افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تبعات آن

3
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
افزایش تدریجی قیمت مصالح ساختمانی، شوک عظیمی در بازار مسکن به وجود آورد. به گونه‌ای که در کشورهای توسعه‌ یافته‌ای مانند امریکا متوسط قیمت مسکن در فصل اول امسال به بالاترین سطح طی ۵ سال اخیر رسیده است.
ساخت و ساز در پایتخت

به گزارش دلتامگ به نقل از تجارت نیوز، می‌توان گفت آنچه که باعث افزایش قیمت مسکن در دو سال اخیرا شده است بالا بودن قیمت مصالح ساختمانی است. همین امر موجب شده تا تامین مسکن برای مردم به معضل بزرگی تبدیل شود.

فایننشال تایمز، در گزارش اخیر خود درباره بحران‌های‌ اقتصادی و تورمی که به دنبال جنگ‌های اخیر در کشورهای دیگر به وجود آمده گفت: «در شرایطی که افزایش قیمت مصالح ساختمانی به معضلی بزرگ برای فعالان این صنعت و مردم تبدیل شده است. انتشار گزارش‌هایی که خبر از تداوم این وضعیت دارند بسیار نگران کننده است. تورمی که صنعت ساختمان را درگیر کرده، ریشه آن جنگی است که در اروپا شکل گرفته و کشورهای بزرگی که در تولید فلزات و مصالح ساختمانی و مواد معدنی هستند را تحت تاثیر قرارداده است.

قیمت مصالح ساختمانی

با توجه به آمار بدست آمده، قیمت هر تن سیمان در سال 2022 معادل ۱۳۹ دلار و هر متر مربع بتن برابر با ۱۱۰ دلار خواهد بود. در حالیکه متوسط قیمت هر تن سیمان در فصل اول امسال برابر با ۱۰۸ دلار بود.

در صورتی که علاقه‌مند به دانستن مطالب در حوزه مسکن هستید مطلب«شرایط دریافت وام مسکن یکم» را در دلتا مگ بخوانید.

آنگونه که انتظار می‌رود در نیمه‌دوم سال‌جاری، قیمت هر بلوک بتنی 16 درصد و قیمت آجر 15 درصد افزایش می‌یابد. همین امر موجب بالا رفتن قیمت ساختمان می‌شود. سال‌های قبل نیز بازار سیمان دستخوش چالش‌های بسیاری شد که از مهم‌ترین آنها همه‌گیری کرونا بود که صنعت ساختمان را دچار بحران‌های شدید کرد.

مطلب پیشنهادی:  تاثیر ساخت‌وساز در نابسامانی بازار مصالح ساختمانی

قیمت مصالح ساختمانی

تاثیر قیمت مصالح بر بازار مسکن در سایر کشورها

افزایش قیمت مسکن در همه‌جای دنیا روند صعودی به خود گرفته است. به‌گونه‌ای که در کشورهای صنعتی مانند استرالیا قیمت خانه نسبت به سال‌های گذشته 20 درصد افزایش یافته است.

علاوه بر رشد قیمت سیمان در صنعت ساختمان، تمام فلزات بکار برده شده در این صنعت روند افزایشی به خود گرفته است. به‌گونه‌ای که  قیمت هر تن مس در انتهای ماه آوریل برابر با ۹۷۳۴ دلار بود که با حداکثر قیمت ثبت شده برای این فلز در سال ۲۰۲۱ فاصله زیادی داشته است. ولی انتظار می‌رود در نیمه‌دوم امسال ما شاهد افزایش بیشتر در قیمت باشیم. ادامه این روند علاوه بر افزایش قیمت مسکن منجر به اختلال در تولید برق در سایر کشور‌ها می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مطالب بروز در حوزه ملک، مطلب «قیمت مسکن بر نرخ ارز پیشی گرفت» را در دلتا مگ بخوانید.

3 دیدگاه

  1. […] به دانستن مطالب حقوقی در حوزه ملک هستید مطلب«افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تبعات آن» را در دلتا مگ دنبال […]

    پاسخ

  2. کبری

    28 تیر 1401 در 11:23 ق.ظ

    عرضی نیست

    پاسخ

  3. […] به دانستن مطالب حقوقی در حوزه ملک هستید مطلب«افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تبعات آن» را در دلتامگ دنبال […]

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

مقایسه میزان تقاضای خرید ملک در اولین ماه سال

تحقیقات اخیر نشان داده است که وضعیت ریسک‌های غیراقتصادی، انتظارات تورمی و نوسانات قیمت دلا…