مهریه زن خیانتکار چقدر است؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
طبق قانون به محض عقد نکاح زن مالک مهریه شده و مرد موظف به پرداخت آن است. حالا سوالی که مطرح می‌شود آن است که آیا به زن خیانتکار نیز مهریه تعلق می‌گیرد؟
مهریه زن خیانتکار

پرداخت مهریه زن خیانتکار از جمله مواردی است که پیرامون آن چالش‌های بسیاری مطرح است. زیرا به عقیده بسیاری از افراد به زن خیانتکار نباید مهریه تعلق بگیرد حالا ما در این مطلب از دلتامگ بررسی می‌کنیم که آیا به این زن مهریه می‌دهند؟

مهریه زن

طبق قانون مدنی، زمانی‌که عقدی بین دو نفر جاری می‌شود، زن مالک مهریه شده و می‌تواند هر نوع تصرفی که می‌خواهد روی آن انجام دهد. در واقع وقتی عقد نکاح به‌طور صحیح انجام شود، زن مالک مهریه می‌شود.

حالا اگر مهریه زن خانه یا زمین باشد، زوجه هر موقع که مهریه خودش را بخواهد می‌تواند مطالبه کند. حتی این مهریه را می‌تواند به همسرش ببخشد.

به همین دلیل، مهریه حق زن است و زن می‌تواند هر نوع تصرفی که می‌خواهد را در مهریه داشته باشد اما نکته مهم که سوال بسیاری از افراد است این موضوع بوده که وقتی زنی به همسر خود خیانت کند هم مهریه به وی تعلق می‌گیرد؟

مهریه زن خیانتکار

زمانی که عقد نکاح بین زن و مردی بر قرار شود، زن مالک مهریه است و حق مهریه به وی تعلق می‌گیرد. بنابراین حتی اگر زن خیانت کرده باشد یا رابطه نامشروع داشته باشد، مرد نمی‌تواند مهریه زن را پرداخت نکند. در این شرایط مرد می‌تواند از همسر خود شکایت کیفری کند؛ اما در این شرایط نیز باید مهریه همسری که خیانت کرده است را پرداخت کند.

بنابراین طبق قانون ایران مهریه حق زن است و خیانت و روابط نامشروع وی باعث از بین رفتن این حق نمی‌شود.

البته اگر مرد متوجه خیانت زن شود و بخواهد از زن شکایت کند، زوجین می‌توانند با طلاق توافقی شرط کنند که اگر مرد از همسرش شکایت نکند، زن نیز مهریه خودش را می‌بخشد.

از جمله مواردی که باید بدانید آن است که اگر زن و مرد قبل از داشتن رابطه جنسی از یک‌دیگر جدا شوند، مرد باید نصف مهریه را به زن پرداخت کند. حالا اگر به دلیل خیانت زن زوجین از هم جدا شوند در حالی که با هم رابطه جنسی نداشتن، مرد می‌تواند نصف مهریه را به زن بدهد.

مطلب پیشنهادی:  چرا ارث مردان دو برابر زنان است؟

در نظر داشته باشید که به دلیل نداشتن ارتباط جنسی حق مهریه زن در این رابطه نصف می‌شود و هیچ دلیل دیگری حتی خیانتکار بودن زن، تاثیری در کم کردن میزان مهریه تعیین شده ندارد.

مهریه زن خیانتکار چقدر است؟

گاهی این سوال پرسیده می‌شود که اگر مهریه زن خیانتکار ۱۳۶۰ سکه است، آیا تمام مهریه به وی تعلق می‌گیرد؟ در این رابطه باید بگوییم به محض وقوع عقد نکاح زن مالک مهریه می‌شود و مرد باید تمام آن را پرداخت کند مگر اینکه با هم رابطه جنسی نداشته باشند. بنابراین خیانت زن هیچ تأثیری در تعداد مهریه نداشته و آن را کاهش نمی‌دهد.

مهریه زن خیانتکار چقدر است؟

راه‌های پرداخت نکردن مهریه به دلیل خیانت زن

با توجه به اینکه بعد از وقوع ازدواج، زن و مرد مکلف هستند به همدیگر متعهد باشند، بنابراین ایجاد هرگونه رابطه با جنس مخالف خارج از ازدواج به طرف مقابل این حق را می‌دهد که از او شکایت کند.

بنابراین در صورتی که زن خیانت کرده و با مردی غیر از همسر خود ارتباط برقرار کند، مرد حق دارد شکایت کیفری علیه همسر خود و همچنین علیه مردی که همسرش با وی رابطه برقرار کرده است، مطرح کند.

حال اگر مرد بتواند رابطه نامشروع همسر خود را در دادگاه اثبات کند، می‌تواند از آن به عنوان یک اهرم برای توافق در خصوص مهریه یا بخشش مهریه استفاده کند.

راه‌های پرداخت نکردن مهریه به دلیل خیانت زن

سخن آخر

در نهایت طبق آنچه بیان شد در هر صورت مهریه به زن تعلق می‌گیرد و مرد نمی‌تواند به بهانه‌های مختلف از پرداخت مهریه خودداری کند. بنابراین صرف خیانت باعث نمی‌شود که مهریه از بین برود ولی به صورت غیر مستقیم در صورت اثبات در مراجع قضایی مرد می‌تواند به عنوان عاملی جهت مذاکره و توافق و در نهایت بخشش مهریه استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…