درس‌هایی از طرح مسکن مهر

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سیاست‌گذاری در حوزه مسکن در دولت‌های مختلف با طرح‌های متفاوتی اجرا شده است. هر یک از این طرح‌ها در کنار آثار مثبت خود، پیامدهای دیگری را در پی داشته‌اند که به موجب آن رسیدن به هدف نهایی طرح با مشکلاتی مواجه شده است.
مسکن مهر پردیس

به گزارش دلتا مگ به نقل از ایرنا، یکی از نکاتی که در طرح مسکن مهر به ویژه در حومه شهرهای کوچک برای مجریان و خریداران این واحدها دردسر ساز شد، عدم تناسب حجم پروژه‌های تعریف شده با نیاز و حتی ظرفیت بازار سال‌های آینده آن منطقه بود.

در برخی موارد به‌دلیل استفاده از تسهیلات ارزان قیمت ارائه شده، پیمانکاران و انبوه‌سازان اقدام به تعریف پروژه‌های کلان و سوداگرانه کرده و متاسفانه به دلایل مختلفی در پایان و تحویل واحدهای ساخته شده به مصرف‌کنندگان نهایی بازماندند.

در برخی موارد به‌دلیل استفاده از تسهیلات ارزان قیمت ارائه شده، پیمانکاران و انبوه‌سازان اقدام به تعریف پروژه‌های کلان و سوداگرانه کرده و متاسفانه به دلایل مختلفی در پایان و تحویل واحدهای ساخته شده به مصرف‌کنندگان نهایی بازماندند.

در صورتی که علاقه‌مند به دانستن مطالب در حوزه مسکن هستید مطلب«شرایط دریافت وام مسکن یکم» را در دلتا مگ بخوانید.

سیاست گذاری در حوزه مسکن

در راستای اجتناب و جلوگیری از اشتباه‌های پیشین و ارتقا کیفیت مسکن با نگاه هویت اسلامی_ایرانی در طرح جدید مسکن، ضرورت دارد اصول، کیفیت و بایسته‌های برنامه‌ریزی، طراحی و ساخت مسکن مورد واکاوی و بازخوانی قرار گیرد.

تهیه طرح‌های تولید مسکن در هر شهر و روستا باید متناسب با چشم‌انداز، اهداف و ضوابط طرح‌های جامع و تفصیلی شهری و هادی روستایی و اجتناب از اعمال تغییرات غیرکارشناسانه در طرح‌های توسعه شهری و روستایی باشد

بنابراین باید شهرسازان برای شهرها و محلات، طرح های جامع و تفصیلی و برای روستاها طرح‌های توسعه مناسب و مطلوب را ارائه کنند؛ آنگاه مهندسان مشاور معماری، طرح‌های معماری را به کمک مهندسان عمران، مکانیک، برق و غیره به صورت مناسب و مطلوب برای اجرا ارائه کنند.

مطلب پیشنهادی:  هر آنچه باید برای خرید خانه در تجریش بدانید

سیاست گذاری در حوزه مسکن

مکان خانه باید در محلی باشد که معاش افراد را تامین کند و تضمین‌کننده اشتغال مفید و پایدار ساکنان باشد. بنابراین برنامه‌ریزی ملی، منطقه ای، استانی، شهری و روستانی، در جهت کشف استعدادهای تولیدی و اشتغال زا، برای «مکان‌یابی خانه‌ها» مقدم بر خانه‌سازی است. تامین زیرساخت‌های شهری همچون جاده‌ها، پل‌ها، آب، برق، گاز، تلفن، اینترنت و غیره از ضروریات یک زندگی امروزی است. بنابراین تامین آن‌ها باید پیش و یا حداقل هم زمان با ساختن خانه‌ها آغاز شده و اجرا شوند.

در پایان گفتنی است در راستای اجتناب و جلوگیری از اشتباه‌های پیشین و ارتقا کیفیت مسکن با نگاه هویت اسلامی_ایرانی در طرح جدید مسکن، ضرورت دارد اصول، کیفیت و بایسته‌های برنامه‌ریزی، طراحی و ساخت مسکن مورد واکاوی و بازخوانی قرار گیرد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «قیمت مسکن بر نرخ ارز پیشی گرفت» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

برای دریافت وام ودیعه مسکن چند ضامن لازم است؟

هیچ ملکی از ضامن به رهن بانک گرفته نمی‌شود اما بانک باید مطمئن شود اگر این وام پرداخت نشد …