چشم ساهارا، عجیب‌ترین پدیده دنیا در صحرای آفریقا!

4
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مکان‌های عجیب و غریب بسیاری روی زمین وجود دارد که بعضی از آن‌ها به شکل حیرت‌انگیزی مرموز و اسرارآمیز به نظر می‌رسند.
چشم صحرا

چشم صحرا یکی از رازآلودترین مکان های روی زمین است که شایعات و داستان‌های بسیاری درباره آن وجود دارد. برخی معتقدند اینجا همان‌جایی است که آتلانتیک معروف گم شده است. همراه دلتامگ با این مکان عجیب و غریب بیشتر آشنا شوید.

چشم صحرا چیست؟

چشم صحرا در واقع گودالی بزرگ است که شباهت بی‌نظیر و عجیبی به چشم انسان دارد. لایه‌های مدور آن‌که هر کدام دارای سنگ‌های مختلف با جنس‌های متفاوت هستند باعث شده‌‌اند که این پدیده جالب در لایه‌های مختلف رنگ متفاوتی به خود بگیرد و جذابی آن چندین برابر شود. همین باعث شده که داستان‌ها و افسانه‌های بسیاری نیز درباره آن شکل بگیرد. به این پدیده زیبا چشم ساهارا نیز می‌گویند.

چشم صحرا کجاست؟

چشم صحرا چگونه به وجود آمده است؟

قدمت این پدیده عجیب به چند دوره مختلف زمین‌شناسی برمی‌گردد و از حلقه‌های درونی تا بیرونی سن هر حلقه متفاوت است. این پدید صدها میلیون سال پیش زمانی که ابر قاره پانگه‌آ در حال تقسیم شدن به دو قاره آمریکا و آفریقا بوده شکل گرفته است. در واقع فشار لایه‌های زمین باعث فوران سنگ‌های مذاب به سمت بالا شده و سرد شدن تدریجی این مواد با سرعت‌های متفاوت سبب شکل‌گیری این پدیده زیبا شده است. برخی نیز معتقدند این چشم زیبا به خاطر برخورد یک شهاب‌سنگ به وجود آمده است. بااین‌حال تصاویر هوایی و داده‌های مغناطیسی نفوذ ماگمایی را بیشتر قبول دارند.

مطلب پیشنهادی:  پارک های معروف خیابان ولیعصر

قدمت چشم صحرا چقدر؟

قدمت چشم صحرا چقدر؟

سن سنگ‌های این پدیده از دوره پروتوزوئیک تا دوران اردوویسین متفاوت است. قسمت‌های مرکزی نسبت به قسمت‌های بیرونی نسبتا جوان‌تر هستند؛ اما در کل قدمت چشم ساهارا را می‌توان به 2500 تا 500 میلیون سال قبل نسبت داد. با وجود قدمت چند میلیون ساله آن؛ اما کشف این چشم بزرگ و زیبا به سال 1950 برمی‌گردد وقتی‌که اولین عکس‌های هوایی از منطقه گرفته می‌شد. از آن زمان تا سال 2008 محققان مشغول بررسی و کاوش در این منطقه بوده‌اند.

چشم صحرا و شهر گمشده آتلانتیک

چشم صحرا و شهر گمشده آتلانتیک

کاوش‌های باستان‌شناسی در این منطقه ابزارها و اشیای متفاوتی از دوران آشولی، پیش آشولی و تمدن‌های سنگی یافته است.  سرنیزه، پیکان‌هایی که پراکندگیِ بالای جغرافیایی دارند و سایر اشیاء باستانی در بیرونی‌ترین حلقه این سازه پیدا شده‌اند و شباهت عجیبی به توصیفات افلاطون درباره شهر پیشرفته آتلانتیک دارند به همین دلیل برخی معتقدند اینجا همان سرزمین گمشده آتلانتیک است.

چشم ساهارا کجاست؟

چشم صحرا در قلب صحرای بزرگ آفریقا و در قسمت فلات آدرار واقع شده است. این چشم در غرب کشور موریتانی قرار دارد و نزدیک‌ترین منطقه مسکونی به آن روستای وادان است.

4 دیدگاه

  1. ناشناس

    5 اسفند 1402 در 8:49 ب.ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • زینب پروانه

      6 اسفند 1402 در 6:09 ب.ظ

      ممنونم از همراهیتون

      پاسخ

  2. ناشناس

    7 اسفند 1402 در 1:02 ق.ظ

    جالب بود موفق باشید

    پاسخ

  3. ناشناس

    7 اسفند 1402 در 1:29 ق.ظ

    خیلی جالب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

5 ماده غذایی که قاتل چربی شکم هستند

چربی سوزی شکم یکی از دشوارترین کارها است. بسیاری از خانم‌ها و آقایان با اینکه چاق نیستند ا…