۶ راه کنترل خشم برای نجات رابطه زناشویی + ویدئو

1
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با کنترل خشم می‌توانید رابطه خود را نجات داده و از این احساس در جهت مطرح کردن نیازها و خواسته‌های درونی خود استفاده کنید.

خشم و عصبانیت یک مکانیزم دفاعی سالم است که استفاده نادرست از آن می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد. اما با انجام راهکارهایی می‌توانیم آن را کنترل کنیم. در این مطلب از دلتامگ، ۶ راهکار برای کنترل خشم ارائه شده است که با عمل به آن‌ها می‌توانیم روابط خود را از ویرانی نجات دهیم.

راهکارهای ساده برای کنترل خشم

خشم و عصبانیت می‌تواند به نحوی ویرانگر باشد که خانواده را از هم دور کند، یا دوست عزیزی را برای همیشه از ما بگیرد. برای کنترل خشم، روانشناسان راهکارهای بسیاری را پیشنهاد داده‌اند. شاید خیلی از ما در مواقع عصبانیت نتوانیم به فکر پیاده‌سازی این راهکارها باشیم؛ اما با کمی تمرین، این کار عملی می‌شود. با چند بار تکرار این راهکارها، اثرات آن‌ها را روی روابط خود خواهید دید.

قبل از صحبت کردن فکر کنید

شاید به نظر شما کلیشه‌ای باشد، اما بدانید که هر چیز کلیشه‌ای لزوماً بی‌استفاده نیست. اگر تمرین کنید که همیشه و در همه وقت، سنجیده و با فکر صحبت کنید، در مواقع عصبانیت و خشم هم می‌توانید به مرور این کار را انجام دهید.

بنابراین هر وقت حس کردید که ضربان قلب شما بالا رفته و می‌خواهید سر اعضای خانواده خود فریاد بکشید یا فردی را در صف اتوبوس هل بدهید، کمی صبر کنید. نفس عمیق بکشید و تا ۱۰ بشمارید. با خود تکرار کنید که با انجام این کارها بعداً پشیمان می‌شوم.

قبل از صحبت کردن فکر کنید

به محض رسیدن به آرامش، آزردگی خود را مطرح کنید

برای کنترل خشم، باید از خودتان بپرسید که چه چیز تا این حد خشم شما را برانگیخته است. احساسات عمیق خود را شناسایی کنید. شاید از همسر خود به خاطر عدم مشارکت در کارهای منزل دلخور شده‌اید. دلخوری خود را به صورت واضح و مستقیم با استفاده از عبارت «من» ابراز کنید. برای مثال بگویید: من از دستت عصبانی هستم. چون با وجود کارهای زیاد، مجبورم ظرف‌های شب گذشته را دست تنها بشویم.

زنگ تفریح داشته باشید

تایم اوت یا وقفه کوتاه بیشتر جزو تکنیک‌های تربیت فرزند است. اما برای بزرگسالان هم پیشنهاد می‌شود. آگاه بودن از میزان خشم بسیار سودمند است و نیازهای شما را مشخص می‌کند. بنابراین در ساعاتی از روز، وقفه‌های کوتاهی برای استراحت به خودتان بدهید تا سطح استرس شما کاهش پیدا کند. این کار باعث می‌شود که در مواقع عصبانیت، معقول‌تر عمل کنید و کنترل خشم بهتری داشته باشید.

مطلب پیشنهادی:  سفر به مراکش، سرزمین خداوند و اسرارآمیزترین کشور آفریقا!

با طنازی، از بار عصبانیت بکاهید

افراد طناز و اهل شوخی، در مواقع عصبانیت بهتر عمل می‌کنند. شوخی کردن از نظر روانشناسان به کاهش استرس کمک می‌کند و باعث می‌شود کنترل خشم بهتری داشته باشید. برای انتظارات و توقعات نابجای خود لطیفه بسازید و با خودتان بخندید. نه این که مسخره کنید؛ صرفاً با حس شوخ‌طبعی، مشکلات را کوچک جلوه دهید تا احساس بهتری داشته باشید.

با طنازی از بار مشکلات بکاهید

درون خود را با کینه سیاه نکنید

بخشش یک ابزار فوق‌العاده قدرتمند است. گذشتن از رفتار زشت دیگران و امیدوار بودن برای اصلاح آن‌ها و کاهش صدماتی که به ما وارد کرده‌اند، حال شما را بهتر می‌کند. اگر به خشم و سایر احساسات منفی اجازه ورود بدهید، کم کم سیاهی کینه درون شما را تیره و تار می‌کند. از این رو تلخ‌کامی پیش روی شما است. با بخشش فردی که شما را آزرده است، به آرامش بیشتری دست پیدا می‌کنید و در آینده بهتر می‌توانید خشم خود را کنترل کنید.

مهارت‌های تمدد اعصاب را امتحان کنید

استفاده از تمام حواس پنچگانه بدن برای تمدد اعصاب، به آرامش شما کمک می‌کند. پس برای کنترل خشم، به این ترتیب عمل کنید:

  • تنفس عمیق و آگاهانه را تمرین کنید.
  • نوشیدنی گرم بنوشید.
  • یک چیز خوشبو را بو کنید.
  • بیرون بروید و هوای تازه را استنشاق کنید.
  • به موسیقی آرامش‌بخش گوش دهید.
  • یک جمله آرامش‌بخش را مدام تکرار کنید. مثل: «درست میشه، من می‌دونم!»

خودمراقبتی باعث می‌شود که در مواجهه با مشکلات زندگی قوی‌تر عمل کنید و چالش‌ها را پشت سر بگذارید.

مهارت‌های تمدد اعصاب را امتحان کنید

سخن پایانی

خشم، مانند غم و شادی یکی از احساسات ما است که باید آن را بشناسیم. این حس در صورت استفاده درست، عامل پیشرفت و ترقی است. اما اگر از آن به درستی استفاده نکنیم و کنترلی روی آن نداشته باشیم، می‌تواند بسیار مخرب باشد و رابطه‌ها را به تباهی بکشاند. در این مطلب راهکارهایی برای کنترل خشم ارائه شد. بدیهی است که مراجعه به یک روانشناس یا روانپزشک، مشکلات شما را ریشه‌ای‌تر حل می‌کند؛ همچنین به شما کمک می‌کند که در مواجهه با شرایط مختلف، واکنش درستی داشته باشید.

تعداد کلمات مطلب: 722

یک نظر

  1. ن،ا

    6 آبان 1402 در 8:41 ق.ظ

    ممنون ،خیلی عالی،لطفاازاین مطالب که بعضی مواقع سرنوشت انسانی رو تغییرمیدن استفاده کنید،قرارنیست که ماازغربیهافقط بی بندوباری یاد بگیریم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

2 روش طرز تهیه لازانیا مجلسی و بدون گوشت

لازانیا جزو آن دسته از غذاهای فست فودی به شمار می‌آید که بسیاری از افراد خصوصا بچه‌ها به آ…