چگونه با کودک لجباز رفتار کنیم؟

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
برخورد با کودک لجباز بسیار سخت است اما همیشه این رفتارها از طرف کودک بد نیست و طبق تحقیقات گاهی این کودکان در زمینه های تحصیلی و شغلی موفقیت های بیشتری کسب می کنند..
کودک لجباز

بهترین راه برای مقابله با لجبازی کودک این است که به او نشان دهید، رفتار لجبازانه او، به چیزی که می خواهد، او را نمی رساند. برای رسیدن به نتیجه مطلوب به رفتار خوب کودکان لجباز توجه کنید. در این مقاله به توصیه های روانشناسان کودک در مورد نحوه برخورد با کودک لجباز پرداخته ایم پس با دلتامگ همراه باشید.

ویژگی های شخصیتی کودک لجباز

اینکه کودک می خواهد کارها را مستقل انجام دهد به معنای لجبازی نیست. قبل از هر نوع واکنش جدی، ابتدا باید از لجبازی کودک خود آگاه باشید.

ویژگی های شخصیتی کودکان لجباز عبارتند از:

  • آنها نیاز شدیدی به تایید، شنیده شدن و توجه اطرافیان خود دارند.
  • آنها تمایل زیادی به مستقل بودن دارند.
  • در انجام کار مورد علاقه خود وظیفه شناس و متعهد هستند.
  • آنها نسبت به همسالان خود عبوس تر و بداخلاق ترند.
  • ویژگی های رهبری قوی داشته و مانند یک رئیس رفتار می کنند.
  • آنها دوست دارند کارها را به روش خودشان انجام دهند.

کودک لجباز

نکاتی برای برخورد با کودک لجباز

خواباندن کودک لجبازی که در رختخوابش نمی ماند یا غذا دادن به کودکی که هر بار قاشق را نزدیک دهانش می گذارید، آن را دور می کند، آسان نیست. در اینجا چند نکته برای جلوگیری از لجبازی کودکان با روانشناسی کودک بیان شده است:

شنونده خوبی باشید

ارتباط یک خیابان دو طرفه است. اگر می‌خواهید فرزندتان به خوبی به حرف‌های شما گوش کند، این شما هستید که باید مشتاقانه به او گوش دهید. کودکان لجباز دارای عقاید قوی و میل شدید به بحث هستند. چنین کودکی اگر احساس کند، حرف هایش شنیده نمی شود، حالت تدافعی به خود می گیرد. در بیشتر مواقع، زمانی که کودک اصرار دارد، کاری را انجام دهد یا انجام ندهد، گوش دادن به او و گفتگوی سالم در مورد آنچه که او را آزار می دهد، می تواند در کاهش لجبازی در کودکان مفید باشد.

با کودک لجباز ارتباط برقرار کنید

وقتی فرزندتان را مجبور به انجام کاری می کنید، در واقع او را تشویق می کنید که نافرمانی کند و کاری را انجام دهد که از آن منع شده است. بهترین واکنشی که می توان در مقابل این رفتار انجام داد، مقاومت است که یکی از رایج ترین رفتارها در بین کودکان لجباز است. مقاومت یک واکنش غریزی است و محدود به کودکان نیست. کودک را مجبور نکنید که به رختخواب برود. در عوض، با او بمانید و وانمود کنید که به کارتونی که او تماشا می کند، علاقه مند هستید. وقتی توجه و همدلی شما را ببیند، واکنش بهتری نشان می دهد. کودکانی که با والدین یا مراقبان خود ارتباط برقرار می کنند، احتمال بیشتری برای سازگاری دارند.

مطلب پیشنهادی:  بهترین پینت‌ بال‌های تهران را بشناسید

 

کودک لجباز

حق انتخاب بدهید

بچه ها عقاید خودشان را دارند و دوست ندارند همیشه به آنها تحمیل شود. به عنوان مثال، اگر به کودک چهار ساله خود دستور دهید تا ساعت 9 در رختخواب خود باشد، جای تعجب نیست که چیزی جز «نه» از او نشنید. به جای دستور دادن، به کودک حق انتخاب بدهید. به جای اینکه به او بگویید به رختخواب برود، از او بپرسید که دوست دارد، کدام داستان قبل از خواب را بخواند. اگر کودک همچنان نافرمانی کند و بگوید: من به رختخواب نمی روم. آرامش خود را حفظ کنید و با جدیت به او بگویید: “خب، این یکی از انتخاب هایی نیست که می توانید داشته باشید.” و در پایان با آرامش و خونسردی هر چند بار که لازم است، این جمله را تکرار کنید. در نهایت، فرزند شما تشویق می شود که کوتاه بیاید.

هنگام برخورد با کودکان لجباز آرامش خود را حفظ کنید

اگر به لجبازی کودکتان با داد و فریاد واکنش نشان دهید، یک رقابت بی پایان  رخ می دهد. در این صورت واکنش شما مانند شروع یک مشاجره لفظی برای کودک خواهد بود و چنین روندی وضعیت را بدتر می کند. این مسئولیت شما به عنوان یک فرد عاقل و بالغ است که گفتگو را به سمت یک نتیجه معقول هدایت کنید. به کودک کمک کنید تا رفتار و عمل مناسب را درک کند.

کودک لجباز

با کودک لجباز همکاری کنید

حساسیت کودکان لجباز نسبت به نحوه برخورد با آنها، بسیار زیاد است. پس هنگام صحبت و برخورد با کودک لجباز به لحن، زبان بدن و کلمات خود توجه کنید. اگر رفتار شما باعث آزردگی و رنجش کودک لجباز شود، حالت تدافعی به خود می گیرد و حتی ممکن است سرکش و آماده پاسخگویی باشد و منجر به پرخاشگری کودک شود. به جای گفتن «می خواهم این کار را انجام دهی» از جملاتی مانند «بیا با هم این کار را انجام دهیم» استفاده کنید.

سخن پایانی

گاهی والدین آنقدر از رفتارهای لجبازانه فرزندان خود خسته می شوند که دیگر نمی دانند چگونه خشم و پرخاشگری کودک را کنترل کنند. به خاطر داشته باشید، اگر عمل درستی در برخورد با این کودکان نداشته باشید، ممکن است ناخواسته رفتار اشتباهی از خود نشان دهید که لجبازی کودک را تشدید کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

کفش کالج مردانه را با چه لباس‌هایی ست کنیم؟

کفش کالج مردانه از جمله کفش‌های راحت و شیک است که همه آقایان باید یکی از آن داشته باشند. ک…