ازدواج زن در این شرایط ممنوع است

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از مهم‌ترین مسائل در زندگی، ازدواج است. زن و مرد برای ازدواج باید یک‌سری شرایط را رعایت کنند در غیر این صورت عقد نکاح آن‌ها باطل خواهد بود.
ازدواج در دوران عده

ازدواج در دوران عده از جمله موضوعاتی است که نکات سیار زیادی پیرامون آن وجود داشته و افراد باید از آن اطلاع داشته باشند. همراه دلتامگ باشید تا شما را با نکات حقوقی این موضوع آشنا کنیم.

ازدواج در دوران عده

قانون‌گذار مدتی که زنان بعد از طلاق و فوت همسرشان امکان ازدواج ندارند را عده نام‌گذاری کرده است؛ زنان تا زمانی که عده طلاق یا عده فوت یا عده فسخ نکاح تمام نشده است، امکان این که بتوانند با مردی ازدواج کنند، نخواهند داشت. بنابراین ازدواج در دوران عده ممنوع است.

ممنوعیت ازدواج در دوران عده برای زن باعث شده است که اگر خانمی در این زمان اقدام به انعقاد عقد نکاح کند، تبعات مختلفی برای او داشته و چنین عقدی باطل است.

مدت عده در وقایع مختلف مانند فوت و طلاق متفاوت بوده و بر اساس این که جدایی بین زن و شوهر به چه طریق صورت‌گرفته است، مدت زمانی که زن باید از ازدواج خودداری کند، شرایط خاص خود را خواهد داشت. بنابراین ازدواج در دوران عده در قانون ممنوع اعلام شده است و افراد باید از آن خودداری کنند.

علی‌رغم این که ممنوعیت برای ازدواج در عده در نظر گرفته شده است؛ اما باز هم شاهد این هستیم که زن و مرد بدون توجه به این موضوع آن هم در موعدی که هنوز عده به پایان نرسیده، برای عقد نکاح اقدام می‌کنند.

درهرصورت باید گفت که اگر عقد نکاح در زمان عده صورت گیرد، می‌تواند باعث شود که عقد نکاح ثبت شده، باطل بوده و نتوان آثار حقوقی را برای این نوع عقد در نظر گرفت. علاوه بر این که این موضوع سبب حرمت ابدی بین زوجین و مشمول مجازات قانونی قرار می‌گیرند.

انواع عده زن

انواع عده زن

باتوجه‌به این که منحل‌شدن عقد ازدواج از طریق سه عامل طلاق، فسخ نکاح و فوت انجام می‌شود، عده نیز بر همین اساس دارای انواع مختلفی است.

مطلب پیشنهادی:  تهدید برای بخشیدن مهریه چه مجازاتی دارد؟

درصورتی‌که بین زن و شوهر طلاق صورت گرفت، صرف‌نظر این که درخواست طلاق از جانب چه شخصی باشد، زن موظف به نگه‌داشتن عده است.

  • عده طلاق طبق قانون به مدت سه طهر (زن 3 بار عادت ماهانه شود) است. در طلاقی که از نوع رجعی باشد، زن وظیفه دارد که به مدت سه طهر، عده نگه دارد اما در طلاق بائن معمولا زن نیازی به نگه‌داشتن عده نداشته و آن هم در شرایطی خاص، موضوع عده در این نوع طلاق مطرح می‌شود.
  • نکته مهمی که باید بدانید آن است، طلاقی که قبل از رابطه زناشویی و نزدیکی بوده که به سبب آن زن باکره است و طلاق زن یائسه، عده ندارند. مدت سه طهر برای عده طلاق، عموما سه ماه بوده اما این وضعیت بستگی به شرایط زن داشته و ممکن است که عده سه طهر از سه ماه نیز بیشتر شود. در واقع عده طلاق سه طهر بوده که برای خانم‌هایی که عادت ماهیانه نمی‌شوند، سه ماه در نظر می‌گیریم.

عده زن

  • عده زن در عقد موقت که در آن بذل مدت یا انقضای مدت نکاح صورت می‌گیرد، عده به میزان دو طهر بیان شده است. عده بذل مدت در عقد نکاح موقت برای زنانی که عادت ماهیانه نمی‌شوند، ۴۵ روز تعیین شده. عده طلاق در وضعیت بارداری زن، تا پایان وضع‌حمل زن است.
  • عده فسخ نکاح مانند عده طلاق رجعی، سه طهر است که برای زنان که به دلیل شرایط سنی آنها، عادت ماهیانه نمی‌شوند، سه ماه به‌عنوان عده در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است که عده وفات همسر صرف‌نظر این که نوع عقد، دائم یا موقت بوده است، چهار ماه و ده روز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

قوانین جدید گواهینامه خیلی مهم هستند

افرادی که اقدام به دریافت گواهینامه رانندگی کرده‌اند یا می‌خواهند آن را دریافت کنند، باید …