مهریه زن فوت شده به چه کسانی می‌رسد؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مهریه یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که همیشه سوالات زیادی پیرامون آن پرسیده می‌شود. این حق زنان به حدی مهم است که حتی بعد از فوت زن نیز چالش‌برانگیز است.
مهریه زن فوت شده

مهریه از جمله مهم‌ترین حقوق زن است که با ازدواج به وی می‌رسد اما نکات بسیار مهمی دارد. مهریه زن فوت شده از جمله موضوعات و سوالاتی است که همواره افراد زیادی از ما پیرامون آن می‌پرسند که ما در این مطلب از دلتامگ قصد داریم به آن پاسخ دهیم.

مهریه زن فوت شده به چه کسانی می‌رسد؟

یکی از سوالاتی که الان پاسخ دهیم آن است که آیا مهریه زن در صورت فوت باطل یا ساقط می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اصولاً این‌چنین نیست و ورثه زن می‌توانند مهریه یا صداق زن متوفی را مطالبه کرده و از آن بهره‌مند شود اما این سؤال ممکن است مطرح شود که مهریه زن فوت شده به چه شخص یا اشخاصی می‌رسد؟
برای پاسخ‌دادن به این سؤال، باید قبل از هر چیزی بگوییم که چه کسانی ورثه زن محسوب شده و به‌عبارت‌دیگر اگر زنی فوت کند چه کسانی طبق قانون می‌توانند از وی ارث ببرند؟  زمانی‌که ورثه زن معلوم شد، مشخص می‌شود که مهریه زن در صورت مرگ، به چه کسانی می‌رسد.
طبق قانون مدنی، حکم ارث مرد و زن مقرر شده است که بر اساس آن، در عقد دائم زن و شوهر از یک‌دیگر ارث می‌برند. در واقع یعنی اگر زن به عقد دائم مردی درآمده باشد و در حین ازدواج فوت کند، شوهر او جزو ورثه‌اش محسوب می‌شود.

مهریه زن فوت شده به چه کسانی می‌رسد؟

ولی نکته مهم آن است که  ازآن‌ جا که مرد هم موظف به پرداخت مهریه زن فوت شده است همچنین درعین‌حال از او ارث نیز می‌برد (صفت طلبکار و بدهکار در یک فرد جمع شده است)، بنابراین سهم‌لارث تعلق‌گرفته به مرد از مهریه زن را کنار گذاشته شده و سایر ورثه را بررسی می‌کنیم.
در موردی که زن فوت شده فرزندانی داشته باشد، فرزندان نیز جزو ورثه او محسوب شده و به همین دلیل می‌توانند نسبت به مطالبه مهریه مادر فوت‌شده‌شان اقدام کرده و پدر یا ناپدری آنها موظف است مهریه مادرشان را به آنها بدهد.
در موردی که علاوه بر فرزند، زن فوت شده پدر و مادر در قید حیات نیز داشته باشد، آنها نیز جزو ورثه زن محسوب شده و به همین دلیل می‌توانند نسبت به مطالبه مهریه دخترشان که فوت شده است اقدام کنند و شوهر زن موظف است که از مهریه دخترشان به آنها نیز سهم بدهد.
نکته کلی و مهمی که باید در پاسخ به این سؤال بیان کنیم آن است که مهریه زن فوت شده که به ورثه او می‌رسد، طبق قانون ارث میان ورثه تقسیم می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  آیا در صورت عدم تمکین زن مهریه و نفقه به او تعلق می‌گیرد؟

ارث

برای مثال اگر زن فوت شده دارای فرزند نباشد، نیمی از اموالش متعلق به شوهر خواهد بود و از مابقی آن، یک‌سوم سهم مادر و دو سوم سهم پدرش می‌شود که این موضوعات را در مقاله نحوه تقسیم ارث مادر توضیح داده‌ایم.
اگر زن، دارای فرزند و شوهر باشد، سهم‌الارث شوهرش یک‌چهارم بوده و باقی ارثیه متعلق به فرزندان دختر و پسر است. در این رابطه باید بگوییم که پسر، دوبرابر دختر ارث برده و آنها در این حد می‌توانند مهریه مادر را مطالبه کنند.

اگر علاوه بر همسر و فرزندان، زن فوت شده پدر و مادر نیز داشته باشد، شوهر یک‌چهارم، پدر و مادر هر کدام یک‌ششم ارث می‌برند و مابقی متعلق به فرزندان خواهد بود.
اگر زن فوت شده صاحب همسر و فرزند نباشد یا اینکه فرزندان وی قبل از خودش فوت کرده باشند و همچنین والدین وی نیز در قید حیات نباشند، مهریه طبق طبقات ارث به سایر خویشاوندانی که حق دریافت ارث دارند می‌رسد و آنان می‌توانند اقدام به مطالبه صداق زن بعد از فوت نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…