5 نکته مهم که هنگام گرفتن مهریه باید به آن توجه کنید

1
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مهریه یکی از مهم‌ترین حقوق زن است که به محض ازدواج زوجه مالک آن شده و مرد وظیفه پرداخت را دارد اما دریافت مهریه از همسر دارای نکات بسیار مهمی است که باید به آن توجه لازم شود.
گرفتن مهریه

گرفتن مهریه یکی از معضلات خانم‌هاست که معمولاً هنگام جدایی از همسر خود با آن مواجه می‌شوند. مهریه انواع مختلفی دارد و قوانین گوناگونی را نیز دارا است. همراه ما در دلتامگ باشید تا با هم به چند نکته مهم پیرامون مهریه بپردازیم.

انواع مهریه

مهریه انواع مختلفی داشته و به دسته‌ها متفاوت تقسیم می‌شود. در حالت کلی می‌توان برای نحوه دریافت مهریه دو حالت را در نظر گرفت که عبارت است از عندالمطالبه و عندالاستطاعه.

مهریه عندالمطالبه

مهریه عندالمطالبه به مهریه‌ای گفته می‌شود که زن هر زمان اراده کند و درخواست گرفتن مهریه را داشته باشد، مرد باید اقدام به پرداخت کند. لازم به ذکر است که در این مهریه نیز تمامی قوانین مربوط به مهریه در نظر گرفته می‌شوند.

مهریه عندالاستطاعه

در این نوع مهریه زن تنها زمانی می‌تواند حق خودش را از مرد بگیرد که زوج توانایی پرداخت داشته باشد. در این نوع از گرفتن مهریه زن باید ثابت کند مرد توانایی و استطاعت پرداخت را داشته و به‌عنوان‌مثال مالی برای فروش دارد تا از آن طریق مهریه را پرداخت کند.

اموال قابل‌تعیین به‌عنوان مهریه

بیشتر افراد هنگامی که می‌خواهند مهریه خود را تعیین کنند، سکه طلا را در نظر می‌گیرند و به تعداد موردنظرشان مهریه را مشخص می‌کند.

البته ذکر این نکته ضروری است که تنها سکه به‌عنوان مهریه انتخاب نمی‌شود و افراد می‌توانند هر چیزی را که مالیت داشته باشد را به‌عنوان مهریه خود انتخاب کنند.

مهریه باید متعارف بوده و برای مثال تعیین اعضای بدن به‌عنوان مهریه به نظر برخی از فقها صحیح و به نظر برخی نادرست است؛ بنابراین بهتری است از چیزهایی که متداول‌تر هستند و در طول زمان ارزش خود را حفظ می‌کنند (مانند طلا) برای تعیین مهریه استفاده نمایید.

مطلب پیشنهادی:  سند نسقی و نکات بسیار مهمی که در مورد آن باید بدانید

اموال قابل‌تعیین به‌عنوان مهریه

محاسبه مهریه به نرخ روز

یکی از نکات مهم در مهریه، محاسبه مهریه به نرخ روز است. این به این معناست که افراد می‌توانند؛ مثلاً مهریه‌ای را که ۱۰ سال پیش تعیین شده به نرخ روز تبدیل کنند. برای مثال اگر مهریه شخصی دلار تعیین شده باشد می‌تواند آن را به قیمت به‌روز آن تبدیل نموده و به‌صورت کاملاً دقیق محاسبه نماید.

چه میزان از مهریه را اگر سکه باشد، می‌توان دریافت کرد؟

طبق قانون جدید برای گرفتن مهریه باید بگوییم که امروزه در انواع طلاق، دریافت مهریه تا 110 سکه امکان دارد. البته در صورت بررسی دادگاه و احراز استطاعت مالی مرد در پرداخت مهریه بیش از 110 سکه نیز قابل مطالبه است.

گرفتن مهریه دختر باکره

شرایط گرفتن مهریه برای دختر باکره باحالت عادی و پس از نزدیکی متفاوت است. دررابطه‌با دختر باکره باید گفت که در حالت کلی وی مستحق کل مهریه است و می‌‌تواند آن را مطالبه کند و به‌ طور کامل دریافت نماید.

گرفتن مهریه دختر باکره

اگر عقد نکاح به هر دلیلی فسخ شود زن مستحق دریافت مهریه نخواهد بود و هیچ مقداری به وی تعلق نمی‌گیرد. مگر اینکه این دلیل فسخ عنن مرد (ناتوانی جنسی مرد) باشد که در این صورت نیمی از مهریه به زن تعلق می‌گیرد.

اما اگر وی درخواست طلاق داشته باشد فقط نیمی از مهریه به زن تعلق می‌گیرد و مرد ملزم است که نیمی از مهریه معین را به زن پرداخت نماید.

یک نظر

  1. ناشناس

    9 مهر 1402 در 0:45 ق.ظ

    ایا شخصی مالی ازخودرا به اوقاف بدهدمیتواند دوباره پس بگیرد یانه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا توقیف خانه مرد برای مهریه ممکن است؟

توقیف خانه مرد برای مهریه از جمله خواسته‌های خانم‌هایی است که اقدام به درسافت مهریه کرده‌ا…