شرایط تعیین ملک به عنوان مهریه

2
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سند عادی در محاکم قضایی قابلیت استناد ندارد و نمی‌تواند به عنوان مهریه پذیرفته شود. در صورتی که مراحل قانونی طی شود، سند رسمی است و تا زمانی که کسی ادعای جعل نکند و این ادعا را ثابت نکند این سند قابل استناد خواهد بود.
مهریه

در ظاهر تعیین مهریه کار ساده‌ای است. در جلسات خواستگاری، خانواده دختر تعدادی سکه را تعیین می‌کنند و خانواده پسر با کمی بالا و پایین آن را می‌پذیرند. اما شرایط برای افرادی که می‌خواهند ملک را به عنوان مهریه قرار دهند کمی متفاوت است. حال می‌خواهد این ملک مسکونی، تجاری، باغ یا زمین باشد.

تعیین ملک به جای سکه مراحل خاص خود را دارد. در صورتی که مهریه، سکه یا وجه نقد باشد به دلیل آنکه در حال حاضر در دسترس نیست در عقدنامه مبلغ دقیق آن ذکر می‌شود و بر عهده زوج قرار می‌گیرد. اما از آنجا که ملک، یک مال غیر منقول است چنانچه افراد از شرایط آن آگاهی کافی نداشته باشند ممکن است در آینده با مشکل مواجه شوند. با دلتا مگ همراه باشید تا پیرامون این قانون توضیحات کافی را در اختیار شما قرار دهد.

مهریه

چه اموالی را می‌توان به عنوان مهریه قرار داد؟

مطابق قانون هر چیزی که وجود و مالیت داشته باشد را می‌توان به عنوان مهریه در نظر گرفت. در نتیجه اموال منقول و غیر منقول را می‌توان به عنوان مهریه قرار داد. هر اموالی که وجود داشته باشد و ارزش مالی داشته باشد خواه سکه، طلا، زمین، باغ و یا گل باشد را می‌تواند به عنوان اموال منقول، مهریه زن قرار گیرد.

مهریه

بهترین مهر چه نوع مالی است؟

هر چیزی که ارزش مالی داشته باشد و بتوان به پول تبدیل کرد می‌تواند به عنوان صداق در سند ازدواج ثبت شود. اما می‌توان گفت مال معین غیرمنقول بهترین انتخاب برای مهریه زن است. چرا که بلافاصله بعد از آنکه خطبه عقد جاری شود این مال در اختیار زن قرار می‌گیرد. اما مطابق قانون، مهریه زن هنگامی بطور کامل به او تعلق می‌گیرد که قبل از رابطه زناشویی درخواست طلاق نداده باشد. در غیر این صورت نیمی از مهریه به او تعلق می‌گیرد.

مهریه

 مدارک لازم برای ثبت سند به عنوان مهریه

اگر قصد دارید ملک را به عنوان مهریه قرار دهید همراه داشتن یک‌سری مدارک در روز عقد واجب است. هر مدارکی که فرد هنگام فروش ملک به دفاتر اسناد رسمی می‌برد از قبیل برگه استعلام از ثبت، گواهی از دارایی مبنی بر پرداخت مالیات و گواهی از شهرداری برای اثبات پرداخت عوارض و همچنین سند رسمی ملک، برای انتقال ملک به عنوان مهریه نیز باید در روز عقد همراه خود داشته باشد و به سردفتر تحویل دهد. دفتر ازدواج نیز ملزم است سند ازدواج را به نزدیک‌ترین دفتر اسناد رسمی تحویل دهد تا نام زوجه را به عنوان مالک جدید در آن ثبت کند. زوجه نیز باید منتظر بماند تا سند تک‌برگی به نام او صادر شود.

مطلب پیشنهادی:  احداث ۷۰ هزار واحد مسکونی در اصفهان

مهریه

ثبت سند عادی برای مهریه

اسناد هنگامی که در دفاتر اسناد رسمی یا دفاتر ازدواج به ثبت می‌رسند رسمی هستند. اما سند عادی هر نوع نوشته‌ای است که بین افراد تنظیم و امضا می‌شود. این سند هنگام ارائه به دفاتر قضایی معتبر نمی‌باشد. برای مثال اگر در جلسات خواستگاری سندی را روی برگه عادی به نام عروس کنند این سند از لحاظ قانونی تا زمانی که در دفاتر ازدواج ثبت نشود معتبر نیست.

مهریه

تملیک و ثبت سند با شرط ضمن عقد

اخیرا بسیاری از خانواده‌ها تاکید بر این موضوع دارند که در آینده داماد هر ملکی که خریداری کند باید به نام عروس شود و شرط ضمن عقد قرار گیرد. اما باید گفت این امر از لحاظ  قانونی فاقد اعتبار است چرا که مالی که هنوز وجود ندارد را نمی‌توان به عنوان مهریه در نظر گرفت. اگر شرط شود داماد سه دانگ از آپارتمانی را که در آینده نامعلوم خواهد خرید، به نام همسرش کند این شرط به دلیل ابهام داشتن، باطل است. مگر اینکه زمان مشخصی را تعیین کنند مثلا طی شش‌ماه آینده این امر هنگامی قابل قبول است که ملکی که می‌خواهد خریداری کند مشخص باشد و با ذکر کامل مشخصات به عنوان شرط ضمن عقد در عقدنامه ذکر شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی و معاملاتی در زمینه املاک، مطلب “تکنولوژی در املاک چه نقشی دارد؟ “را مطالعه کنید.

2 دیدگاه

  1. […] به دانستن مطالب حقوقی در حوزه ملک هستیدمطلب«شرایط تعیین ملک به عنوان مهریه» را در دلتا مگ دنبال […]

    پاسخ

  2. […] به دانستن مطالب حقوقی در حوزه ملک هستیدمطلب«شرایط تعیین ملک به عنوان مهریه» را در دلتا مگ دنبال […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

با رعایت 5 نکته طلایی، رشد نخل شامادورا چند برابر کنید!

گیاهان آپارتمانی بزرگ مانند نخل شامادورا زیبایی خاصی به دکوراسیون خانه می‌بخشند و محیط را …