تا پاییز تمام نشده، خود را به جادوی رود ارس بسپارید!

1
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دلتان یک مسافرت جذاب در منطقه آزاد ارس و در کنار رود ارس می‌خواهد؟ با زیبایی‌ها و جاذبه‌های این رود طولانی خاورمیانه آشنا هستید؟ می‌دانید ارس از کجا سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به کجا می‌ریزد؟
رود ارس

ارس رودی است که در زمان عهدنامه ترکمنچای به‌عنوام مرز بین ایران و شوروی سابق انتخاب شد و تمام سرزمین‌های شمال آن از ایران جدا و به شوروی واگذار شد! رود ارس یکی از طولانی‌ترین رودهای خاورمیانه است که از چند شهر و کشور عبور می‌کند و در مسیر خود زیبایی‌های بی‌همتایی را پدید می‌آورد. همراه دلتامگ با این رود باشکوه بیشتر آشنا شوید.

رود ارس کجاست؟

این رود دائمی که در تمام فصول سال پرآب است در شما ایران جریان دارد؛ اما سرچشمه رود ارس مناطق آناتولی ترکیه و کوه‌های بینگول این منطقه است. ارس پس از جاری شدن با رود آرپا یکی می‌شود و به سمت ایران حرکت می‌کند. مرز مشترکی با ایران، نخجوان، جمهوری آذربایجان تشکیل می‌دهد و سرانجام بعد از طی کردن مسیری 1072 کیلومتری، در منتهی الیه شمال اردبیل به جمهوری آذربایجان وارد شده و به رود کورا می‌ریزد. جالب است بدانید که عریض‌ترین نقطه رودخانه در نزدیکی شهر جلفا قرار دارد که در آن پهنای رود به بیش از ۲۰۰ متر و عمق رودخانه ارس در این منطقه به بیش از چهار متر می‌‌رسد.

رودخانه ارس

منطقه آزاد ارس و جاذبه‌های گردشگری آن

منطقه آزاد ارس با مرکزیت جلفا در شمال غرب ايران، در حاشیه رودخانه ارس و در نقطه صفر مرزی در مجاورت با کشورهای ارمنستان، آذربايجان و جمهوري خودمختار نخجوان واقع شده است. این منطقه تجاری-صنعتی در بین دو منطقه حفاظت‌شده کیامکی و ارسباران قرار گرفته‌ و به عنوان قطب شمال غرب و دومین شهر صنعتی ایران شناخته می‌شود و با دارا بودن مناطق گردشگری و طبیعی فراوان و وجود بازار و مراکز خرید بسیار و همینطور واقع شدن در منطقه آزاد تجاری نیز، به یکی از مهم‌ترین قطب‌های تجاری کشور تبدیل شده است.

از جمله جاذبه‌های دیدنی که در این منطقه وجود دارد علاوه بر طبیعت زیبا و تماشایی آن می‌توان به روستای اشتبین، جاده مرزی ارس جلفا، پل‌های تاریخی خداآفرین، مجموعه کردشت، کوهستان کیامکی، منطقه محافظت شده ارسباران، حمام تاریخی جلفا، کلیسای سنت استپانوس و کاروانسرای خواجه نظر یا عباسی اشاره کرد. جاهای دیدنی این منطقه و برخی از جاهای دیدنی اردبیل یکی هستند.

مطلب پیشنهادی:  آیا عجایب هفتگانه جدید جهان را می‌شناسید؟ + ویدیو

سوالات پرتکرار

این رود زیبای خروشان آنقدر برای همه جذابیت دارد که معمولا سوالات و ابهامات زیادی درباره آن برای مردم پیش می‌آید. در ادامه پاسخ چند سوال متداول را خواهیم گفت.

سهم ایران از رود ارس چقدر است؟

حق آبه ایران از رود ارس 8 میلیارد مترمکعب بود که در طی سال‌های گذشته با سدسازی‌های مختلف ترکیه روی آن، مدام کمتر و کمتر شده است. امروز حق آبه ایران از این رود عظیم تنها 2.7 میلیارد مترمکعب است.

چرا رود ارس خطرناک است؟

ارس را به‌عنوان یکی از وحشی‌ترین رودخانه‌های جهان می‌شناسند؛ چراکه سرعت جریان آب در آن بسیار بالاست و نیز در مسیر آن گرداب‌های بسیاری وجود دارد. علاوه‌بر این‌ها آب این رودخانه به‌خصوص در محدود سد خداآفرین در دشت مغان به مواد پرتوزا، فلزات سنگین و سمی مانند سرب و ترکیباتش، آرسنیک، ترکیبات آلومینیوم، نیکل، مس، آهن، منگنز و 53 آلاینده دیگر آلوده شده که به شدت برای انسان خطرناک هستند. منشا اکثر این آلاینده‌ها کشور ارمنستان است به همین دلیل شنا در این رود بسیار خطرناک است.

آیا رود ارس به دریای خزر می‌ریزد؟

خیر! رود ارس در نهایت به رود کورا در جمهوری آذربایجان سرازیر می‌شود و هیچ‌گاه دریاچه خزر را نمی‌بیند.

جاهای دیدنی منطقه آزاد ارس

سخن پایانی

رود ارس یکی از زیباترین و خروشان‌ترین رودهای ایران است که با عبور از چند کشور و چندین شهر در مسیرش، به همه‌جا آبادانی و سرسبزی و زندگی می‌بخشد. با این وجود کشورهای مجاور رود، با سرریز کردن زباله‌ها و آلودگی‌هایشان به آن، باعث مرگ رودخانه خروشان ارس می‌شوند. طبیعت زیبا و تماشایی اطراف رود چشم هر بیننده‌ای خیر می‌کند. این طبیعت در فصل پاییز دلشنین‌تر و تماشایی‌تر هم می‌شود، پس اگر قصد سفر و دیدن این رود زیبا را دارید، تا پاییز تمام نشده، دست به کار شوید.

یک نظر

  1. سید

    11 آذر 1402 در 9:31 ق.ظ

    بله درست کنار این رود آراز اتراق کردیم خیلی زیبا و ددنشین اما متاسفانه کشور ارمنستان پس آب کارخانه های شیمیایی به رود ارس آراز سرازیر می شود از مسولین ایران خواهش میکنم جلوی آب زهر آلود کارخانه های ارمنستان بگیرن

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

این مدل‌ کراپ‌ و نیم‌تنه زنانه امسال مد هستند

یکی از مدهایی که امسال مشاهده می‌کنید استفاده از مدل‌ کراپ‌ و نیم‌تنه زنانه است. لباس کراپ…