یک دوست خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دوست خوب یک موهبت عالی برای زندگی ما است که خود ما در انتخاب آن سهیم هستیم. در واقع هدیه‌ای است که یک روز به خود داده‌ایم و برای همیشه از مزایای آن بهره‌مند می‌شویم. در این مطلب با ویژگی‌های دوست خوب آشنا می‌شوید.
ویژگی‌های دوست خوب

انسان با روابط اجتماعی زنده است. ما در طول زندگی خود با افراد زیادی در ارتباط هستیم، اما نمی‌توانیم به تمام آن‌ها لقب دوست را نسبت بدهیم. دوست خوب فردی است که ما مایلیم تمام لحظات خود را با او سهیم باشیم. در این مطلب از دلتامگ با ویژگی‌های بارز دوستان خوب و مورد اعتماد آشنا می‌شوید.

ویژگی‌های دوست خوب از نظر روانشناسان

دوستان خوب افرادی هستند که می‌توانیم بدون ترس از قضاوت با آن‌ها صحبت کنیم و در مورد انتخاب‌های خود از آن‌ها نظر بخواهیم. در ادامه این مطلب با ۷ ویژگی دوست خوب از نظر روانشناسان آشنا می‌شوید.

صداقت و وفاداری

دوستان خوب با یکدیگر صادق هستند و در تمام شرایط سعی می‌کنند پای عهد و پیمان‌های خود بمانند. در واقع یک دوست وفادار، هیچ گاه نمی‌خواهد به رابطه دوستی خود صدمه بزند و رفاقت برایش ارزشمند است. وفاداری در رابطه دوستانه به این معنی است که همیشه خیرخواه باشیم و دوست خود را در وضعیت‌های دشوار قرار ندهیم.

ویژگی‌های دوست خوب

گوش دادن به یکدیگر

یک دوست خوب، با میل و اشتیاق به صحبت‌های شما گوش می‌کند و در صورت نیاز پیشنهاداتی سازنده را ارائه می‌دهد. می‌توانید ساعات زیادی را بدون خستگی و ترس از قضاوت با او صحبت کنید و برای بسیاری از مشکلات خود راه چاره پیدا کنید.

وقت گذاشتن برای یکدیگر

دوستان خوب در هر شرایطی سعی می‌کنند مسیر ارتباطی خود را حفظ کنند و برای یکدیگر وقت بگذارنند. بنابراین در روزهای پرمشغله و کاری نیز غیبشان نمی‌زند. یا اینکه در این شرایط به شما می‌گویند که برای مدتی در دسترس نیستند. البته این موضوع به ویژگی های شخصیتی افراد نیز مرتبط است. ممکن است افراد درونگرا، به شیوه دیگری حضور خود را به شما نشان دهند و مایه دلگرمی شما باشند.

ویژگی‌های دوست خوب

تشویق و حمایت از یکدیگر

یک دوست خوب همیشه شما را برای انجام کارها تشویق می‌کند و در شرایط سخت حامی شما است. هیچ گاه اهداف شما را کوچک تلقی نمی‌کند و از موفقیت‌ها و دستاوردهای کوچک و بزرگ شما خوشحال می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  کدام محله بیشترین رشد قیمت را داشته‌ است؟

چه بسیار دوستانی که در دوران کودکی داشته‌ایم و با ورود ما به زندگی حرفه‌ای، از ما فاصله گرفته‌اند. همچنین دوستان نویافته‌ای داریم که از موفقیت ما خوشحال می‌شوند و همواره برای کمک به ما آماده هستند.

کمک به رشد فکری

دوستان خوب، هم‌گام با هم در مسیر پیشرفت و توسعه فردی قدم برمی‌دارند. هیچ گاه یکدیگر را از ادامه مسیر منصرف نمی‌کنند و از تغییرات فکری مثبت یکدیگر استقبال می‌کنند. همچنین با انتقادات و پیشنهادات سازنده، به رشد فکری و شخصیتی یکدیگر کمک می‌کنند

رشد فکری به این معنا است که نسبت به یک تا پنج سال پیش دیدگاه پخته‌تری نسبت به زندگی و امور آن به دست بیاوریم. همچنین هر روز ایده‌های تازه‌ای را برای پیش بردن کارها در سر بپرورانیم و برای آینده خود هدف تعیین کنیم.

ویژگی‌های دوست خوب

همدلی کردن

یک دوست خوب همواره با شما احساس همدلی می‌کند و در شرایط سخت، یار و یاور شما است. در مواقع بحران زندگی، مانند تجربه جدایی، مرگ عزیزان و … این دوستان خوب هستند که تحمل درد و رنج را برای ما آسان‌تر می‌کنند و پناه ما می‌شوند.

درک کردن تفاوت‌ها

یک دوست خوب، تفاوت‌های شخصیتی را به طور کامل درک می‌کند و از شما توقع ندارد مطابق میل او رفتار کنید. در صورتی که نیاز به تنهایی داشته باشید، آن را درک می‌کند و از غیبت‌های شما دلگیر نخواهد شد. دوستان خوب به این باور رسیده‌اند که انسان‌ها در شرایط مختلف اولویت‌های متفاوتی دارند و روحیات آن‌ها همواره در حال تغییر است.

ویژگی‌های دوست خوب

سخن پایانی

دوستان خوب هدیه‌ای عالی از انتخاب‌های ما در طول زندگی هستند. اگر دوست خوبی در کنار خود دارید، به خود ببالید و برای این ارتباط سازنده، سپاسگزار باشید. همچنین سعی کنید برای دیگران دوستی خوب و معتمد باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

۳ راه برای جلوگیری از ماسیدن کرم پودر

جلوگیری از ماسیدن کرم پودر یکی از خواسته‌های افراد است که همواره با آن روبه‌رو می‌شوند. ای…