رفتار خشونت آمیز والدین چه تاثیری در تربیت فرزندان دارد؟

1
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
رفتار خشونت آمیز والدین در کوتاه مدت و بلند مدت، آثار مخربی را بر روی روحیه و عملکرد کودکان می‌گذارد که در این مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم.
رفتار خشونت آمیز والدین

کودکان بیش از حد تصور، تحت تاثیر محیط هستند و از رفتار والدین الگو می‌گیرند. رفتار خشونت آمیز والدین آثار بسیار مخربی در تربیت فرزندان دارد و می‌تواند آینده آن‌ها را مخدوش کند. در این مطلب از دلتامگ با آثار مخرب خشونت والدین در تربیت فرزندان آشنا می‌شوید. همچنین راهکارهایی برای کنترل پرخاش و عصبانیت برای والدین ارائه شده است.

آثار مخرب رفتار خشونت آمیز والدین چیست؟

مطالعات جامعه‌شناسی نشان داده است که پرخاشگری چه کلامی باشد و چه عملی، می‌تواند آثار بسیار مخربی روی روحیه فرزندان داشته باشد. کودکانی که در جو متشنج خانواده رشد می‌کنند، بیشتر در معرض آسیب‌های روانی قرار می‌گیرند. تنبیه بدنی یا داد زدن سر کودکان، باعث ترس و استرس شدید کودک می‌شود و آثار آن ممکن است تا بزرگسالی همراه کودک باشد. در ادامه با آثار کوتاه مدت و بلند مدت پرخاشگری والدین آشنا می‌شوید.

آثار مخرب رفتار خشونت آمیز والدین

آثار کوتاه مدت خشونت والدین

وقتی والدین برای انجام یک کار اشتباه، با کودک رفتار خشونت آمیز داشته باشند، کودک دچار استرس و اضطراب می‌شود. این موضوع می‌تواند در کوتاه مدت، مشکلات زیر را در کودک ایجاد کند:

  • پرخاشگری کودک
  • اضطراب شدید
  • گوشه‌گیری و انزوا
  • مشکلات رفتاری
  • فاصله گرفتن تدریجی از والدین و عدم احساس تعلق به خانواده

مطالعاتی که روی کودکان در سنین ۸ تا ۱۲ سالگی انجام شده است، نتایج حیرت انگیزی را ارائه می‌دهد. طی این مطالعات متوجه می‌شویم که تنبیه بدنی کودکان، تا چه حد می‌تواند باعث افزایش حس ناامیدی و بی‌انگیزگی در آن‌ها شود.

آثار مخرب رفتار خشونت آمیز والدین

آثار بلند مدت خشونت والدین

همان طور که پیش از این گفتیم، آثار رفتار خشونت آمیز والدین می‌تواند تا بزرگسالی همراه کودک باشد. بسیاری از افراد سال‌های سال، تصویر تنبیه‌های بدنی دوران کودکی خود را به صورت واضح در ذهن دارند. در ادامه به بررسی آثار بلند مدت خشونت والدین علیه فرزندان می‌پردازیم.

مختل کردن رشد ذهنی کودک

داد زدن سر کودک و تنبیه بدنی، می‌تواند آثار مخربی روی رشد ذهنی کودک داشته باشد. پزشکان طی یک پژوهش، تصویر MRI مغز افراد را با یکدیگر مقایسه کرده‌اند. طی این مطالعه، شاهد اختلالات رشدی و تغییرات حیرت‌انگیز مغز در افرادی شده‌اند که در کودکی با خشونت والدین مواجه بوده‌اند.

آثار مخرب رفتار خشونت آمیز والدین

افسردگی

یکی از مهم‌ترین عوارض رفتار خشونت آمیز والدین، افسردگی کودکان است که می‌تواند تا بزرگسالی همراه آن‌ها بماند. افسردگی در نوجوانی مشکلات بسیاری را برای فرد و خانواده ایجاد می‌کند. سوء مصرف مواد، رفتارهای جنسی پرخطر و اقدام به خودکشی از جمله عوارض افسردگی در نوجوانان است و مقصران اصلی این اتفاقات والدین عصبی و خشن هستند.

مطلب پیشنهادی:  از نظر مردان فقط این زنان زیبا هستند

مشکل در برقراری روابط

کودکانی که توسط والدین سمی و خشن بزرگ شده‌اند، معمولاً در برقراری ارتباطات خود مشکلات بزرگی دارند. از جمله مشکلاتی که این کودکان در بزرگسالی تجربه می‌کنند، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کمبود عزت نفس
  • قلدری علیه دیگران
  • مشکلات رفتاری
  • خشونت و رفتار عصبی
  • گوشه‌گیری و انزوا
  • اضطراب اجتماعی

آثار مخرب رفتار خشونت آمیز والدین

راه‌های کنترل خشم و عصبانیت برای والدین

کودکانی که در خانواده امن و آرام بزرگ می‌شوند، در بزرگسالی انسان‌های بهتری هستند و بهتر می‌توانند با مشکلات مواجه شوند. در ادامه راهکارهایی برای کنترل خشم والدین و جلوگیری از رفتار خشونت آمیز ارائه شده است.

هنگام عصبانیت، محیط را ترک کنید

اگر فکر می‌کنید که بودن شما در محیط ممکن است باعث بروز رفتار خشن با کودک شود، بهتر است محیط را ترک کنید. برای این کار یک بهانه بیاورید. برای مثال برای دوش گرفتن خود را آماده کنید و یا ساک خرید خود را بردارید و برای قدم زدن به بیرون از منزل بروید. گاهی اوقات فاصله گرفتن از محیط باعث آٰرامش اعصاب می‌شود و عامل عصبانیت را برای شما کمرنگ می‌کند.

هنگام عصبانیت محیط را ترک کنید

محرک‌ها را شناسایی کنید

ببینید چه موضوعاتی باعث می‌شود که از کوره در بروید و رفتار خشونت آمیز با کودک خود داشته باشید. این موضوعات را به نحو صحیح به کودک آموزش دهید. گاهی کودکان متوجه نمی‌شوند که چرا شما عصبانی شده‌اید و کدام کار شما باعث برانگیختن شما شده است.

روش‌های تنبیه مناسب را امتحان کنید

داد زدن و تنبیه بدنی باعث ایجاد احساس خطر در کودک می‌شود. به جای آن سعی کنید عواقب کار اشتباه را به کودک گوشزد کنید. برای مثال می‌توانید موارد زیر را به عنوان تنبیه برای کودک در نظر بگیرید:

  • منع کردن کودک از تماشای برنامه کودک
  • منع کردن کودک از بازی با تلفن همراه یا کامپیوتر
  • منع کردن کودک از گردش بیرون از خانه

اشتباه کودک را به او گوشزد کنید

سخن پایانی

داشتن رفتار خشونت آمیز، باعث دور شدن کودک از والدین می‌شود و عواقب نگران‌کننده‌ای را تا بزرگسالی به همراه دارد. اگر به عنوان والدین فکر می‌کنید که کنترل خشم و عصبانیت برای شما مشکل است، باید به یک روانشناس مجرب مراجعه کنید تا مشکلات شما به صورت ریشه‌ای شناسایی شود.

یک نظر

  1. ناشناس

    14 آذر 1402 در 9:49 ب.ظ

    بسیار.عالی.گفتید.خوشونت.کار.خیلی.خطرناکیست.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

این مدل‌ کراپ‌ و نیم‌تنه زنانه امسال مد هستند

یکی از مدهایی که امسال مشاهده می‌کنید استفاده از مدل‌ کراپ‌ و نیم‌تنه زنانه است. لباس کراپ…