نقش بنچاق در معاملات ملکی

1
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بنچاق، در گذشته یکی از انواع سند عادی بوده که برای اثبات مالکیت افراد بر اموالشان استفاده می‌شد. امروزه نیز به معنای خلاصه ای از سند رسمی می باشد.
تفاوت

از گذشته تا کنون همواره انسان‌ها در تلاش بودند تا بخشی از درآمد خود را صرف خرید ملک و زمین کنند. این اموال که به عنوان اموال غیر منقول می‌توان از آن نام برد ممکن است دارای یک‌سری تبعات حقوقی برای مالک و بعد از مرگ او برای وارثین در پی داشته باشد. به همین منظور مالکان در تلاش هستند تا اموال غیر منقولشان را به ثبت برسانند. در نتیجه همین امر باعث شد تا سند‌های رسمی به وجود آیند. بنچاق یکی از انواع این اسناد به شمار می‌آید که مراحل قانونی مربوط به خود را دارد و باید هرچه سریع‌تر به سند تک برگ تبدیل شود. با دلتا مگ همراه باشید تا در این مطلب به پیرامون موضوع بنچاق و انواع آن بپردازیم.

بنچاق چیست

ماهیت بنچاق و چگونگی تبدیل آن به سند تک برگ

باتوجه به ماده 1284 قانون مدنی، هر نوشته‌ای که بتوان به وسیله آن در مقام دعوی برای دفاع از خود ارائه داد سند نام دارد. در قانون مدنی دونوع سند عادی و رسمی وجود دارد.

سند عادی همانطور که از اسمش پیداست توسط فرد عادی تنظیم می‌شود. اما سند رسمی توسط مامور و در مراجع رسمی تنظیم می‌شود.

اثبات اموال برای افراد همواره از اهمیت بالایی برخوردار است. در گذشته تنظیم سند رسمی، از الزامات نبوده است و افراد برای خرید ملک و زمین بنچاقی را به صورت دست‌نویس تهیه می‌کردنند و به امضا بزرگان محل می‌رسید. اما امروزه بعد از تصویب قانون ثبت، برگه‌ای به نام بنچاق تهیه می‌شود و بعد از تنظیم در دفتر اسناد رسمی در اختیار افراد قرار می‌گیرد. بنچاق‌های امروزه به صورت تایپی و در برگه A4 هستند.

مطلب پیشنهادی:  نصف شدن هزینه خرید تسهیلات مسکن، مشوق جدید بانکی

تفاوت بنچاق و مبایعه نامه

تفاوت بنچاق با مبایعه نامه

قبل از تصویب قانون ثبت، بنچاق همان مبایعه‌نامه بود. اما امروزه رونوشتی از سند است که با مبایعه‌نامه تفاوت‌هایی دارد. برای درک بهتر این موضوع، ابتدا به تعریف مبایع‌نامه می‌پردازیم.

یکی از انواع سند‎‌های عادی در قانون مدنی، مبایعه‌نامه نام دارد که جهت خرید و فروش ملک از آن استفاده می‌شود. در مبایعه‌نامه تمام مشخصات طرفین، مقدار مبلغ پرداختی و تمام تعهدات در آن ذکر می‌شود.

اما بنچاق، یک رونوشت از سند است که در دفاتر اسناد رسمی تهیه شده و نمی‌توان آن را انکار کرد و تنها می‌توان ادعای جعلی بودن سند را داشت.

تفاوات بنچاق و سند رسمی

تفاوت بنچاق با سند رسمی

با توجه به آنکه می‌توان سند را بدون مراجعه به دفاتر اسناد رسمی تنظیم کرد، بنابراین از انواع سند‌های عادی به شمار می‌آید.

شایان ذکر است، در صورت گم کردن رونوشت سند رسمی که توسط دفاتر اسناد سمی به طرفین قرارداد داده می شود، فرد می تواند، مجددا به دفتر تنظیم مراجعه کرده و تقاضای صدور مجدد بنچاق را نماید. دفترخانه پس از انجام استعلامات لازم مجددا رونوشتی از سند رسمی را به متقاضی خواهد داد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی و معاملاتی در زمینه املاک، مطلب “در چه شرایطی قرارداد ملک شامل خیار غبن می‌شود“را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. […] با نکات حقوقی و معاملاتی در زمینه املاک، مطلب “نقش بنچاق در معاملات ملکی“را مطالعه […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

آموزش تصویری پخت خورش ریواس به روش کُردی

ریواس یک گیاه خودرو بهاری است که علاوه بر طعم بسیار لذیذ سرشار از ویتامین است و می‌تواند ب…