آموزش تصویری پخت خورش ریواس به روش کُردی

0
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
اگر از غذاهای تکراری خسته شده‌اید و دوست دارید غذایی متنوع و جدید را یاد بگیرید، خورش ریواس می‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد.

ریواس یک گیاه خودرو بهاری است که علاوه بر طعم بسیار لذیذ سرشار از ویتامین است و می‌تواند برای بدن بسیار مفید باشد؛ ریواس به سلامت استخوان‌ها، دستگاه گوارش، دیابت و کنترل وزن بسیار کمک می‌کند؛ بسیاری از افراد ریواس را به تنهایی میل می‌کنند و عده دیگر هم خورش آن را ترجیح می‌دهند؛ بنابراین بهتر است تا فصل این گیاه خوشمزه تمام نشده آن را امتحان کنید؛ به همین منظور در این مطلب از دلتامگ قصد داریم طرز تهیه خورش ریواس را به شما آموزش دهیم .

مواد لازم برای تهیه خورشت ریواس

این خورش خوشمزه به چند روش متفاوت طبخ می‌شود و شما می‌توانید با توجه به ذائقه خود در این خورش از حبوباتی مانند لپه یا لوبیا استفاده کنید؛ که در ادامه انواع روش‌های آن را به شما آموزش می‌دهیم؛ برای تهیه خورش ریواس با گوشت قرمز به 500 گرم ریواس، 400 گرم گوشت خورشتی، 300 گرم نعنا و جعفری، 1 عدد پیاز، 1 قاشق غذاخوری رب گوجه و به مقدار لازم نمک، فلفل سیاه و زردچوبه نیاز دارید.

مواد لازم برای تهیه خورش ریواس

مرحله اول طرز تهیه خورشت ریواس

در ابتدا ریواس را شسته و قسمت گل آن را جدا کنید؛ سپس با استفاده از چاقو یک لایه نازک از پوست ریواس جدا کنید؛ در طرز تهیه خورش ریواس تصویری، نحوه تمیز کردن آن را به طور کامل توضیح داده‌ایم.

مرحله دوم

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در این مرحله به آن توجه داشت، نحوه خرد کردن ریواس است؛ با توجه به اینکه ریواس بافت نرمی دارد، بهتر است آن را کمی بزرگ تکه کنید تا در حین پخت له نشود.

مرحله سوم تهبه خورشت ریواس مجلسی

در ابتدات سبزی خورش را خرد کنید توجه داشته باشید که مقدار جعفری باید دو برابر نعنا باشد؛ بعد از آنکه سبزی را به همراه روغن سرخ کردید و کمی تغییر رنگ داد، در یک قابلمه مناسب پیاز را خرد کرده و بعد از سبک شدن زدچوبه و گوشت را به آن اضافه کنید.

خورش ریواس

مرحله چهارم

بعد از اینکه گوشت تغییر رنگ داد، سبزی سرخ شده را به همراه آب به گوشت اضافه کنید؛ توجه داشته باشید که مقدار آب نباید زاد باشد و فقط در حدی باشد که گوشت پخته شود.

مرحله پایانی تهیه خورش ریواس

دو ساعت زمان دهید تا گوشت پخته شود و بعد ادویه را به آن اضافه کنید؛ اگر دوست دارید طعم خورش ترش‌تر شود می‌توانید در این مرحله دو قاشق غذاخوری رب نارنج را به آن اضافه کنید و یک ساعت دیگر زمان دهید تا خورشت به طور کامل جا بیفتد؛ سپس ریواس‌ها را به خورش اضافه کنید و اجازه دهید نیم ساعت دیگر بجوشد و بعد نوش جان کنید.

مطلب پیشنهادی:  نرگسی اسفناج با پنیر

طرز تهیه خورش ریواس با مرغ

اگر جزو آن دسته از افرادی هستد که به گوشت قرمز علاقه ندارید می‌توانید این خورشت خوشمزه را با مرغ درست کنید؛ برای درست کردن خورش ریواس با مرغ به دو روش می‌توانید عمل کنید؛ روش اول مانند خورش قیمه گوشت مرغ را به صورت تکه‌ای کوچک خرد کنید و یا اینکه به صورت تکه‌ای بزرگ در خورشت استفاده کنید.

اگر بخواهیم گوشت مرغ را به صورت خرد شده به خورش ریواس اضافه کنید، حدودا به ۶۰۰ گرم گوشت مرغ احتیاج دارید و اگر بخواهید گوشت مرغ را به صورت تکه‌ای اضافه کنیم به ۴ تکه گوشت ران یا سینه مرغ احتیاج دارید. در این روش مانند مرحله قبل گوشت را با پیاز تفت دهید و مراحل را مانند قبل ادامه دهید. لازم به ذکر است که زمان پخت این خورش با مرغ کمتر از گوشت است.

خورش ریواس

خورش ریواس با لوبیا

اگر دوست دارید که خورش شما غلیظ‌تر باشد و لعاب بیشتری داشته باشد، می‌توانید از لوبیا در آن استفاده کنید؛ برای این منظور به 250 گرم ریواس، 500 گرم لوبیا، 1 عدد پیاز، 200 گرم جعفری، 3 قاشق آبلیمو و به مقدار لازم نمک، فلفل و زردچوبه نیاز دارید.

مراحل اول تهیه خورش ریواس با لوبیا

در ابتدا لوبیاها را از چند ساعت قبل در أب خیس کنید تا نفخ آن از بین برود؛ سپس در این روش هم مانند تهیه خورش ریواس با مرغ و یا گوشت لازم است که سبزی‌ها را خرد کرده و تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند.

خورش ریواس

مرحله دوم

در این مرحله پیاز را خرد کرده و تفت دهید و بعد از آنکه تغییر رنگ داد و سبک شد، لوبیا را به آن اضافه کنید و مجدد تفت دهید؛ سپس سبزی سرخ شده را به همراه دو پیمانه آب به مواد اضافه کنید و اجازه دهید لوبیاها پخته شوند.

مرحله پایانی

بعد از گذشت یک ساعت درب قابلمه را بردارید و ریواس را به همراه ادویه به خورش اضافه کنید؛ مجدد 15 دقیقه دیگر زمان دهید تا مزه ریواس به خرد خورش برود؛ بعد از گذشت این مدت زمان خورش شما آماده است و می‌توانید نوش جان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

5 تن از افراد مشهور که نبش قبر شدند!

نبش قبر افراد مشهور یکی از اتفاق‌هایی است که متاسفانه بطور رایج اتفاق می‌افتد. در طول تاری…