نکات حقوقی مهم در خرید ملک تجاری

3
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خرید ملک تجاری، همواره جزو مهم‌ترین قراردادهای ملکی به‌شمار می‌رود. با توجه به اینکه بیشترین حجم اختلافات در این حوزه رخ می‌دهد. بنابراین لازم است هنگام خرید اینگونه املاک دقت‌کافی را به کار ببرید.
خرید ملک تجاری

خرید ملک، اعم از مسکونی و تجاری ریزه‌کاری‌های زیادی دارد. افراد در خرید اینگونه ملک‌ها باید دقت لازم را به کار ببرند تا بتوانند یک معامله موفق را تجربه کنند. خرید ملک تجاری در مقایسه با مسکونی ریزه‌کاری‌های بیشتری نیاز دارد. برای آگاهی از این نکات تا پایان این مطلب با دلتا مگ همراه باشید.

خرید ملک تجاری

ملک تجاری چیست و شامل چه املاکی می‌شود؟

ملکی که در ساختمان‌هایی با هدف تجارت برای کسب و کار بنا می‌شوند مانند رستوران، مغازه، دفتر بیمه و غیره را تجاری می‌گوییم. آنچه که درباره این ملک‌ها حائز اهمیت است، ملک باید از طرف شهرداری مجوز کاربری تجاری داشته باشد. چرا که ممکن است در ملکی فعالیت تجاری انجام شود در حالی که مجوز شهرداری ندارد.

مراحل خرید ملک تجاری

  • خرید ملک
  • انتقال سرقفلی ملک
  • انتقال حق کسب و پیشه یا تجارت

در صورتی که علاقه‌مند به دانستن مطالب حقوقی در حوزه ملک هستیدمطلب«شرایط تعیین ملک به عنوان مهریه» را در دلتا مگ دنبال کنید.

خرید ملک تجاری

در خرید ملک تجاری باید به چه نکاتی توجه کرد؟

  • بررسی کاربری ملک

برای اینکه به صورت قانونی و با خیال راحت بتوانید به فعالیت تجاری در ملکی بپردازید، ملک باید دارای مجوز فعالیت تجاری باشد. مهم‌ترین نکته در خرید ملک تجاری، نوع کاربری ملک است. کاربری ملک در سند آن ذکر می‌شود. بنابراین بررسی سند هنگام خرید ملک امری مهم است. در صورتی که سند ملک آماده نباشد، قبض‌های پرداختی ملک را بررسی کنید تا از تجاری بودن ملک اطمینان حاصل نمایید.

  • تکلیف انشعابات ساختمان را مشخص نمایید

این مسئله در عین سادگی اما از مشکلات رایج در ساختمان است که موجب اختلاف افراد در معامله‌های ملکی می‌شود. برای جلوگیری از به وجود آمدن اختلاف، در صورتی که ساختمان دارای انشعابات جدا یا مشترک است را در سند ذکر کنید. همچنین شماره هریک از انشعابات را نوشته و بدهی آن‌ها را پرداخت کنید.

  • تسویه هزینه‌های مشترک با فروشنده

در صورتی که ملک دارای انشعابات مشترک با ملک مجاور باشد، فروشنده موظف است بدهی‌های مربوط به شارژ و انشعابات ساختمان را پرداخت کند و رسید آن را هنگام فروش ارائه دهد.

  • وجود پارکینگ و انباری

هنگام عقد قرارداد بیع، تمام خصوصیات ساختمان اعم از پارکینگ، انباری و غیره همان گونه که در سند آمده با ذکر جزئیات در قرارداد بیان کنید. چرا که به دفعات زیاد دیده شده همسایگان به اشتباه از انباری و پارکینگ یک‌دیگر استفاده کرده‌اند. در صورتی که مالک قبلی با همسایگان در مورد استفاده از مشاعات به توافقاتی رسیده باشد، این توافق بعد از فروش ملک فاقد اعتبار است.

  • تعیین تکلیف مالیات بر مشاغل

هنگام فروش ملک از فروشنده درخواست کنید تا برگه پرداخت مالیات را ضمیمه‌ی قرارداد کند. دفاتر اسناد رسمی برای انتقال سند به این گواهی پرداخت مالیات نیازی ندارند. اما شما برای آنکه بابت این موضوع آسوده خاطر باشید رسید پرداخت را رویت نمایید.

مطلب پیشنهادی:  قیمت مسکن بر نرخ ارز پیشی گرفت

خرید ملک تجاری

نکات حقوقی که هنگام انتقال ملک تجاری باید رعایت شود

  • مالکیت فروشنده را بررسی کنید. چرا که فروشنده هنگامی مالک محسوب می‌شود که نام آن در سند قید شده باشد.
  • چنانچه فروشنده ملک را با مبایعه‌نامه خریداری کرده باشد، در این صورت شخصی که سند رسمی به نام او است باید هنگام انتقال سند به نام شما در دفتر اسناد رسمی حضور داشته باشد.
  • اگر از جانب وکیل ملکی را معامله می‌کنید، مشخصات وکالت‌نامه را در قرارداد ذکر کنید و از دفاتر اسناد رسمی صحت وکالت‌نامه را استعلام بگیرید.
  • چنانچه وکالتنامه مدت دار است، توجه کنید که مدت آن به اتمام نرسیده باشد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی و معاملاتی در زمینه املاک، مطلب «مزایا و معایب سرمایه گذاری در بازار مسکن» را مطالعه کنید.

3 دیدگاه

  1. […] بیشتر با نکات حقوقی و معاملاتی در زمینه املاک، مطلب «نکات حقوقی مهم در خرید ملک تجاری» را مطالعه […]

    پاسخ

  2. […] به دانستن مطالب حقوقی در حوزه ملک هستید مطلب«نکات حقوقی مهم در خرید ملک تجاری» را در دلتا مگ دنبال […]

    پاسخ

  3. […] به دانستن مطالب حقوقی در حوزه ملک هستید مطلب«نکات حقوقی مهم در خرید ملک تجاری» را در دلتا مگ دنبال […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

آموزش تصویری پخت خورش ریواس به روش کُردی

ریواس یک گیاه خودرو بهاری است که علاوه بر طعم بسیار لذیذ سرشار از ویتامین است و می‌تواند ب…