70 درصد از درآمد خانوارها صرف هزینه‌های مسکن می‌شود

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با توجه به اینکه قیمت خانه در ایران رشد صعودی دارد، مجلس درپی آن است با ارائه راهکار و برنامه جامع بلند مدت بازار مسکن را کنترل کند.
هزینه مسکن

به گزارش دلتا مگ به نقل از تجارت نیوز، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سهم هزینه‌های مسکن در سبد خانوارهای شهری ایران را بین ۶۰ تا ۷۰ درصد خواند و گفت: میانگین این شاخص در جهان ۱۸ درصد است و در دامنه نوسانات حدودا ۱۵ تا ۲۵ درصد است.

در ایران نیز مانند سایر کشور‌های دنیا صنعت مسکن، مانند یک موتور اقتصادی عمل می‌کند . تاثیر بسیاری بر اجتماع و فرهنگ هر جامعه می‌گذارد. چنانچه بازار مسکن رونق یابد اشتغال آفرینی  بسیاری در بخش‌های وابسته ایجاد می‌شود. همین امر باعث تاثیر‌گذاری بر اقتصاد جامعه می‌شود.

درآمد ماهیانه

علت رشد نیافتن بازار مسکن در ایران

با توجه به آنکه بازار مسکن در هر دوره متفاوت بوده و قوانین مربوط به همان دوره را می‌طلبد لذا همین موقت بودن سیاست‌ها و نداشتن برنامه بلند مدت برای رفع مشکل مسکن، همچنین کمبود منابع مالی و نداشتن دانش کافی عاملین رشد نیافتن بازار مسکن در ایران به شمار می‌رود.

هر خانوار باید چه مقدار بابت مسکن هزینه کند؟

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس سهم هزینه‌های مسکن در سبد خانوارهای شهری ایران را بین ۶۰ تا ۷۰ درصد خواند و تاکید کرد: این در حالی است که میانگین این شاخص در جهان ۱۸ درصد است و در دامنه نوسانات حدودا ۱۵ تا ۲۵ درصد است.

با توجه به محاسبات انجام شده آنچه که باعث می‌شود رونقی در بخش مسکن ایجاد شود، تهیه یک بسته جامع است. این بسته باید در ابعاد مختلفی تشکیل شود تا بتواند نیاز‌های مختلف جامعه را در بخش مسکن پوشش دهد. همچنین بتواند با مشکلات بد مسکنی یا بی مسکنی مقابله کند. در نتیجه برخوردهای موضعی و محدود برای حل مشکل مسکن بدون آنکه از ابزارهای حاکمیتی، حقوقی و قانونی مناسب استفاده شود باعث می‌شود مشکل مسکن به صورت پایداری باقی بماند.

مطلب پیشنهادی:  تشخیص ملک اوقافی و معامله آن

هر خانوار باید برای مسکن چقدر هزینه کند

قانون جهش تولید مسکن  در نظر دارد راهکاری ارائه دهد تا وضعیت مسکن از این اوضاع نابسامان خود خارج شود. اما این قانون نیز صرفا تمرکز خود را بر بخشی محدود از مشکلات مسکن از قبیل سرمایه‌گذاری تولید و عرضه مسکن قرار داده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص فعالیت‌ها و اثر گذاری این مرکز برای بهبود وضعیت فعلی مسکن، گفت: این مرکز در جایگاه مشاور خود در نظر دارد با ارائه جایگزین‌های مختلف مانند ساخت تدریجی، پیش خرید، مالکیت مشترک، مسکن استیجاری جهت ساماندهی به شرایط فعلی اقدام کند.

امید است که این مسکن با درک نیاز مردم و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی اقشار مختلف جامعه زمینه تامین مسکن اقشار مختلف جامعه خصوصا کم درآمدها و طبقات متوسط جامعه را فراهم کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «فرصتی محدود برای مالکان مسکن‌مهر» را در دلتا مگ بخوانید.

یک نظر

  1. […] آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «70 درصد از درآمد خانوارها صرف هزینه‌های مسکن می‌شود»را در دلتا مگ […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

فقط یک هشتم متقاضیان مسکن ملی آورده اولیه را واریز کردند

دلت در جهت تکمیل پروژه‌های مسکن مهر، طرح مسکن ملی را در سال گذشته آغاز کرد. …