همین امروز از منطقه امن خود خارج شوید

2
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
منطقه امن شما حاصل اعتماد شما به افراد و موقعیت‌هایی است که کمترین اضطراب و خطر را برای شما به همراه خواهند داشت. اما این منطقه امن لزومأ شما را به موفقیت نخواهد رساند.
منطقه امن

منطقه امن به محدوده‌ای می‌گویند که هر فرد در آن احساس امنیت و آرامش می‌کند. این منطقه می‌تواند مرزهایی فیزیکی یا ارتباطاتی دوستانه و خانوادگی را شامل بشود. اگر دیر زمانی است که با تعداد ثابتی از آدم‌ها معاشرت می‌کنید و در محدوده فیزیکی معینی اوقات خود را سپری می‌کنید احتمالأ خارج شدن از منطقه امن فواید بی‌شماری برای شما به همراه خواهد داشت. با ما در دلتامگ همراه باشید.

منطقه امن در روانشناسی به چه معناست

روانشناسان تعاریف متعددی برای منطقه امن ارائه داده‌اند اما نخستین تعریف توسط متفکری به نام جودیت باردویک ابداع شد؛ منطقه امن یک وضعیت روانی است که در آن فرد در شرایطی با سطح اضطراب خنثی باقی می‌ماند و برای اینکه بتواند سطح ثابتی از عملکرد را بدون احساس خطر از خود نشان دهد، مجموعه محدودی از رفتارها را در پیش می‌گیرد.

در منطقه امن، انگیزه زیادی برای برای رسیدن به اهداف جدید وجود ندارد و همه چیز در یک خط ثابت جلو می‌رود.

منطقه امن در روانشناسی

از منطقه امن تا منطقه رشد

برای رشد و توسعه فردی بیشتر اوقات باید ریسک‌پذیر بود. در حالت ثبات خطی ممکن است که عوامل استرس‌زای کمی برای شما اتفاق بیفتند اما عوامل پیشرفت نیز سر راه شما قرار نخواهد گرفت. برای رسیدن به اهداف جدید و پیمودن مسیرهای جدید، لازم است که از منطقه امن خود خارج شوید. منطقه رشد شما در خارج از محدوده امن شما قرار دارد.

مزایای خارج شدن از منطقه امن

خارج شدن از منطقه امن در مراحل اولیه برای شما اضطراب زیادی به همراه خواهد داشت اما مزایای خروج از منطقه امن و ریسک کردن در تجربه عوامل جدید، بسیار بیشتر از مضرات آن خواهد بود.

یکی از این مزایای خارج شدن از نقطه امن، احساس استقلال و اعتماد به نفس است. اگر بپذیریم که در دنیا تنها هستیم و مسئولیت اعمال خود را بر عهده بگیریم، حتمأ متوجه این امر می‌شویم که هیچکس به جز خود ما قادر به تغییر خصوصیات ما نیست. برای به دست آوردن استقلال اولین قدم بیرون زدن از منطقه امن است. با تجربه این استقلال، اعتماد به‌نفسی به دست خواهیم آورد که کمتر مانعی می‌تواند آن را به چالش بکشد.

یکی دیگر از مزایای خارج شدن از منطقه امن خودشکوفایی است. بعد از خارج شدن از منطقه امن و کسب تجربیات جدید، شما با وجوه تازه‌ای از شخصیت خود آشنا خواهید شد و این به معنای شکوفا شدن وجهه‌هایی از شخصیت شماست که پیش از آن مسکوت مانده بوده است. ذهنیت شما پس از این خودشکوفایی ابعاد تازه‌ای به خود خواهد دید.

منطقه امن در روانشناسی

۷ راه برای خارج شدن از منطقه امن

برای خارج شدن از منطقه امن نیازی نیست که بار اضطراب زیادی را به دوش بکشید. می‌توانید از قدم‌های کوچک و کارهای جدید بی‌اهمیت آغاز کنید و برای برداشتن قدم‌های بزرگ آماده شوید.

کارهای روزمره را متفاوت انجام دهید

در زندگی روزمره، فرصت‌های زیادی برای به چالش کشیدن خود وجود دارد. هنگام صرف شام، تلفن همراه خود و تلویزیون را خاموش کنید و اشکال جدیدی از زندگی روزمره را تجربه کنید. لباس‌هایی متفاوت با آنچه قبل می‌پوشیدید، امتحان کنید یا هنگام راه رفتن در محیط پیرامون خود دقت کنید. این تغییرات کوچک مرزهای منطقه امن شما را پیش چشمتان می‌آورد. گامی که برای بیرون زدن از این محدوده ضروری به نظر می‌رسد.

منطقه امن در روانشناسی

مهارت‌های حرفه‌ای خود را تقویت کنید

برای قدم برداشتن به مرزهای فراتر از منطقه امن یادگیری مهارت‌های جدید کمک بسیار بزرگی خواهد بود. فرآیند یادگیری خلاقیت شما را تقویت کرده و اعتماد به‌نفسی بی‌نظیر برای شما به ارمغان می‌آورد. با این مهارت‌ها شما می‌توانید وظایف تازه‌ای را به عهده بگیرید و با چالش‌ها و ظرفیت‌های جدیدی آشنا شوید. مهارت‌هایی مانند سخنرانی در جمع، مذاکره و رهبری یک تیم کوچک درهای جدیدی به روی شما باز خواهند کرد.

یک رژیم غذایی جدید را امتحان کنید

برای بسیاری از ما تجربه رژیم غذایی جدید به معنای امتحان کردن طعم‌های جدید است اما پایبندی به یک رژیم غذایی سالم نیز می‌تواند به اندازه تجربه طعم‌های جدید به شما کمک کند تا از منطقه امن خود فراتر بروید. اگر برای سلامتی خود ارزش قائل شوید و در راستای آن برنامه غذایی جدیدی مثل گیاه‌خواری را امتحان کنید، این تجربه آمادگی شما را برای ورود به سرزمین‌های جدید خلاقیت افزایش خواهد داد.

مطلب پیشنهادی:  سرطان لاله گوش و راه‌های درمان آن در خانه

منطقه امن در روانشناسی

تمرینات روزانه ورزشی را آغاز کنید

ورزش کردن به معنای ورزیده کردن جسم و روح شما برای مواجهه با چالش‌های بزرگ است. اگر در حال حاضر ورزش جزئی از برنامه روزانه شما شده و در منطقه امن شما حرکات ورزشی خاصی جا گرفته است به دنبال ورزش‌های جدید و چالش‌هایی متفاوت برای بدن خود باشید. این قدم بزرگتر ممکن است این باشد که روزی ۳۰۰۰ قدم در پیاده روی رزوانه شما به ۵۰۰۰ قدم یا بیشتر افزایش یابد یا ممکن است تغییر شاخه ورزشی شما از پیاده‌روی به شنا باشد. آنچه اهمیت دارد گام برداشتن در مسیر تعالی و پیشرفت و خروج از منطقه امن است.

خلاق باشید

خلاقیت می‌تواند هر فکر یا کار تازه‌ای را شامل شود. شعر گفتن یا داستان نوشتن یا خلق یک ایده تجاری جدید. خروج از منطقه امن با خطر کردن ممکن خواهد شد و خلاقیت ذهن شما را برای مواجهه با خطرات آماده خواهد کرد. خلاقیت راهی ایده‌آل برای آموزش خود در راستای ذهنیت رشد و رها کردن کمال‌گرایی است که منجر به درجا زدن آدم‌ها خواهد شد.

منطقه امن در روانشناسی

باورهای خود را به چالش بکشید

منطقه امن شما ریشه در باورهای قدیمی شما دارد. برای به چالش کشیدن این منطقه امن باورهای قدیمی خود را دوره کنید. تلاش کنید تا با افرادی که مثل شما نمی‌اندیشند وارد مکالمه شوید. سبک هایی از موسیقی، فیلم و کتاب را تجربه کنید که پیش از این تجربه نکرده‌اید. از مکان‌های تازه‌ای دیدن کنید و سرگرمی‌های جدیدی را که برای شما خالی از لطف به نظر می‌‌امده‌اند امتحان کنید. به چالش کشیدن باورهای قدیمی و تولد باورهای جدید کمک بزرگی برای شما در مسیر رشد و توسعه فردی خواهند بود.

صداقت را تمرین کنید

صداقت مثل یک کاتالیزور رشد شخصی شما را سرعت می‌بخشد. با خود و افراد پیرامون‌تان صادق باشید. صداقت شما را از منطقه امن خارج خواهد کرد. از طریق ارتباط صادقانه، شما درک بهتری از خود و اطرافیانتان خواهید داشت و پیوندهای عمیق‌تری با دیگران ایجاد خواهید کرد. کسانی‌که با خود و اطرافیان خود صادق نیستند همواره سو تفاهمی را زندگی می‌کنند که آن‌ها را در منطقه امن کاذب خود نگه می‌دارد. تمرین صداقت را از همین حالا آغاز کنید.

منطقه امن در روانشناسی

نکاتی برای ثابت ماندن در مسیر

برای ثابت ماندن در مسیر تغییر و پیشرفت، باید یک سری نکات را در نظر داشته باشید که عبارتند از:

  • پذیرفتن قدرت ذهن و ظرفیت حیرت‌انگیز آن برای تغییر
  • تغییر دیدگاه نسبت به استرس و استفاده از استرس مثبت برای پیشرفت
  • اولویت‌بندی نیازها و دستاوردهایی که برای شما اهمیت دارند
  • شروع کردن از قدم‌های کوچک و صبوری برای ایجاد تغییر در زندگی

نتیجه‌گیری

رشد و توسعه فردی مسیری پر پیچ و خم است که به درازای زندگی هر فرد ادامه دارد. بیرون زدن از منطقه امن برای هر کس در زمان و موقعیت منحصر به‌فردی ممکن می‌شود. کافی است به یاد داشته باشیم در خارج از محدوده امن تجربیات تازه و اهداف جدید و غم‌ها و شادی‌های جدیدی به انتظار ما نشسته‌اند. به یاد داشته باشیم که تنها یک بار فرصت زنده بودن را در اختیار خواهیم داشت.



						
						

2 دیدگاه

  1. ناشناس

    13 آذر 1402 در 4:25 ب.ظ

    همه این مطالب طلا نوشته را نخواند باید حفظ کرد

    پاسخ

  2. ناشناس

    10 فروردین 1403 در 3:53 ب.ظ

    مطلب بسیار خوبی بود👍

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

این مدل‌ کراپ‌ و نیم‌تنه زنانه امسال مد هستند

یکی از مدهایی که امسال مشاهده می‌کنید استفاده از مدل‌ کراپ‌ و نیم‌تنه زنانه است. لباس کراپ…