روش‌های کلاهبرداری در اجاره ملک

1
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
از نظر قانون، تا هنگامی که نیت مجرم و اقفال شدن مال باخته ثابت نشود جرمی صورت نگرفته است.
کلاهبرداری

از رایج‌ترین جرائم که در بحث اموال اتفاق می‌افتد، کلاهبرداری است. در این صورت مجرم با استفاده از روش‌های متعددی طرف مقابل را فریب داده و اموال او را مصادره می‌کند. مطابق قانون برای اینکه جرمی صورت گیرد، لازم است که فرد با استفاده از اعمال متقلبانه‌ای موجب ضرر رساندن به شخص دیگر و در عین حال منفعت رساند به خود باشد. در نهایت برای اینکه جرم کلاهبرداری ثابت شود، لازم است تا سوء نیت مجرم و اغفال شدن مال باخته ثابت شود.

عوامل که موجب می‌شود جرم کلاهبرداری از سرقت متمایز شود، رکن فریب خوردگی مال باخته است. برای آگاهی کامل از راه‌های کلاهبرداری در نقل و انتقال اموال، تا پایان این مطلب با دلتامگ همراه باشید.

کلاهبرداری

کلاهبرداری از ودیعه در رهن و اجاره ملک

بعد از آنکه قرارداد ودیعه میان طرفین منعقد شد، مستاجر مبلغی را به موجر پرداخت می‌کند که در اصطلاح به آن قرض‌الحسنه، پول پیش یا ودیعه می‌گویند. این مبلغ به عنوان ضمانت تا زمانی که مستاجر از ملک استفاده می‌کند نزد موجر باقی می‌ماند. در نهایت با پایان یافتن موعد اجاره یا فسخ‌ قرارداد باید مبلغ به مستاجر تحویل داده شود.

آنچه که در این مورد باید به آن توجه داشت، ذکر اصطلاح قرض‌الحسنه در اجاره‌نامه است. چرا که کلمه ودیعه به معنای امانت است و ممکن است صاحبخانه با دریافت مبلغ از بازگرداندن آن هنگام پایان موعد اجاره خودداری کند. در این صورت شاکی می‌تواند به اتهام خیانت در امانت از موجر شکایت کند.

در صورتی که علاقه‌مند به دانستن مطالب حقوقی در حوزه ملک هستید مطلب«نکات حقوقی مهم در خرید ملک تجاری» را در دلتا مگ دنبال کنید.

کلاهبرداری

کلاهبرداری در رهن و اجاره املاک به چه صورت است

با توجه به مبلغ بالای اجاره‌بها و اوضاع نابسامان مسکن شاهد آن هستیم که حجم کلاهبرداری‌ها در این حوزه افزایش یافته است. به گونه‌ای که شخص کلاهبردار سعی دارد با استفاده از انواع روش‌های متقلبانه اقدام به فریب مستاجر و تصرف اموال او را دارد. از جمله اعمال متقلبانه در کلاهبرداری ملک عبارتند از:

  • اجاره ملک به چند نفر به طور هم‌زمان

این مورد از شایع‌ترین کلاهبرداری‌ها در اجاره ملک به شمار می‌آید. در این روش مالک یا شخص دیگری که با استفاده از یک وکالت‌نامه جعلی خود را صاحب ملک دانسته و یک ملک را به چند نفر اجاره می‌دهد. این افراد در چنین مواقعی اقدام به نوشتن اجاره‌نامه به صورت دستی می‌کنند و از گرفتن کدرهگیری امتناع می‌کنند. به همین منظور برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین مشکلاتی باید کدرهگیری را دریافت کنید.

  • تنظیم قرارداد با اسناد جعلی

در چنین موردی شخص سوم، با استفاده  از مدارک جعلی خود را مالک ملک معرفی کرده، و اقدام به تنظیم قرارداد‌ اجاره می‌کند. در این صورت انتقال به مال غیر صورت گرفته و کلاهبرداری تلقی می‌شود.

  • کلاهبرداری اینترنتی در اجاره ملک

گسترش اینترنت و ورود مردم به این عرصه، منجر شده تا بیشتر معاملات از طریق اپلیکیشن‌هایی انجام شود که در آن اقدام به معرفی ملک می‌کنند. در این حالت شخص کلاهبردار با استفاده از یک آگهی دروغین در شبکه اجتماعی اقدام به اجاره ملک و دریافت مبلغ پیش‌پرداخت می‌کند و یک ملک را به چند نفر اجاره می‌دهد.

مطلب پیشنهادی:  آیا گرفتن مهریه بیش از 110 سکه ممکن است؟

کلاهبرداری

مجازات کلاهبرداری در ملک

مطابق قانون چنانچه ارزش مال کلاهبرداری شده بیش از 100 میلیون باشد، علاوه بر انتقال مال به صاحب اصلی یک تا هفت سال حبس برای مجرم درنظر گرفته می‌شود. اما اگر اموال کلاهبرداری شده کمتر از 100 میلیون باشد، علاوه بر انتقال مال به صاحب اصلی شش‌ماه تا سه سال حبس برای مجرم درنظر گرفته می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی و معاملاتی در زمینه املاک، مطلب «نحوه تقسیم ملک بین وراث» را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. […] به دانستن مطالب حقوقی در حوزه ملک هستید مطلب«روش‌های کلاهبرداری در اجاره ملک» را در دلتا مگ دنبال […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

مهریه زن فوت شده به چه کسانی می‌رسد؟

مهریه از جمله مهم‌ترین حقوق زن است که با ازدواج به وی می‌رسد اما نکات بسیار مهمی دارد. مهر…