چرا امضا شاهد در قولنامه ضروری است؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
حضور شاهد هنگام تنظیم قرارداد و بستن معامله، برای پیشگیری از بروز مشکلات و اختلافات الزامی است.
اهمیت امضا شاهد در قولنامه

آگاهی از نکات حقوقی و قانونی در خرید و اجاره ملک برای هر فردی، چه خریدار چه مستاجر، الزامی است. این آگاهی باعث می‌شود تا در صورت ایجاد مشکل یا بروز اختلاف بین طرفین معامله، سریعا آن را بدون دردسر حل کرد. از مواردی که آگاهی از آن واجب است، آشنایی با لزوم امضا شاهد در قولنامه است. با دلتامگ همراه باشید تا با نکات مربوط به امضا شاهد در قولنامه بیشتر آشنا شوید.

نقش شاهد در قولنامه

شاهد فردی است که امر یا چیزی را مشاهده می‌کند. با توجه به این تعریف، در معاملات ملک شاهد فردی خارج از جریان معامله است که در زمان تنظیم قرارداد باید حضور داشته باشد. به‌علاوه این فرد باید به موضوع قرارداد کاملا آگاه باشد.

امضا شاهد در قولنامه

حضور شاهد در قرارداد هیچ ضرر یا مشکلی برای طرفین معماله ندارد. اهمیت حضور و امضا شاهد در قولنامه این است که در صورت بروز اختلاف می‌تواند در دادگاه حاضر شده و شهادت دهد.

شرایط شاهد در معاملات ملکی

شرایط شاهد در معاملات عبارتند از:

  • بالغ بودن: شاهد باید به سن بلوغ رسیده و از نظر عقلی سالم باشد.
  • ایمان شاهد: فردی که شهادت می‌دهد باید هم‌ دین طرفین معامله باشد. در صورتی که هم دین نباشد، شهادت وی مورد قبول نیست.
  • عدالت: نداشتن فسق یا فساد و مواردی از این قبیل از دیگر شرایط فرد شهادت‌دهنده است. موقعیت اجتماعی فرد برای تشخیص این موضوع نیز  کمک‌کننده است.
مطلب پیشنهادی:  ازدواج زن در این شرایط ممنوع است

شاهد در دادگاه

امضای شاهد در مبایعه‌ نامه چه اهمیتی دارد؟

در صورتی که بین طرفین معامله اختلافی بوجود آید، اگر بخواهند برای حل این اختلاف به دادگاه مراجعه کنند، فرایند به‌شدت زمان‌بری است و برای طرفین اذیت‌کننده خواهد بود. اما در صورتی که هریک از طرفین شاهدی داشته باشند، با شهادت او  مشکل راحت‌تر و سریع‌تر حل می‌شود. پس هنگام تنظیم معامله به هیچ وجه از حضور شاهد غافل نشوید.

اهمیت امضا شاهد زن در قولنامه

هنگام خرید و فروش ملک اگر دعوا و اختلافی صورت گیرد، چون اصل دعوا مالی می‌باشد با شهادت دو زن و یک مرد صحت ماجرا قابل اثبات است.

نتیجه‌گیری

این نکته را فراموش نکنید که امضای شاهد در مبایعه نامه به هیچ وجه شرط صحت قرارداد محسوب نمی‌شود و این امضای طرفین معامله است که به قرارداد ملکی صحت و اعتبار می‌بخشد. امضا به عنوان شاهد فقط کمک‌کننده و حلال سریع‌تر مشکلات و اختلافات است.

پیشنهاد مطالعه: قولنامه و نکات مربوط به آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

رفع توقیف کردن اموال مرد برای مهریه چگونه است؟

زنان معمولا برای بدست آوردن مهریه خود دست به هر کاری می‌زنند یکی از این کارها توقیف کردن ا…