9 راه برای افزایش هورمون شادی

0
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
وقتی بتوانیم هورمون شادی یا سروتونین خون را به روش های سالم و طبیعی بالا نگه داریم، مسیر رسیدن به اهدافمان هموارتر می شود زیرا شادی موجی از انگیزه و انرژی را می آورد که به طرز معجزه آسایی همه چیز را به جلو می برد.
افزایش هورمون شادی

با افزایش هورمون شادی در بدن احساس بسیار شگفت انگیزی  در ما ایجاد می شود که می تواند هزاران دلیل جالب و متفاوت داشته باشد. این احساس منحصر به فرد می تواند سرشار از رضایت، شادی، نشاط، اشتیاق و هیجان باشد که با هورمون های سروتونین، اندورفین، دوپامین و … تجلی می یابند. در نهایت، همه تصمیمات ما برای زندگی، اهداف و رویاهای ما ریشه در احساس شادی دارد که ما را برای آن موقعیت مشتاق می کند. چه خوب است که بتوانیم خودمان کنترل هورمون های شادی مان را در دست بگیریم تا در آینده ای دور برای شاد بودن نیاز به شرایط خاصی نداشته باشیم. در ادامه با دلتامگ همراه باشید تا با مواردی که می تواند باعث افزایش هورمون شادی شود، آشنا شوید.

افزایش هورمون شادی

سروتونین یا هورمون شادی یک انتقال دهنده عصبی است که در مغز ایجاد می‌شود.  وقتی سطح سروتونین یا هورمون شادی در بدن ایده آل باشد، فرد احساس شادی، تمرکز و آرامش خواهد داشت. برای افزایش هورمون شادی، موارد زیر را انجام دهید:

افزایش هورمون شادی با انجام فعالیت های بدنی

یکی از مواردی که باعث ترشح هورمون های شادی می شود، ورزش است که می تواند طبق سلیقه راه رفتن، طناب زدن، یوگا یا حتی رقصیدن باشد. همیشه به یاد داشته باشید که عدم تحرک عامل اصلی افسردگی است.

افزایش هورمون شادی

با ابراز علاقه به دیگران، هورمون شادی را تحریک کنید

به اشتراک گذاشتن محبت با فرد دیگری و در آغوش گرفتن افراد اطرافتان باعث افزایش ترشح هورمون اکسی توسین می شود. سعی کنید با گذراندن لحظات خوش در کنار خانواده و عزیزانتان میزان ترشح اکسی توسین را افزایش دهید.

با لذت بردن از نور خورشید، هورمون شادی را تحریک کنید

نور خورشید فواید زیادی برای انسان دارد و سطح ویتامین D را افزایش می دهد. همچنین قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث فعال شدن هورمون ملاتونین و تنظیم خواب و تولید سروتونین می شود.

افزایش هورمون شادی

افزایش هورمون شادی با مصرف غذا

غذاهای تند، آجیل، شکلات ها ترشح هورمون شادی را افزایش می دهند. کربوهیدرات ها سطح سروتونین را نیز افزایش می دهند. وقتی سروتونین کاهش می یابد و بدن به آن نیاز دارد، ما تمایل به مصرف غذاهای شیرین و نشاسته ای داریم. بهترین راه برای افزایش هورمون شادی این است که کربوهیدرات هایی را انتخاب کنید که حاوی مواد سالم همراه با فیبر بالا مانند نان چاودار هستند.

مطلب پیشنهادی:  بالاخره راز طول عمر زنان کشف شد!

با لذت بردن از بوها، هورمون شادی را تحریک کنید

بوها تأثیر مهمی بر احساسات دارند. بوی وانیل، نارگیل، اسطوخودوس و گلاب حس خوبی به انسان می دهد، پس رایحه مورد علاقه خود را انتخاب کنید یا آن را به شکل اسانس یا شمع های معطر روشن کنید و در اطراف خانه قرار دهید.

افزایش هورمون شادی

افزایش هورمون شادی با گریه!

خنده نه تنها ترشح هورمون های شادی را افزایش می دهد، بلکه گریه نیز به این روند کمک می کند، بنابراین هر زمان که نیاز به جیغ زدن یا گریه کردن داشتید، این کار را انجام دهید زیرا هورمون های اندورفین ترشح می شود. خنده یک راه مستقیم برای تحریک هورمون شادی است. مغز تفاوت بین واقعیت و تخیل را نمی داند، پس حتی زمانی که دلیلی ندارید، بخندید زیرا هورمون شادی را ترشح می کند.

افزایش هورمون شادی با ماساژ

انواع ماساژ برای افزایش هورمون شادی موثر هستند، ماساژ پا سطح استرس ناشی از هورمون کورتیزول را کاهش می دهد و هورمون سروتونین و دوپامین جایگزین آن می شود.

افزایش هورمون شادی

فعال شدن هورمون شادی با گوش دادن به موسیقی

قدرت موسیقی واقعا عالی است، می تواند شما را به اعماق شادی یا ناامیدی ببرد. گوش دادن به موسیقی مورد علاقه فرد، به خصوص اگر همراه با نشان دادن حس خوبی باشد که از شنیدن ملودی آن به وجود می آید، مقدار قابل توجهی دوپامین را در پی خواهد داشت.

 

تمرین شکرگزاری برای افزایش هورمون های شادی

شکر نعمت و زندگی که خداوند در اختیار انسان قرار داده، انرژی مثبتی را در انسان ایجاد می کند و هورمون شادی را تحریک می کند.

سخن پایانی

کمبود هورمون شادی یا سروتونین با اختلالات خلقی ازجمله افسردگی، پنیک و حمله‌های وحشت و همچنین کاهش میل جنسی، بی‌اشتهایی،  اختلال خواب و عدم تعادل دمایی بدن (گرگرفتگی یا تعریق بیش‌ازحد) مرتبط است پس همیشه سعی کنید با توجه به موارد بالا این هورمون را در بدن افزایش دهید تا بتوانید حس خوب را تجربه کنید و از زندگی لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

کفش کالج مردانه را با چه لباس‌هایی ست کنیم؟

کفش کالج مردانه از جمله کفش‌های راحت و شیک است که همه آقایان باید یکی از آن داشته باشند. ک…