در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از موضوعات پر چالش در بین خانواده‌ها موضوع ارث است. قوانین مختلفی پیرامون موضوع ارث وجود دارد که افراد باید از آن اطلاع داشته باشند.
تقسیم ارث زن

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن از ارث شوهر، قانونی است که بیشتر به آن پرداخته شده، اما اغلب در مورد چگونگی تقسیم ارث زن پس از مرگ صحبتی نمی‌شود. طبق ماده ۸۶۲ قانون مدنی، وراث متوفی به سه‌طبقه تقسیم‌بندی می‌شوند که طبقه اول شامل پدر، مادر، فرزندان و نوه‌های متوفی است. همراه دلتامگ باشید تا شما را با نکات مهمی پیرامون سهمٰ‌الارث مرد از ماترک زن آشنا کنیم.

تقسیم ارث زن

طبق قانون مدنی ایران، قواعد مربوط به ارث و وصیت، به شکل کاملا دقیق بررسی شده است. یکی از موارد قوانین ارث، مربوط به حالتی که است که زنی فوت می‌کند و هیچ فرزندی نیز ندارد. حالا سوالی که پیش می‌آید آن است که در این شرایط ارث زن به چه کسانی می‌رسد؟

تقسیم ارث زن بدون فرزند یکی از مواردی است که پیرامون آن سوالات بسیاری شده است. یکی از موضوعاتی که با فوت افراد ایجاد می‌شود، مشخص کردن وراث و تقسیم ارث بین آن‌ها است.

یکی از سؤالاتی که ممکن است در این میان، برای افراد مطرح شود این است که ارث زن بدون فرزند به چه کسانی رسیده و چه افرادی وارث او محسوب می‌شوند.

تقسیم ارث

طبق ماده ۸۶۲ قانون مدنی، وراث متوفی به سه‌طبقه تقسیم‌بندی شده که طبقه اول شامل پدر، مادر، فرزندان و نوه‌های متوفی است. در این طبقه پدر و مادر و فرزندان متوفی در درجه اول و نوه‌های او در درجه دوم قرار خواهند گرفت.

لازم است بدانید که طبقه دوم ورثه شامل اجداد، برادر، خواهر و اولاد آن‌ها هستند که اجداد، برادر و خواهر در درجه اول و فرزندان آن‌ها در درجه دوم قرار می‌گیرند.

همچنین طبقه سوم و آخرین طبقه به عمو، عمه، خاله و دایی و فرزندان آن‌ها اختصاص داشته که در این طبقه‌بندی نیز، عمو، عمه، خاله و دایی در درجه اول و اولاد آن‌ها در درجه دوم هستند. بنابر ماده ۸۶۴ قانون مدنی، مرد و زن به‌واسطه فوت دیگری از هم ارث می‌برند.

طبق قانون نکته مهمی که باید بدانید آن است که زن و شوهر، تنها وقتی‌که ازدواج آن‌ها دائمی باشد در ارث یکدیگر شریک می‌شوند. ماده ۹۴۰ قانون مدنی دراین‌خصوص می‌گوید: «زوجین که زوجیت آن‌ها دائمی بوده و ممنوع از ارث نباشند از یکدیگر ارث می‌برند.»

مطلب پیشنهادی:  تبعات عدم حضور مرد در دادگاه مهریه چیست؟

طبق ماده ۸۶۳ قانون مدنی راجع‌به طبقات و درجات ارث، وارثان طبقه بعد زمانی ارث می‌برند که از وارثان طبقه قبل، هیچ‌ فردی وجود نداشته باشد؛ بنابراین، بر طبق طبقات و درجات ذکر شده در قسمت فوق، اگر زنی فوت کند و فرزندی نداشته باشد، در درجه اول والدین و شوهر او، وارث وی محسوب می‌شوند.

اگر افراد طبقه اول موجود نباشند یا قبل از زن، فوت کرده باشند نوبت به افراد طبقه دوم ارث رسیده و به همین ترتیب تا طبقه سوم. نکته مهم در این زمینه آن است که برای ارث‌بردن افراد، از زن بدون فرزند، نباید مانعی وجود داشته باشد.

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

برای مثال اگر زن بدون فرزندی توسط شوهرش به قتل برسد، مرد به‌هیچ‌وجه از او ارث نمی‌برد، زیرا بر طبق ماده ۸۸۰ قانون مدنی، قتل یکی از موانع ارث است.

اگر زنی فوت کرده و فرزندی نداشته باشد و تنها وارث او شوهرش باشد، مرد  در تقسیم ارث زن، تمام ارث را می‌برد. ماده ۹۴۹ قانون مدنی دراین‌خصوص بیان می‌کند: «در صورت نبودن هیچ وارث دیگر به‌غیراز زوج، شوهر تمام ترکه زن متوفی خود را می‌برد.»

نکته قابل‌توجه این است که مرد در صورتی تمام ارث را خواهد برد که زن هیچ‌گونه فرزندی نداشته باشد و در این میان، تفاوتی میان فرزند مشترک یا فرزند همسر سابق زن وجود ندارد.

لازم است بدانید این موضوع برعکسش صادق نیست به بیان دیگر اگر مردی فوت کند و فرزندی نداشته باشد، تمام ارثش به همسرش نرسیده و اگر وارث دیگری نداشته باشد زن یک چهارم اموال را برده و بقیه آن به دولت می‌رسد.

تعداد کلمات مطلب: 629

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا دریافت مهریه از ارث پدرشوهر ممکن است؟

یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که آیا دریافت مهریه از ارث پدرشوهر…