رابطه میان قیمت روز ملک با پورسانت واسطه‌های ملکی از بین می‌رود

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دولت با تصویب ضوابطی درخصوص میزان حق‌‌الزحمه مشاوران املاک، بنا دارد رابطه میان قیمت روز ملک با پورسانت واسطه‌های ملکی را با هدف کمک به برقراری ثبات در بازار مسکن از بین ببرد.
مشاوران املاک

به گزارش دلتا مگ به نقل از دنیای اقتصاد، هیات دولت روز گذشته بسته پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی برای سامان‌دهی بازار مسکن و اجاره‌‌بها را با هدف حمایت از مستاجران به تصویب رساند.

در بخشی از مصوبه مذکور، دولت برای اولین‌بار به‌طور رسمی به حوزه عملکرد واسطه های ملکی وارد شد. تا پیش از این نرخ مشاوران املاک بر اساس درصدی از ارزش قرارداد تعیین می‌‌شد که به‌طور برابر توسط موجر و مستاجر پرداخت می‌‌شد.

اما بر اساس مصوبه هیات وزیران از این پس نرخ خدمات مشاوران املاک برای خرید و فروش ملک بر مبنای درصدی از ارزش معاملاتی املاک تعیین می‌‌شود.

در همین راستا کمیسیون نظارت هر شهرستان موظف است، نرخ‌‌های مورد عمل صنف مشاوران املاک را ظرف مدت یک‌ماه پس از ابلاغ این مصوبه اصلاح کند.

البته همان‌طور که در متن مصوبه ذکر شده، اجرای این بند منوط به طی مراحل تصویب جزئیات در نظام صنفی و ابلاغ آن به مشاوران املاک است.

برای اطلاع بیشتر از اخبار حوزه مسکن مطلب «رد آمار بانک مرکزی، توسط رئیس اتحادیه مشاوران املاک» را بخوانید.

مشاوران املاک

اما نکته قابل تامل این است که هنوز مشخص نیست نرخ تعیین‌شده با فرمول جدید برای حق‌‌الزحمه مشاوران املاک، کمتر از ارقام رایج فعلی خواهد بود یا تقریبا برابر با آن؟ کمااینکه در متن مصوبه اینکه چند درصد از ارزش معاملاتی ملک، به‌عنوان دستمزد مشاوران املاک باید پرداخت شود فعلا دارای ابهام است.

در این مصوبه پرداخت وام ودیعه مسکن به مستاجران به‌صورت سالانه نیز به‌عنوان تکلیف بانک مرکزی اعلام شد. بر اساس مصوبه هیات دولت، بانک مرکزی موظف است شرایطی را فراهم آورد که در صورت درخواست مستاجر، وی بتواند در چارچوب قوانین و مقررات مربوط، اصل تسهیلات را در سررسید مقرر بازپرداخت کند و در بازه زمانی دریافت تسهیلات تا بازپرداخت آن صرفا سود تسهیلات را به‌صورت ماهانه به بانک پرداخت کند.

مطلب پیشنهادی:  وام مسکن ارزان شد

مشوق‌هایی برای موجران

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت با اعلام تصویب این بسته در جلسه هیات دولت خاطرنشان کرد: برای موجرانی که همراهی بیشتری با مستاجران در تعیین نرخ اجاره‌‌بها یا تمدید قرارداد قبلی داشته باشند، مشوق‌‌هایی پیش‌‌بینی می‌‌شود. جزئیات آن توسط وزارتخانه‌های مربوطه اعلام خواهد شد.

سخنگوی دولت یادآور شد: یکی از نکات محوری و مهم این آیین‌‌نامه تغییر در شیوه نرخ‌‌گذاری خدمات مشاوران املاک است. در این آیین‌‌نامه پیش‌‌بینی شد، درصدی از ارزش معاملاتی املاک مطابق با اعلام سازمان امور مالیاتی، چه در معاملات خرید و فروش چه در قراردادهای اجاره به‌عنوان حق‌‌الزحمه مشاوران املاک در نظر گرفته شود.

مطالعه بیشتر: مطلب «قیمت مسکن بر نرخ ارز پیشی گرفت» را در دلتا مگ بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در خبر و گزارش

همچنین بخوانید

هشدار! خطر کلاهبرداری در کمین مستأجران

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن بیان کرد: متآسفانه می‌توان با ثبت اطلاعات نادرست (شماره شبا و شم…