قیمت مسکن بر نرخ ارز پیشی گرفت

9
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با توجه به اینکه مسکن از نیاز‌های اساسی در زندگی هر فرد است دولت، باید برای کنترل قیمت مسکن ماهیت بازار مسکن را از سرمایه‌ای به مصرفی تغییر دهد.
قیمت ارز

به گزارش دلتا مگ به نقل از شهر خبر، از مشکلات بزرگی که در سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم، گره خوردن اقتصاد به قیمت ارز است. این اوضاع هنگامی وخیم‌تر می‌شود که یکی از مهم‌ترین کالاهای مردم مانند مسکن، در قالب بازار سرمایه به  قیمت ارز گره بخورد.

با مقایسه آمار درسال‌های 55 تا 65 با آمار به دست آمده در سال‌های اخیر به این نتیجه می‌رسیم که، در سال‌ 55؛ 70 درصد از درخواست مردم برای خرید مسکن جهت تامین سرپناه بوده است. درحالی که در سال‌های اخیر این رقم به 30 درصد کاهش یافته و بیشتر مردم به دنبال سرمایه‌گذاری در بازار مسکن هستند. این تغییر قیمت نشان می‌دهد قیمت مسکن نیز مانند کالاهای دیگری چون طلا و سکه تحت تاثیر قیمت ارز قرار گرفته است. با توجه به وابستگی قیمت مسکن به ارز شاهد آن هستیم که در پنج سال گذشته قیمت مسکن روند افزایشی داشته است.

قیمت ارز

پیش‌روی قیمت مسکن بر ارز

شاهد این واقعیت تلخ هستیم که قیمت مسکن در سال جاری بیشتر از قیمت ارز شده است.  اگر تعریف حباب قیمت مسکن را مابه‌تفاوت قیمت حال حاضر با روند تاریخی قیمت دلاری مسکن تلقی کنیم، با حباب قیمتی مواجه شده است. با توجه به قیمت دلار در حال حاضر باید این انتظار را داشت که قیمت هر متر مربع مسکن 27 میلیون و 700 تومان باشد. اما از آنجایی که قیمت مسکن از قیمت ارز نیز پیشی گرفته باید گفت قیمت هر متر مربع مسکن در تهران، به ۴۱ میلیون و ۴۰۸ هزار تومان معادل ۱۴۹۷ دلار رسیده است.

مطلب پیشنهادی:  خانه اولی‌ها برای مسکن ثبت نام کنند

قیمت ارز

 گزارشات اعلام شده از بانک مرکزی، حاکی از آن است که در خردادماه، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی تهران، ۳۹ میلیون و ۴۱۴ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل، به ترتیب ۸.۴ و ۳۲.۸ درصد افزایش دارد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «نحوه کنترل قیمت اجاره‌بها در دیگر کشورها» را در دلتا مگ بخوانید.

9 دیدگاه

  1. […] بیشتر: مطلب «قیمت مسکن بر نرخ ارز پیشی گرفت» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

  2. ناشناس

    20 تیر 1401 در 11:29 ق.ظ

    با سلام خدمت سرکار خانم فائزه امیری (نویسنده) و همچنین خوانندگان محترم مقاله “قیمت مسکن بر نرخ ارز پیشی گرفت” نقدی که به نظر اینجانب به تحلیل اقتصادی مندرج در مقاله مذکور وارد است آن است که : در محتوای مقاله پیش فرض آن است که قیمت ارز در بازار اقتصاد ما مرجع درستی داشته و واقعی فرض شده و بنا بر این قیمت مسکن که با آن مقایسه شده حدودن دو برابر به نظر می رسد. خلطی که د رمبحث صورت گرفته آن است که قیمت ارز ( بنا به اهمیتی که دارد )هنوز هم د ربازار ایران دستوری است و قیمت آن واقعی نیست ولی قیمت مسکن و به تبع آن اجاره بها از آنجا که تابع عرضه و تقاضا است واقعی است نتیجه آن که قیمت واقعی ارز در بازار ایران حدود 60 هزار تومن است که با نتایج گمانه زنی های قیمت سایر کالا ها غیر از مسکن هم تایید می شود. راه کار آن است که بلایی که سر قیمت ارز آمده (تعیین دستوری و غیر واقعی قیمت ارز) را بر سرسایر کالاها و خدمات بازار از جمله مسکن نیاوریم بلکه مسئولان امر باید برای چاره اندیشی برای کاهش واقعی قیمت ارز وتقویت پول ملی به روش هایی که اظهر من الشمس است همت گمارند. د رهر صورت سیاست پنهان کردن علل گرانی و انداختن ان به گردن فروشنده و توزیع کننده و موجر و… تا زمان محدودی و فقط برای قشر عوام جامعه کاربرد دارد و غیر از کسانی که حد اقلی از اقتصاد می فهمند مردم کوچه وبازار نیز علل گرانی های اخیر را می دانند و دادن آدرس غلط دراین آگاهی خللی وارد نمی کند و آب د رهاون کوبیدن است.

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      20 تیر 1401 در 12:51 ب.ظ

      با سلام و عرض احترام خدمت شما همراه گرامی دلتا مگ
      ما فقط از منابع معتبر اخبار رو برداشت و بروز با اعمال تغییرات منتشر می کنیم. این خبر منشعب از منبع شهر خبر می باشد و ما هیچ گونه دخل و تصرفی در سیاست نداریم. حال آنکه خود نیز به عنوان شهروند شرایطی مانند دیگر مردم را تجربه می کنیم.

      پاسخ

  3. […] بیشتر: مطلب «قیمت مسکن بر نرخ ارز پیشی گرفت» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

  4. […] بیشتر: مطلب «قیمت مسکن بر نرخ ارز پیشی گرفت» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

  5. […] بیشتر: مطلب «قیمت مسکن بر نرخ ارز پیشی گرفت» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

  6. […] آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «قیمت مسکن بر نرخ ارز پیشی گرفت» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

  7. […] مطالعه: مطلب «قیمت مسکن بر نرخ ارز پیشی گرفت» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

  8. […] بیشتر: مطلب «قیمت مسکن بر نرخ ارز پیشی گرفت» را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

مقایسه میزان تقاضای خرید ملک در اولین ماه سال

تحقیقات اخیر نشان داده است که وضعیت ریسک‌های غیراقتصادی، انتظارات تورمی و نوسانات قیمت دلا…