سند نسقی و نکات بسیار مهمی که در مورد آن باید بدانید

0
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در ابتدا باید سند نسقی را برای شما توضیح دهیم تا با آن آشنا شوید. سند نسقی به آن حد و حدودی از اراضی که برای کشاورز به صورت قانونی درآمده است می‌گویند.
سند نسقی

پیرامون سند نسقی باید بگوییم اگر یک کشاورز بر روی محدوده‌ای که روی آنها کشت کرده و باعث رشد و آبادانی شده، آن «حدوحدود»، مشمول نسق زراعی آن کشاورز می‌شد. همراه دلتا مگ باشید.

جزئیات سند نسقی

در سال ۱۳۳۸ باتوجه‌به اصلاح اراضی از سوی دولت زمین‌ها به سه دسته مرغوب، معمولی و بی‌کیفیت باتوجه‌به تلاش و زحمتی که رعیت روی زمین کشیده است از سوی خان یا مالکان صورت گرفت.

در واقع کشاورز می‌توانست با ادامه فعالیت منظم و پیگیر خود بر روی زمین بر طبق قانون مالکیت زمین را از آن خود کند. اما بعد از تصویب لایحه زیادشدن سهم کشاورزان و سازمان عمرانی در سال ۱۳۳۱ مشکلات ساختاری برطرف نشد و دعواها بر سر ملک نسقی و سنددار بیشتر شد.

سند زمین نسقی اعتبار دارد؟

دررابطه‌با اعتبار این سندها باید بگوییم املاک سنددار مشکلاتی در ساخت‌وساز و قوانین موجود در شهرداری نداشته و با گذراندن مراحل ساخت می‌توانند تمامی مجوزهای لازم را بگیرند؛ اما نکته مه آن است که در سندهای نسقی معمولاً سوئیت‌ها غیرمجاز ساخته می‌شود. شما در زمین‌هایی که سند دارند این موضوعات را کمتر مشاهده می‌کنید.

خریدوفروش این زمین‌ها در شمال کشور بسیار بیشتر دیده می‌شود در واقع این خانه‌ها را با نام خانه‌های قولنامه‌ای یا سند نسقی می‌شناسند.

البته لازم به ذکر است افرادی که اقدام به ساخت‌وساز در زمین‌های نسقی می‌کنند، از اقشار کم‌درآمد جامعه بوده که بودجه کافی برای ساخت در زمین سنددار ندارند.

سند زمین نسقی اعتبار دارد؟

بنابراین، دراین‌رابطه باید گفت اعتبار این سندها بسیار پایین بوده و افرادی که دارای این اسناد هستند با مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌شوند.

در زمان خرید ملک با سند زمین نسقی، مرحله انتقال سند ملک وجود ندارد و تنها با نوشتن یک مبایعه‌نامه، خانه به اسم خریدار ثبت می‌شود. البته از نظر قانونی و حقوقی این قولنامه مانند سند می‌تواند گواهی بر مالک بودن شما باشد؛ اما باتوجه‌به ویژگی سند نسقی، طبیعتاً اعتبار قانونی کمتری از اسناد رسمی دارد.

مطلب پیشنهادی:  تصرف عدوانی در ملک مشاع به چه معناست؟

یکی از مشکلاتی اساسی که خانه‌های نسقی دارند؛ نداشتن امکانات کافی در حد و اندازه خانه‌های سنددار است. البته این مسئله به معنای معماری ضعیف یا نداشتن امکاناتی مانند دیگر خانه‌ها نیست. در واقع باید گفت این ساختمان‌ها شاید از بهترین مصالح استفاده کرده باشند؛ اما چون مجوزهای لازم را نگرفته‌اند باید گفت نسبت به زمین‌های سنددار دارای امکانات بیشتری هستند.

مشکلات سند زمین نسقی

حالا که بامعنی سند نسقی آشنا شدیم بهتر است مشکلاتی را که این نوع از اسناد دارند، بهتر بشناسیم. در واقع دو خطر بزرگ متقاضیان خرید این زمین و خانه‌ها را تهدید می‌کند که عبارت است از:

  • فروش ملک به چندین نفر از سوی مالک
  • مشخص نبودن مالک اصلی ملک

آیا برای ساخت زمین‌های نسقی وام می‌دهند؟

در پاسخ به این سؤال نیز باید بگوییم که خیر. بانک‌ها به مدارک زمین‌های نسق به‌عنوان یک مدرک معتبر نگاه نمی‌کنند؛ اما بانک مسکن وام تعمیر مسکن و جعاله را در اختیار این افراد قرار دهد.

مشکلات سند زمین نسقی

پیشنهاد مطالعه: قولنامه دستی و 6 نکته مهم که باید بدانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

مجازات رابطه نامشروع با رضایت طرفین چیست؟

همان‌طور که گفتیم جرم رابطه نامشروع دارای مجازات سنگین است حالا سوالی که بسیاری از افراد م…