عواقب اجرا گذاشتن مهریه را بدانید

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از آثار مهم عقد نکاح برای زن و مرد مهریه است. به محض این عقد زن مالک مهریه شده و مرد موظف به پرداخت آن است در غیر این صورت باید منتظر عواقب عدم پرداخت مهریه باشد.
عواقب اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت

عواقب اجرا گذاشتن مهریه از جمله موضوعات بسیار مهم است که افراد پیرامون آن خیلی سوال می‌کنند. این موضوع در قانون بیان شده و دارای نکات بسیار مهمی است که افراد باید از آن اطلاع داشته باشند. همراه دلتامگ باشید.

عواقب اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت

طبق قانون در گذشته نحوه اجراگذاشتن مهریه به این صورت بود که زن باید با مراجعه به دادگاه خانواده، دادخواستی تحت عنوان دادخواست مطالبه مهریه، تنظیم کرده و بعد از تقدیم این دادخواست به دادگاه، از طریق تامین خواسته، توقیف اموال شوهر را درخواست می‌کرد.

در این حالت به دلیل اینکه دادگاه در بیشتر موارد، ابتدا اموال مرد را توقیف می‌کرد و سپس، قرارتامین خواسته را به شوهر ابلاغ می‌نمود، زن معمولا موفق به توقیف اموال شوهر می‌شد.

اما این روند در سال 1399 طبق بخشنامه «چگونگی رسیدگی به دادخواست‌‌های مطالبه مهریه در محاکم»، دستخوش تغییر و تحولاتی شد که عواقب اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت را، تحت تاثیر قرار داد.

بر اساس تصویب بخشنامه ذکر شده، زنانی که قصد به اجرا گذاشتن مهریه خود را دارند، باید ابتدا به اداره ثبت اسناد و املاک، مراجعه کرده و درخواست خود مبنی بر اجرا گذاشتن مهریه را ثبت کنند.

عواقب اجرا گذاشتن مهریه

بعد از انجام این مرحله، زن باید به دفترخانه‌ای که محل وقوع عقد نکاح وی بوده، مراجعه کرده و نامه تاییدیه‌ای از آن جا دریافت کند. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید آن است که دفترخانه، علاوه بر تحویل تاییدیه به زن، نسخه‌ای از آن را برای مرد  نیز می‌فرستد و به این وسیله، او را از اجرا گذاشتن مهریه توسط زن، مطلع می‌کند.

زن بعد از دریافت نامه از دفترخانه، مجددا باید به اداره ثبت مراجعه کرده که در این مرحله نیز اداره ثبت، اجرائیه‌ای برای شوهر ارسال کرده و او را از درخواست زن، برای توقیف اموال او مطلع کرده و مهلتی را برای اجرای موضوع اجرائیه به وی می‌دهد. در نهایت، زمانی که جواب ابلاغیه مشخص شود، زن می‌تواند اقدام به شروع مراحل اجرایی، کند.

لازم به ذکر است که در اجرا گذاشتن مهریه از طریق اداره ثبت، زن ملزم به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیست  و تنها در صورتی که زن، موفق شود مالی را از شوهر توقیف کند، اداره ثبت مبلغی معادل نیم عشر از ارزش کل مال را تحت عنوان حق ثبت دریافت می‌کند.

مطلب پیشنهادی:  چند نکته حقوقی مهم برای آپارتمان نشین‌ها

عواقب اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه خانواده

بعد از اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت، اگر زن نتواند مهریه خود را از اموال مرد دریافت کند، باید با دریافت نامه‌ای مبنی بر عدم توقیف اموال مرد که از طرف اداره ثبت صادر می‌شود، به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و دادخواست مهریه خود را برای ارجاع به دادگاه خانواده، ثبت کند.

از عواقب اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه خانواده، می‌توان به هزینه‌های بالای دادرسی در دادگاه اشاره کرد. اگر زن بخواهد از طریق دادگاه، مهریه خود را به اجرا بگذارد، باید تا سه و نیم درصد از مبلغ خواسته (مهریه) را برای رسیدگی در مرحله بدوی، به عنوان هزینه دادرسی، پرداخت کند اما باید توجه داشت که در صورت عدم تمکن مالی، زن می‌تواند ادعای اعسار از پرداخت هزینه دادرسی مهریه کرده و در صورت اثبات اعسار وی، از مزایای این حکم بهره بگیرد.

یکی دیگر از مواردی که می توان به عنوان عواقب اجرا گذاشتن مهریه در دادگاه، به آن اشاره کرد، طولانی و زمان بر بودن پروسه رسیدگی به دادخواست مهریه در دادگاه است.

عواقب اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه خانواده

اگر در شرایطی، زن بتواند اموالی از مرد را پیدا کند (به دلیل روند دادرسی که بر اجرا گذاشتن مهریه حاکم است، احتمال وقوع این شرایط، بسیار پایین است)، می‌تواند از طریق تامین خواسته، توقیف اموال مرد را خواستار شود و بعد از اجرای رای قطعی، اقدام به فروش اموال مرد و دریافت مهریه خود نماید.

ممنوع الخروج کردن مرد نیز از دیگر عواقب اجرا گذاشتن مهریه توسط زن است که هم از طریق دادگاه و هم از طریق اداره ثبت، می‌تواند محقق شود.

شاید بتوان گفت، صدور حکم جلب مرد از شدیدترین عواقب اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه است. با این توضیح که در صورت خودداری از اجرای رای و عدم ارائه دادخواست اعسار توسط مرد، زن می‌تواند درخواست صدور حکم جلب او را به دادگاه ارائه داده و اقدام به جلب وی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

در این شرایط تمام ارث زن به همسرش می‌رسد

تقسیم ارث زن از جمله موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران به آن اشاره شده است. قانون سهم زن…