شرایط معامله ملک در رهن بانک

1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
وقتی تسهیلاتی بابت خرید ملک دریافت شده باشد، سند ملک در رهن بانک قرار می‌گیرد. در صورت پرداخت نکردن اقساط، بانک می‌تواند از نظر قانونی ملک را توقیف کند.
ملک رهنی

حتما تاکنون اسم ملک رهنی به گوشتان خورده است. بسیاری از افراد برای دریافت وام، ملک خود را در رهن بانک یا موسسات‌مالی قرار می‌دهند. در خرید و فروش اینگونه املاک مشکلات بسیاری دیده می‌شود. همین امر موجب می‌شود دعاوی زیادی در دادگاه‌ها شکل گیرد. گاه لازم است برای خرید و فروش اینگونه املاک، ملک از رهن بانک خارج شود که این امر ملزم به رعایت یک‌سری نکات است. با دلتامگ همراه باشید تا با قوانین فروش ملک رهنی آشنا شوید.

ملک رهنی

سند رهنی به چه معنا است

برای دریافت تسهیلات مسکن، بانک‌ها معمولا سند ملک را به عنوان ضمانت در نظر می‌گیرند. توجه داشته باشید که انجام این کار موجب نمی‌شود که ملک از مالکیت شما خارج شود. با توجه به اینکه سند ملکی در دفتر اسناد رسمی تنظیم می‌شود یک سند رسمی به شمار می‌آید. به همین جهت بانک سند ملک را به عنوان ضمانت پرداخت اقساط از شما می‌گیرد.

ارکان رهن

راهن: به افرادی که ملک خود را به عنوان وثیقه در اختیار بانک قرار می‌دهند راهن می‌گویند.

مرتهن: بانک یا مؤسسه مالی اعتباری که ملک را گرو می‌گیرد.

عین مرهونه: ملکی که گرو گذاشته می‌شود.

رهن: قراردادی که به این منظور نوشته می‌شود.

در صورتی که علاقه‌مند به دانستن مطالب حقوقی در حوزه ملک هستیدمطلب«نکات مهم در خصوص معامله معارض» را در دلتا مگ دنبال کنید.

ملک رهنی

مراحل معامله خانه در رهن بانک

فروش مال غیر جرم است. ملک که در رهن بانک قرار دارد حکم مال غیر را دارد. درصورتی که بانک رضایت نداشته باشد خرید و فروش ملک غیر قانونی است. از دو روش می‌توان خانه‌ای که در رهن بانک است را معامله کرد.

  • فک رهن

برای انجام معامله خرید و فروش، ملک باید از رهن بانک خارج شود. در غیر اینصورت بانک می‌تواند به جرم کلاهبرداری شکایت کند. منظور از فک رهن، آزاد کردن سند ملکی از رهن بانک است. به دو صورت می‌توان ملک را فک رهن کرد:

  1. پرداخت اقساط و تسویه کامل
  2. صاحب ملک می‌تواند 110 درصد مبلغ بدهی را به عنوان سپرده در بانک سرمایه‌گذاری کند.
  •  انتقال تسهیلات به خریدار

تا زمانی که ملکی در رهن بانک است، مالک نمی‌تواند به طور رسمی و محضری، سند را به شخص دیگری منتقل کند. در این حالت انتقال ملک تنها به وسیله مبایعه‌نامه امکان پذیر است و انتقال سند به زمان آزاد شدن ملک از رهن بانک موکول می‌شود. دومین راه این است که مالک جدید پرداخت اقساط را برعهده بگیرد. در این حالت علاوه بر انتقال ملک ادامه پرداخت تسهیلات نیز بر عهده خریدار قرار می‌گیرد.

مطلب پیشنهادی:  احتکار مسکن ریشه کن می‌شود

ملک رهنی

مراحل خرید و فروش ملک رهنی

  1. فروشنده با مراجعه به دفتر اسناد رسمی استعلام  بانک را می‌گیرد. در صورت موافقت بانک، انتقال ملک صورت می‌گیرد. در چنین شرایطی برگه موافقت وام باید ضمیمه پرونده شود.
  2. خریدار در زمان معامله بخشی از مبلغ ملک را می‌پردازد و سپس فروشنده و خریدار متعهد می‌شوند در دفترخانه حاضر شوند. در آن هنگام، خریدار بقیه مبلغ را پرداخت کرده و فروشنده نیز سند رسمی ملک را به خریدار منتقل می‌کند.
  3. درصورت توافق طرفین، وام به خریدار منتقل می‌شود. برای این امر لازم است طرفین معامله به بانک مراجعه کنند و اسناد لازم را امضا کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی و معاملاتی در زمینه املاک، مطلب «نکات حقوقی مهم در خرید ملک تجاری» را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. […] بیشتر با نکات حقوقی و معاملاتی در زمینه املاک، مطلب «شرایط معامله ملک در رهن بانک» را مطالعه […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

محله کوی فراز تهران، امکانات + نمونه آگهی

کوی فراز در شمال غربی پایتخت و در منطقه 2 تهران واقع شده است که به دلیل دسترسی مناسب، آب‌و…