نرخ مسکن به متری 45 میلیون تومان رسید

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
افزایش میانگین نرخ واحدهای مسکونی در تهران عاملی موثر برای کاهش تقاضای مسکن اولی‌ها برای خرید خانه به شمار می‌رود.
نرخ مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از تجارت‌نیوز، مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود میانگین نرخ مسکن در تهران را اعلام کرد. بر طبق این گزارش میانگین نرخ مسکن در پایتخت به متری 45 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. در نتیجه افزایش قیمت مسکن موجب ترغیب پایتخت‌نشینان به خرید آپارتمان در شهرهای حومه تهران شده است. برای اخذ گزارشات بیشتر پیرامون افزایش نرخ مسکن تا پایان این خبر با دلتا مگ همراه باشید.

خبرها حاکی از این است که میانگین نرخ مسکن در تیرماه سال 1401 به نسبت ماه مشابه سال قبل رشدی 8.3 درصدی را تجربه کرده است. این افزایش قیمت مسکن از سال 1399 تا 1401 ادامه داشته است.

نرخ مسکن

 کاهش قدرت خرید مردم در بازار مسکن

این آمار و ارقام بیانگر شیب بیشتر فرایند رشد نرخ مسکن می‌باشد. همچنین در این شرایط از میزان معاملات حدود 38 درصد کاسته شده است. آماری که نشان می‌دهد که مسکن در حال وارد شدن به فاز رکود تورمی می‌باشد. این در حالی است که نرخ مسکن به طور مداوم روندی افزایشی را تجربه کرده است. جالب است بدانید قدرت خرید مردم سیری نزولی را طی نموده و همچنین میزان معاملات مسکن به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

نخستین نکته این است که تقاضا برای خرید واحدهای مسکونی نوساز با روندی کاهشی مواجه بوده است. همچنین بیشترین درخواست برای خرید واحدهای مسکونی 20 سال به بالا گزارش شده است. واحدهای مسکونی که به دلیل چند سال ساخت بودن از نرخ کمتری برخوردار می‌باشند و مطابقت بالایی با میزان منابع مالی متقاضیان دارد.

مطلب پیشنهادی:  رکورد قیمت در بازار اوراق تسه بهمن ماه

مقاله مرتبط:

افزایش نرخ دلار و تاثیر آن بر قیمت مسکن

نرخ مسکن

چرا مسکن اولی‌ها نمی‌توانند خانه بخرند؟

دومین نکته مربوط به کاهش میزان متقاضیان مسکن اولی‌ها می‌شود. بیشترین متقاضیان مسکن تمایل دارند ملک خود را به لحاظ کیفی بهبود ببخشند. درواقع با فروش یک واحد مسکونی، واحد مسکونی دیگری را خریداری کنند یا ملک خود را به واحدهای مسکونی زیر 50 متر تبدیل کنند.

لازم است بدانید که مسکن اولی‌ها هم با مشکل کاهش درخواست برای خرید خانه مواجه هستند. میانگین نرخ مسکن در تهران به متری 45 میلیون تومان رسیده است. در واقع یک متقاضی مسکن برای خرید یک واحد مسکونی 50 متری در منطقه متوسط تهران باید دو میلیارد و 250 میلیون تومان بپردازد.

نتیجه‌گیری

به نظر می‌رسد که وام خرید و جعاله مسکن برای متاهلان 480 میلیون تومان و برای افراد مجرد، 280 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. بنابراین یک زوج که در تهران زندگی می‌کنند، برای خرید یک واحد مسکونی 50 متری باید یک میلیارد و 700 میلیون تومان پیش‌پرداخت داشته باشند. همچنین 480 میلیون از مبلغ خانه را می‌توانند از طریق وام تامین کنند.

مطالعه بیشتر:

افزایش نرخ سود وام مسکن در آبان 1400

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

فقط یک هشتم متقاضیان مسکن ملی آورده اولیه را واریز کردند

دلت در جهت تکمیل پروژه‌های مسکن مهر، طرح مسکن ملی را در سال گذشته آغاز کرد. …