قولنامه و نکات مربوط به آن

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بسیاری از افراد با مفهوم قولنامه و نکات مربوط به تنظیم آن آشنا نبوده و این عدم آشنایی مشکلاتی را برای آن‌ها به بار می‌آورد.
قولنامه چیست؟

از مسائل حقوقی مهم هنگام معامله ملک میان فروشنده و خریدار، تنظیم قولنامه یا سند موقت ملک است. بسیاری از افراد، پس از پسندیدن خانه‌ موردنظر، موافقت خود را به مشاور املاک مربوطه اعلام کرده و به سراغ نوشتن آن می‌روند. با این حال بسیاری از افراد از این سند موقت ملکی و نکات مربوط به تنظیم آن اطلاعات کافی نداشته و دچار مشکلاتی می‌شوند.

با مجله ملکی دلتا همراه باشید تا با تعریف سند موقت ملکی و نکات مربوط به تنظیم آن آشنا شوید.

قولنامه چیست؟

قولنامه، سندی عادی و قراردادی اولیه بین فروشنده و خریدار یا مالک و مستاجر است که مانند قراردادهای مرسوم دیگر جزئیات و شرایط مربوط به خود را دارد. در واقع نوعی قول‌ و قرار میان طرفین بوده و با مبایعه‌نامه فرق دارد. چرا که شاید در لحظه توافق همه شرایط لازم برای عقد قرارداد نهایی آماده نباشد و طرفین تا بستن قرارداد نهایی، یک قولنامه بین خودشان امضا کنند. توجه داشته باشید که سندی عادی بوده و هیچگاه جای سند رسمی را نمی‌گیرد.

تنظیم قولنامه

هدف از تنظیم قولنامه

یکی از اهداف تنظیم این سند ملکی، اطمینان دو طرف قرارداد از جهت تعهد طرف مقابلشان برای بستن عقد بیع و انتقال مال است. زیرا افراد با هدف فراهم کردن مقدماتی برای بستن قرارداد خرید و فروش مانند پرداخت عوارض و مالیات، دریافت مجوز از شهرداری و …این سند را تنظیم می‌کنند.

اصلی‌ترین تفاوت قولنامه با مبایعه‌نامه

مهم‌ترین تفاوت قولنامه و مبایعه‌نامه در پرداخت است. هنگام عقد مبایعه‌نامه باید حتما وجهی به فروشنده پرداخت شود و خریدار سند پرداخت آن را بگیرد ولی هنگام تنظیم قولنامه معمولا در همان ابتدا وجهی پرداخت نمی‌شود.

اعتبار قولنامه چقدر است؟

این سند مانند هر قرارداد دیگری در دادگاه اعتبار دارد اما نه به اندازه سند رسمی. این نکته را نیز فراموش نکنید که قولنامه شما حتما در یک آژانس املاک معتبر تنظیم شود. به‌عبارتی اگر آژانس املاک از اتحادیه مشاورین املاک، مجوز رسمی فعالیت نداشته باشد، سند نوشته شده هیچ ارزش قانونی ندارد.

مطلب پیشنهادی:  در این شرایط مستاجران می‌توانند اجاره خود را پرداخت نکنند

ارائه

4 نکته‌ طلایی در تنظیم قولنامه

1. اگر ملک مورد معامله تحت مالکیت چند نفر باشد، در این صورت تمامی آن‌ها باید پای معامله حضور داشته یا یک نفر به وکالت از همه‌ آن‌ها در معامله مربوطه حضور یابد. به‌علاوه این وکالت باید به‌صورت محضری در دفترخانه‌ اسناد رسمی ثبت شده باشد و اصل گواهی آن نیز ارائه گردد.

2. نحوه‌ پرداخت‌ها و واگذاری‌ها باید به صورت دقیق ذکر شود؛ به‌عنوان مثال اگر خریدار قرار است چک ارائه کند، باید مشخصات چک به صورت دقیق در سند مربوطه نوشته شود.

3. مهر و امضای بنگاه و امضای طرفین قرارداد باید در پایان قولنامه وجود داشته باشد. به‌علاوه هرکدام از آن‌ها باید دو شاهد به همراه داشته باشند و شاهدان نیز محل مربوطه را امضا کنند.

4. این سند در سه نسخه نوشته می‌شود که یک نسخه نزد خریدار، یک نسخه نزد فروشنده و نسخه‌ سوم نیز نزد مشاور املاک محفوظ می‌ماند. هرگونه مغایرت در اطلاعات ثبت شده در سه نسخه‌، باطل شدن معامله را به همراه خواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه: مطلب «از معامله قولنامه‌ای بیشتر بدانیم» را در مجله ملکی دلتا بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

آیا با گرفتن اسکرین شات مجازات می‌شوید؟

همان‌طور که می‌دانید جرایمی که در دنیای تکنولوژی انجام می‌شود اغلب با موبایل و کامپیوتر و …