرده و از آن مهریه خودش را وصل کند.

البته این پول باتوجه‌به بند “ز” ماده ۶١ آیین نامه اجرایی مفاد اسناد رسمی در صورتی قابل توقیف است که پرداخت اجاره بها بدون آن باعث عسر و حرج مستاجر (مرد) نشود و بالاتر از شأن او نیز نباشد در غیر این صورت شوهر می‌تواند برای رفع توقیف آن اقدام کند.

رفع توقیف سند باغ و زمین برای مهریه

رفع توقیف سند باغ و زمین برای مهریه: زن می‌تواند برای مهریه خود زمین و باغی که به نام شوهرش است را توقیف کند مگر این که باغ تنها منبع درآمد او باشد که در این صورت مرد می‌تواند درخواست رفع توقیف آن را به دادگاه بدهد.

رفع توقیف سهام بورس برای مهریه: یکی از نکات مهمی که باید بدانید آن است که امکان توقیف سهام شوهر در بورس وجود دارد. در واقع سهام جزو مستثنیات دین محسوب نشده و در نتیجه قابل توقیف خواهد بود و امکان رفع توقیف از آن نیز وجود ندارد.
رفع توقیف سهم از ارث برای مهریه: نکته جالب آن است که سهم‌الارث شوهر را بابت مهریه می‌توان توقیف کرد اما اگر سهم‌الارث جزو مستثنیات دین قلمداد شود، امکان مطالبه وجود نداشته و در صورت بازداشت می‌توان درخواست رفع توقیف کرد.

مطلب پیشنهادی:  چند نکته مهم که هنگام توقیف اموال باید بدانید

رفع توقیف سیم‌کارت موبایل برای مهریه: سیم‌کارت شوهر برای مهریه نیز قابل توقیف است مگر این که شوهر ثابت کند که داشتن آن خط برای کارش ضروری است که در این صورت می‌تواند رفع توقیف بگیرد.

رفع توقیف سیم‌کارت موبایل برای مهریه

رفع توقیف ماشین برای مهریه: اصولاً ماشین شوهر را برای مهریه می‌توان توقیف کرد مگر این که خودرو وسیله کار و ابزاری برای اشتغال مرد و منبع درآمد او محسوب شود که در این مستثنیات دین و غیر قابل توقیف است و رفع توقیف کردن اموال مرد در این شرایط ممکن است.

رفع توقیف کردن اموال مرد مثل حساب بانکی برای مهریه: برای دریافت مهریه، زن می‌تواند تمام حساب‌های پولی و اعتباری مرد را توقیف کرده و در این مورد رفع توقیف از آن امکان‌پذیر نیست مگر این که زن رضایت خودش را در این مورد اعلام یا شوهر تمام مهریه را پرداخت کرده باشد.

بنابراین، مهریه نوعی الزام قانونی بوده که بر عهده شوهر قرار می‌گیرد و تا زمانی که مرد به‌صورت کامل مهریه را پرداخت نکند، بدهی او تسویه نشده و زن می‌تواند برای این که به حقش برسد لیست اموال قابل توقیف برای مهریه را که شامل خودرو، سهام، زمین‌شهری و روستایی، آپارتمان، خانه ویلایی، سپرده بانکی و… می‌شود را توقیف و بازداشت کند و فقط رفع توقیف کردن اموال مرد تحت شرایطی ممکن و امکان‌پذیر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…