رکورد قیمت در بازار اوراق تسه بهمن ماه

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بررسی‌ها نشان می‌دهد کاهش عرضه اوراق در بازار باوجود تمهیدات اخیر بانک مسکن، موجب نزدیک شدن قیمت‌ها به کانال 150 هزار تومان شده است.
هزینه اوراق تسه

به گزارش دلتا مگ به نقل از اقتصادنیوز، هزینه اوراق تسه در آذرماه صعودی بوده و مسیری افزایشی را اتخاذ کرد. در ادامه بانک مسکن برای جلوگیری از رشد این رقم برای متقاضیان سیاست خود در راستای اعطای وام از کانال خرید اوراق را تغییر داد.

در سیاست اخیر خود که به مناسبت سالگرد تاسیس این بانک شکل گرفته بود بانک مسکن اعلام کرد متقاضیان وام کافی است، نیمی از هزینه اوراق را بپردازند و مابقی را از طریق دریافت وام 18 درصدی از بانک مسکن تهیه کنند.

این سیاست در روزهای ابتدایی توانست به هدف خود (کاهش قیمت اوراق تسه) دست پیدا کند اما در 20 بهمن ماه این رقم دوباره روندی صعودی پیدا کرده و به بی‌سابقه ترین سطح خود در تاریخ دو ساله قیمت اوراق دست پیدا کرد.

در روز 20 بهمن ماه هزینه اوراق تسهیلات بانک مسکن در روز چهارشنبه به حدودا 147 هزار تومان رسید که در تاریخ دوساله قیمت اوراق بی‌سابقه بوده است.

طبق قاعده جدید بانک مسکن سقف خرید وام برای مجردین ساکن تهران دو برابر شد و معادل با 280 میلیون تومان و برای متاهلین در حد 480 میلیون تومان اعلام شد. افزایش سقف خرید اوراق موجب شد تا متقاضیان تمایل بیشتری برای مشارکت در این بازار داشته و عدم تناسب تقاضا و عرضه سبب رشد قیمت در این بازار شد.

شرایط جدید اخذ وام اوراق از بانک مسکن

شرایط جدید اخذ وام اوراق از بانک مسکن

در روز چهارشنبه 20 بهمن ماه هزینه اوراق برای مجردین در شرایط جدید اخذ وام اوراق از بانک مسکن به 41 میلیون و 300 هزار تومان رسیده که سطح قابل توجهی است.

مطلب پیشنهادی:  وزارتخانه مستقل مسکن ایجاد می‌شود؟

این رقم برای متاهلین نیز در حضور تسهیلات اخیر بانک مسکن معادل با 70 میلیون تومان ثبت شد. این در حالی است که اگر این تسهیلات در نظر گرفته نمی‌شد هزینه وام می توانست به دوبرابر این رقم برسد.

در همین رابطه نرخ سود وام مسکن در روز 20 بهمن ماه در صورت استفاده از تسهیلات معادل با 23 درصد محاسبه شده است. بالاترین نرخ سود از زمان اعمال تسهیلات جدید در این بازار.

اگر بخواهیم میزان پرداخت مازاد هزینه را نیز محاسبه کنیم، ارقام در طول 12 سال تفاوت چندانی را در شرایط تسهیلات و عدم تسهیلات نخواهد داشت. درصورت تهیه سقف وام در حالت تسهیلات بانک مسکن مجردین 379 میلیون تومان و متاهلین 652 میلیون تومان دیگر باید هزینه کنند.

بررسی روند قیمت‌ها و تغییرات معاملات در این بازار نشان می‌دهد  از دلایل مهم در افزایش هزینه اوراق تسه، کاهش عرضه اوراق در این بازار بوده است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «بخش خصوصی جوابگوی رشد تولید مسکن نیست» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …