چرا در زمستان روزها کوتاه است؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
همه ما اطلاعاتی در ارتباط با چرخش زمین به دور خود و خورشید داریم اما چه عاملی باعث طولانی شدن شب‌ها در فصل زمستان و به‌وجود آمدن روزهای کوتاه در زمستان می‌شود؟

حتما برای شما جالب است بدانید که چرا در زمستان روزها کوتاه است و خیلی زود شب می‌شود. با مطالعه این مطلب از مجله دلتا اطلاعات مفیدی را در ارتباط با این موضوع دریافت خواهید کرد. با ما همراه باشید.

چرا در زمستان روزها کوتاه است؟

جالب است که بدانید زمین با یک محور کج دور خود و به دور خورشید در حال چرخش است و این محور بر میزان دریافت زمین از نور خورشید و همچنین به‌وجود آمدن فصول موثر است.
در علم ستاره‌شناسی به لحظه‌ای که خورشید از دید ناظر زمینی در بیش‌ترین فاصله زاویه‌ای با صفحه استوا در آن سوی نیم‌‌کره ناظر قرار دارد انقلاب زمستانی رخ می‌دهد. در واقع انقلاب زمستانی کوتاه‌ترین روز سال در نیم‌کره شمالی است (اول دی ماه).
 چرا روزها در زمستان کوتاه تر است

انقلاب زمستانی

با وقوع انقلاب زمستانی، ما کوتاه‌ترین روزهای سال را تجربه می‌کنیم و برعکس با وقوع انقلاب تابستانی ما بلندترین روزهای سال را داریم. که دلیل آن تغییر زاویه محور دوران زمین به دور خود نسبت به سطح مدار گردش زمین به دور خورشید است.

یک انحراف در محور گردش زمین

یک انحراف ۲۳٫۵ درجه‌ای در محور گردش زمین (Earth Axis) وجود دارد. این انحراف، دلیل اصلی ایجاد فصل‌ها و کم و زیاد شدن طول شب و روز است. وقتی زمین دور خورشید می‌چرخد، به دلیل انحراف ۲۳٫۵ درجه‌ای و ثابت بودن جهت انحراف، زاویه‌ تابش خورشید به دو نیم‌کره تغییر می‌کند. به طوری که در شش ماه اول سال، نیم‌کره‌ شمالی نسبت به نیم‌کره‌ جنوبی، نور بیشتری از خورشید دریافت می‌کند. در شش ماه دوم سال، نیم‌کره‌ جنوبی بیشتر از نور خورشید بهره‌مند می‌شود.
می‌توان گفت دلیل روزهای کوتاه در فصل زمستان دور شدن محور نیم‌‌کره شمالی از خورشید است.  در نهایت در طول یک روز نیم‌کره شمالی زمین نور کمتری را دریافت می‌کند به همین دلیل طول روز در فصل زمستان کوتاه‌تر از فصول دیگر است.
میانگین لحظه انقلاب زمستانی (فرا رسیدن فصل زمستان) در نیم‌کره شمالی روز ۱ ام دی ماه ساعت ۰۶:۰۶ (۲۲ دسامبر) است. در این لحظه خورشید بر نقطه راس‌الجدی کره سماوی یا فراز مدار راس‌الجدی کره زمین قرار می‌گیرد.
 چرا روزها در زمستان کوتاه تر است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

چگونه قند خون نرمال داشته باشیم؟

قند خون نرمال هر انسان بالغی که دچار بیماری، افت فشار و یا قند نباید، بر اساس پژوهش‌های به…