آیا توقیف خانه مرد برای مهریه ممکن است؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مهریه از جمله حقوق مهم زن است که با ازدواج به وی می‌رسد. مهریه حق زن است و مرد باید آن را به همسرش پرداخت کند.
توقیف خانه مرد برای مهریه

توقیف خانه مرد برای مهریه از جمله خواسته‌های خانم‌هایی است که اقدام به درسافت مهریه کرده‌اند اما مرد از پرداخت آن ممانعت کرده است. در شرایطی که مرد از پرداخت مهریه اجتناب کند، زن بعد از عقد می‌تواند کلیه اموالی که به نام مرد است مانند خانه، زمین و باغ، سهام، خودرو و… را توقیف کند. همراه دلتامگ باشید.

توقیف خانه مرد برای مهریه

طبق قانون در ایران مهریه جزو دین ممتاز محسوب شده و مرد باید کل مبلغ مهریه را به صورت نقدی یا قسطی به همسرش پرداخت کند. اگر مرد دارایی مانند خانه، ملک و… داشته باشد، زن می‌تواند این اموال را نیز به عنوان مهریه توقیف کند. بنابراین توقیف خانه مرد برای مهریه ممکن است و زن تحت شرایطی می‌تواند مهریه خودش را از طریق توقیف خانه مرد وصول کند.

البته خانه تنها زمانی به‌عنوان مهریه قابل توقیف است که مرد بیشتر از یک ملک داشته باشد. درغیراین‌صورت خانه طبق قانون مدنی جزو مستثنیات دین محسوب شده و قابل توقیف برای مهریه نیست.

توقیف سهم‌الارث آقا

گاهی اوقات ممکن است مرد اموالی به نام خودش نداشته باشد؛ اما به دلیل از دنیا رفتن والدین یا اجدادش و… مالی به او به ارث رسیده باشد. در این شرایط زن می‌تواند به جای توقیف خانه برای گرفتن مهریه، توقیف حساب‌های بانکی و… اقدام به توقیف سهم‌الارث مرد کند.

برای توقیف سهم‌الارث مرد برای مهریه حتی لازم نیست که زن تا پایان انحصار وراثت صبر کند و قبل از آن نیز زن می‌تواند آنچه به همسرش به ارث رسیده را مصادره و توقیف کند.

توقیف سهم‌الارث آقا

رفع توقیف اموال

یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که اگر مردی اموالش به اشتباه توقیف شده است، چه باید کرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اگر اشتباهی در توقیف اموال مرد رخ داده باشد و خط موبایل کاری زوج، ماشینی که با آن مشغول به کار است، تنها خانه‌ای که زوج در آن ساکن است و… توقیف شده باشد، مرد می‌تواند برای رفع توقیف اموالش اقدام کند.

برای رفع توقیف اموال لازم است که مرد لیست اموال و دارایی‌ها و مدارک و اسناد لازم را آماده کند. سپس باید که مرد این مدارک را از طریق اداره ثبت به دادگاه ارائه کند. دادگاه بعد از بررسی مدارک و استعلام دارایی‌های مرد، حکم رفع توقیف اموال زوج را صادر خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی:  گرفتن حق طلاق از مرد بهتر است یا دریافت مهریه؟

هزینه توقیف اموال برای مهریه

لازم به ذکر است که بهترین مسیر و سریع‌ترین مسیر برای توقیف اموال برای مهریه اداره اجرای ثبت بوده که البته کم هزینه‌ترین نیز است، در این مسیر برای درخواست توقیف اموال و اجرای مهریه که از دفترخانه ازدواج و طلاق که زوجین سند نکاحیه را در آن دفتر به ثبت رسانده‌اند، تقدیم و به اداره ثبت ارسال می‌شود، دفتر خانه هزینه‌ای حدود ۵۰۰ هزار تومان را دریافت خواهند کرد.

در ادامه دیگر هزینه‌ای لازم به پرداخت کردن نیست تا وقتی که اموال مذکور توقیف و اگر نیاز به کارشناسی و ارزشیابی داشته باشد (مانند جایی که زن خودرویی را از مرد توقیف و به پارکینگ منتقل کرده باشد) باید برای ارزشیابی طبق آمارهای قبلی مبلغ ۳۰۰ هزار تومان را پرداخت کرد.

بعد از اینکه مال ارزشیابی شد نوبت به مرحله مزایده رسیده که در این مرحله نیز اگر زن خودش قصد شرکت در مزایده داشته باشد باید طبق قانون ۱۰ درصد از ارزش مال را به عنوان پیش پرداخت واریز کند تا در مزایده شرکت کند و بعد از انجام مزایده در صورت برنده شدن بقیه مبلغ را تسویه می‌کند و اگر برنده نشد مبلغ به حسابش عودت داده می‌شود.

هزینه توقیف اموال برای مهریه

سخن آخر

همان‌طور که بیان کردیم مهریه از جمله حقوق مهم زن است که مرد باید آن را پرداخت کند. حالا اگر مرد به دلایل مختلف از پرداخت کردن آن ممانعت کند زن می‌تواند اقدام به توقیف کردن خانه مرد برای مهریه یا سایر اموال وی کند.

تعداد کلمات مطلب: 626

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

سریع ترین راه طلاق از طرف زن در سال ۱۴۰۳

سریع ترین راه طلاق از طرف زن از جمله موضوعاتی است که بسیار از ما پرسیده می‌شود. دراین‌رابط…